فیلم آموزشی
آزمون استخدامی
مصاحبه با رتبه های برتر کنکور الکتروتکنیک
فیلم های آماده فروش هنرستان
فیلم آموزشی
کارنامه قبول شدگان
پیک آخر
آثار برگزیده هنرجویان
گالری تصاویر
معرفی هنرستان ها
معرفی دانشگاه ها
گالری تصاویر
فیلم آموزشی

مطالب برگزیده

سوالات کنکور هنرستان
کتاب آزمون استخدامی آموزگار ابتدایی-مبحث شرطی‌سازی پاولف

ایوان پاولف کیست؟

ایوان پتروویچ پاولف یک عصب‌شناس، روان‌شناس و زیست‌شناس روس بود که به خاطر آزمایش‌هایش در مورد شرطی‌سازی کلاسیک بر روی سگ‌ها معروف شد.

زندگی و تحصیلات پاولف

ایوان پاولف اولین کودک از یازده فرزند خانواده بود که در سال 1849 در شهر ریازان امپراطوری روسیه متولد شد. پدرش، پیتر دیمیتروویچ پاولف کشیش روستا بود. مادرش، واروارا ایوانونا اُسپِنسکایا، نیز خانه‌دار بود. در کودکی به علت یک حادثه مجروح شد و تا یازده سالگی نتوانست به مدرسه برود. از همان کودکی شیفتۀ تحقیق بود و به همین خاطر شغل خانوادگی‌اش به عنوان کشیش را ترک کرد و به علوم پرداخت. در سال 1870 برای تحصیل در علوم طبیعی وارد دانشگاه سن پطرزبورگ شد و در عرض 4 سال تحقیقاتش در مورد فیزیولوژی اعصاب لوزالمعده برندۀ جایزه شد. پس از آن نیز وارد دانشگاه سلطنتی جراحی شد.

تحقیقات پاولف

نظریۀ شرطی‌سازی کلاسیک پاولف به عنوان پیشینۀ تاریخی تئوری‌های یادگیری امروزی محسوب می‌شود. هرچند، تمایل اولیۀ زیست‌شناس روسی به شرطی‌سازی کلاسیک به طور اتفاقی در هنگام آزمایش‌هایش روی هاضمه در سگ‌ها پدید آمد. با توجه به اینکه پاولف بر روی حیوانات کار می‌کرد، بیانات اولیه‌اش نیز در مورد یادگیری در حیوانات بود. اگرچه  بعدها پایه‌های شرطی‌سازی کلاسیک بر روی موجودات متنوعی من جمله انسان آزمایش شد و چارچوب اساسی شرطی‌سازی پاولف به زیرساخت‌های متعددی مانند محیط‌های درسی و آموزشی گسترش یافت.

بر مبنای نظریۀ شرطی سازی کلاسیک پاولف، نظریات شرطی‌سازی دیگری مانند شرطی‌سازی وسیله‌ای و شرطی‌سازی کنشگر نیز مطرح شدند که مجموعۀ آنها نظریات یادگیری رفتاری را پدید می‌آورند.

در کتاب آزمون استخدامی آموزگار ابتدایی، مباحث مرتبط با نظریات شرطی‌سازی و یادگیری رفتاری در دروس روان‌شناسی پرورشی و روش‌ها و فنون تدریس به طور مفصل توضیح داده شده‌اند. از این مباحث به کرّات در آزمون استخدامی سوال مطرح شده است.

برای آشنایی بیشتر با مباحث تخصصی آموزگار ابتدایی در آزمون استخدامی می‌توانید مقاله‌های زیر را مطالعه نمایید.

نظرات

ارسال دیدگاه(نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها