فیلم آموزشی
آزمون استخدامی
مصاحبه با رتبه های برتر کنکور الکتروتکنیک
فیلم های آماده فروش هنرستان
فیلم آموزشی
کارنامه قبول شدگان
پیک آخر
آثار برگزیده هنرجویان
گالری تصاویر
معرفی هنرستان ها
معرفی دانشگاه ها
گالری تصاویر
فیلم آموزشی

مطالب برگزیده

سوالات کنکور هنرستان
کتاب آزمون استخدامی آموزگار ابتدایی-مبحث نظریات جان دیویی

جان دیویی کیست؟

دیویی یک فیلسوف، روان‌شناس و نظریه پرداز تحول در آموزش بود که نظراتش در تحولات اجتماعی و آموزشی نفوذ زیادی پیدا کرد. او از تأثیرگذارترین دانشمندان آمریکایی در نیمۀ اول قرن بیستم بوده است.

مهمترین مشخصۀ آثار دیویی، تأکید او بر دموکراسی در حوزه‌های سیاست، آموزش، ارتباطات و روزنامه نگاری است. دیویی دو عنصر اصلی  مدرسه و جامعۀ مدنی را به عنوان مهمترین موضوعات نیازمند توجه و بازسازی برشمرد که هوش تجربی را پدید می‌آورند. او تأکید کرد که دموکراسی کامل تنها از طریق حق رأی بدست نمی‌آید بلکه از طریق شکل‌گیری باور اجتماعی از راه ارتباط بین شهروندان، متخصصان و سیاستمداران  حاصل می‌شود، در عین اینکه سیاستمداران مسئولیت سیاست‌هایی که پدید می‌آورند را بر عهده دارند.

زندگی جان دیویی

دیویی در سال 1859 در ورمونت در خانواده‌ای متوسط به دنیا آمد. او ابتدا در دانشگاه ورمونت و سپس در دانشگاه جان هاپکینز تحصیل کرد. در سال 1894، او به دانشگاه تازه تأسیس شیکاگو پیوست و در آنجا برای اولین بار فلسفۀ تجربه‌گرایی را مطرح نمود که مقارن و حتی مترادف با فلسفۀ پراگماتیسم شد. در همین زمان بود که او تفکراتش در مورد آموزگاری را مدون کرد و مطالب لازم برای اولین کتاب مهم خود "مدرسه و جامعه" را فراهم نمود.

سپس مخالفت‌هایش با مدیریت دانشگاه شیکاگو منجر به استعفای او شد. در سال 1899 به عنوان رئیس انجمن روان‌شناسان آمریکا برگزیده شد و از سال 1904 تا زمان بازنشستگی در سال 1930 نیز استاد دانشکدۀ آموزگاری در دانشگاه کلمبیا بود. او تأثیر زیادی بر کارل راجرز (روان‌شناس انسان‌گرا) داشت.

اهمیت نظریات جان دیویی در آزمون استخدامی

نظریات جان دیویی در درس اصول و فلسفۀ تعلیم و تربیت از دروس تخصصی آموزگار ابتدایی به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است. موارد زیر از این جمله هستند:

تعریف تعلیم و تربیت و اهداف آن

نقد نظریات مختلف در مورد تعلیم و تربیت

روش حل مسئله

تعریف ماهیت و نقش معلم، تدریس و آموزش و پرورش از دیدگاه پراگماتیسم

مباحث نظریۀ پیشرفت گرایی

در دروس روش‌ها و فنون تدریس، و همینطور سنجش و ارزشیابی نیز در مباحثی با نظریات دیویی سروکار داریم. در مجموع جان دیویی از تئوریسین‌های بزرگ قرن بیستم در حوزۀ آموزش و آموزگاری است و به همین علت در کتاب آموزگار ابتدایی آزمون استخدامی به تفصیل به او و نظریاتش پرداخته شده است.

بعلاوه تقریباً در تمامی آزمون‌های استخدامی آموزگار ابتدایی حداقل یک سوال مرتبط با جان دیویی مطرح شده است.

برای آشنایی بیشتر با مباحث تخصصی آموزگار ابتدایی در آزمون استخدامی می‌توانید مقاله‌های زیر را مطالعه نمایید.

نظرات

ارسال دیدگاه(نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها