فیلم آموزشی
آزمون استخدامی
مصاحبه با رتبه های برتر کنکور الکتروتکنیک
فیلم های آماده فروش هنرستان
فیلم آموزشی
کارنامه قبول شدگان
پیک آخر
آثار برگزیده هنرجویان
گالری تصاویر
معرفی هنرستان ها
معرفی دانشگاه ها
گالری تصاویر
فیلم آموزشی

مطالب برگزیده

سوالات کنکور هنرستان
کتاب آزمون استخدامی آموزگار ابتدایی-ژان ژاک روسو

ژان ژاک روسو کیست؟

ژان ژاک روسو یک فیلسوف، مولف، و شاعر اهل ژنو بود. فلسفۀ سیاسی او گسترش عصر روشنگری را در اروپا و همچنین انقلاب فرانسه را تحت تأثیر قرار داد. کتاب‌های مبحث نابرابری و قرارداد اجتماعی از او سنگ بنای تفکر سیاسی-اجتماعی مدرن محسوب می‌شوند. همچنین کتاب "امیل، در آموزش" نیز یک رسالۀ جامع در مورد جایگاه افراد در اجتماع است.

کودکی روسو

روسو در سال 1712 در شهر ژنو بدنیا آمد. مادرش تنها چند روز پس از تولد ژان درگذشت. به همین دلیل روسو تا هشت سالگی با پدر و عمه اش زندگی کرد. عمه روسو به وی اجازه نمی داد تا با سایر کودکان بازی کند. پدرش نیز وی را عامل مرگ مادرش می‌دانست. زمانی که روسو ده ساله بود پدرش پس از یک درگیری، تحت تعقیب قرار گرفت و متواری شد.

ژان در کودکی به کشیشی سپرده شد و تعلیم و تربیت او، خصلت طبیعت دوستی روسو را پرورش داد. مدتی نیز شاگرد یک عریضه‌نویس در دادسرا بود و مدتی هم شاگرد یک گراور ساز بود. او مردی خشن و بی‌رحم بود و هر روز ژان را کتک می‌زد، او هم در مقابل مارچوبه‌ها و سیب‌های او را می‌دزدید. روسو در شاگردی او دزدی و دروغ‌گویی را یاد گرفت. او تا سی سالگی بی‌خانمان بود، البته مدتی هم به استخدام یک زن ثروتمندی درآمد و از او هم مقداری جواهرات دزدید. بعد از مدتی با مادام دو وارن آشنا شد و به کمک او و کتابخانه‌اش دانش وسیع و عمیقی به دست آورد.

شهر ژنو

در زمان روسو، ژنو یک دولت-شهر بود که متحد کنفدراسیون سوییس محسوب می‌شد. پنج نسل قبل، جد روسو که یک کتابفروش بود و احتمالاً کتابی در مورد پروتستان چاپ کرده بود، از محکومیت در دادگاه کلیسای کاتولیک فرانسه به ژنو گریخته بود.

روسو بابت اینکه از طبقۀ متوسط شهر ژنو با حق رأی بود به خود می‌بالید و تمام کتاب‌هایش را با عنوان "ژان ژاک روسو، شهروند ژنو" امضا می‌کرد. ژنو (حداقل در تئوری) شهری دموکراتیک بود که شهروندان مذکرش حق رأی داشتند. البته این شهروندها در اقلیت بودند و غالب جمعیت را مهاجرین بدون حق رأی تشکیل می‌دادند. در واقع شهر به جای رأی مردم، توسط 200 نفر ثروتمند اداره می‌شد.

آزمون استخدامی و ژان ژاک روسو

در دروس تخصصی آموزگار ابتدایی ما دو جا با روسو برخورد می‌کنیم. یکی درس اصول و فلسفۀ تعلیم و تربیت است. در این مبحث اشاراتی به کتاب امیل و آموزه‌های روسو در این کتاب داریم و همچنین دیدگاه او در مورد تعلیم و تربیت وبخصوص "تربیت منفی" از موارد مهمی هستند که چندین بار در سوالات آزمون استخدامی آموزگار ابتدایی مطرح شده‌اند. بعلاوه نظریات او در فلسفۀ ناتورالیسم یا طبیعت‌گرایی نیز در این درس مطرح هستند.

مورد دیگر مربوط به درس روان‌شناسی رشد است که نظریات روسو مطرح می‌شود. به همین علت در کتاب آزمون استخدامی آموزگار ابتدایی در این دو فصل دیدگاه های ژان ژاک روسو در مفهوم تعلیم و تربیت، فلسفه ناتورالیسم و سرشت انسان تشریح شده است.

برای آشنایی بیشتر با مباحث تخصصی آموزگار ابتدایی در آزمون استخدامی می‌توانید مقاله‌های زیر را مطالعه نمایید.

نظرات

ارسال دیدگاه(نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها