فیلم آموزشی
آزمون استخدامی
مصاحبه با رتبه های برتر کنکور الکتروتکنیک
فیلم های آماده فروش هنرستان
فیلم آموزشی
کارنامه قبول شدگان
پیک آخر
آثار برگزیده هنرجویان
گالری تصاویر
معرفی هنرستان ها
معرفی دانشگاه ها
گالری تصاویر
فیلم آموزشی

مطالب برگزیده

سوالات کنکور هنرستان
کتاب آزمون استخدامی آموزگار ابتدایی-نظریه گشتالت

ماکس ورتایمر کیست؟

ورتایمر یک روان‌شناس اتریشی-بلغاری بود که به همراه کورت کوفکا و ولفگانگ کوهلر یکی از سه بنیانگذار روان‌شناسی گشتالت محسوب می‌شود. علت شهرتش نگارش کتابی به نام "تفکر مولد" است. او در رشتۀ روان‌شناسی در دانشگاه برلین تحصیل کرد و دکترایش را در دانشگاه وورتسبورگ گرفت. پس از آن به تدریس در دپارتمان تحقیقات اجتماعی در دانشگاه فرانکفورت پرداخت. او پس از آنکه به مقام پروفسور تمام رسید، به دانشکده‌ای به نام مدرسۀ جدید در نیویورک پیوست.

کودکی ورتایمر

ماکس در سال 1880 در شهر پراگ که آن زمان بخشی از بوهمیا بود متولد شد. او فرزند دوم ویلهلم ورتایمر "یک مدرس و اقتصاددان" بود. مادرش، روزا زیکِر نیز تحصیلات عالی غنی داشت. خانوادۀ ورتایمر عمیقاً اهل دانش بودند به همین علت او آموزش کاملی از پدر و مادرش در کنار درس‌های ویولون و پیانو دریافت کرد.

ورتایمر تحصیلات رسمی‌اش را از سن  5 سالگی در دبستانی خصوصی تحت نظارت کلیسای کاتولیک آغاز کرد. پس از آن تحصیلاتش را در دبیرستان سلطنتی شهر ادامه داد. پس از ورود به دانشگاه، او درس‌هایی در زمینۀ موسیقی، فلسفه و روان‌شناسی دریافت نمود.

پدیدۀ فی (Phi Phenomenon)

یکی از دلایل شهرت ورتایمر بحث‌هایش در مورد پدیدۀ فی است. او در سال 1910 همزمان با کار روی نظریۀ گشتالت بر روی پدیده‌ای به نام "فی" کار می‌کرد و مقاله‌‌ای تحت عنوان "مطالعات تجربی بر روی درک حرکت" در این مورد منتشر نمود. پدیدۀ فی به حسی گفته می‌شود که در آن دو محرک بینایی با فاصلۀ نزدیک از هم و فرکانس تغییر بالا نمایش داده می‌شوند. مانند تصویری که در پایین دیده می‌شود.

در این وضعیت، فرکانس بالای تغییر این تصاویر احساس حرکت ایجاد می‌کنند در حالیکه حرکتی اتفاق نمی‌افتد. مقالات ورتایمر در مورد این پدیده موجب تولد نظریۀ گشتالت در روان‌شناسی بودند. او با همکاری کوهلر و کوفکا به این نتیجه رسیدند که کیفیت یک کل نسبت به اجزای آن متفاوت است. یعنی کل این تصویر نشان‌دهندۀ حرکت این دو عنصر است ولی در واقع اگر به هر کدام از این دو تصویر جداگانه نگاه کنیم، حرکتی ندارد، بلکه تنها تغییری با فرکانس بالا را نشان می‌دهد، درحالیکه وقتی کنار دومی دیده شود تداعی کنندۀ تغییر است.

سخت بود؟ نه زیاد!

نظریۀ گشتالت یکی از پیچیده‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین نظریات در روان‌شناسی است که طرفداران زیادی هم دارد. در دروس تخصصی آزمون استخدامی آموزگار ابتدایی ما در دو درس به گشتالت برخورد می‌کنیم. 1) روان‌شناسی پرورشی و 2) روش‌ها و فنون تدریس. در درس روان‌شناسی پرورشی دیدگاه نظریۀ گشتالت را به طور مختصر در مورد یادگیری داریم و در درس روش‌ها و فنون تدریس نیز مجدد به همان بحث یعنی یادگیری از دیدگاه گشتالت بازمی‌گردیم و کمی بیشتر ویژگی‌های این نظریۀ یادگیری را بررسی می‌کنیم. همۀ این موارد را می‌توانید در کتاب آزمون استخدامی آموزگار ابتدایی مطالعه نمایید.

برای آشنایی بیشتر با مباحث تخصصی آموزگار ابتدایی در آزمون استخدامی می‌توانید مقاله‌های زیر را مطالعه نمایید.

نظرات

ارسال دیدگاه(نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها