فیلم آموزشی
آزمون استخدامی
مصاحبه با رتبه های برتر کنکور الکتروتکنیک
فیلم های آماده فروش هنرستان
فیلم آموزشی
کارنامه قبول شدگان
پیک آخر
آثار برگزیده هنرجویان
گالری تصاویر
معرفی هنرستان ها
معرفی دانشگاه ها
گالری تصاویر
فیلم آموزشی

مطالب برگزیده

سوالات کنکور هنرستان
کتاب آزمون استخدامی آموزگار ابتدایی-مبحث نظریات اریکسون

اریکسون کیست؟

اریک هامبرگر اریکسون یک روان‌شناس رشد و روان‌شناس تحلیلی آلمانی-آمریکایی بود. او واژۀ بحران هویت را در حوزۀ روان‌شناسی وارد کرد. او با وجود اینکه هیچ مدرک دانشگاهی نداشت، به عنوان پروفسور در دانشگاه‌های معتبری همچون هاروارد، کالیفرنیا، برکلی و یِیل تدریس کرد. یک نظرسنجی که در سال 2002 منتشر شد او را در جایگاه دوازدهم میان روان‌شناسان قرن بیستم قرار داد.

زندگی اریک

مادر اریکسون، زنی یهودی و دانمارکی بود که اریک را در آلمان به دنیا آورد. هویت پدر او ناشناخته است. مدتی بعد مادر او با مردی به نام هامبرگر که فردی یهودی و یک پزشک متخصص کودکان بود، ازدواج کرد و اریک، آقای هامبرگر را به عنوان پدر واقعی خود می‌شناخت. وقتی اریک بزرگتر شد، آقای هامبرگر این حقیقت که پدرش نیست را برای او آشکار کرد. این موضوع تأثیر منفی بر اریک گذاشت و تا سال‌ها او این تلخی و بحران هویت را احساس می‌کرد. بدین ترتیب بود که یافتن هویت از مسائل اصلی و شخصی اریکسون بود که بعدها تبدیل به موضوع اصلی تحقیقات و نظریاتش شد.

او سال‌ها بعد، مقاله‌ای تحت عنوان "آشفتگی هویت" در مورد روزگارش در اروپا نگاشت. (او در بزرگسالی به آمریکا رفته بود.) او نوشت که مدت‌ها در مرز بین روان‌رنجوری و روان‌پریشی بوده است. دختر او نیز در مقاله‌ای نوشت که پدرش تا زمانی که نام خانوادگی "اریکسون" را به جای نام پدر خوانده‌اش "هامبرگر" جایگزین نکرده بود به هویت واقعی خود دست نیافت.

جایگاه اریکسون در مباحث آموزگار ابتدایی

اریک اریکسون نظریه‌ای برای مراحل رشد انسان از بدو تولد تا پیری دارد. این مراحل شامل هشت بخش هستند و با نگاهی به آنها به سادگی تأثیر حوادث زندگی او را مشاهده می‌کنیم.

1- امنیت در برابر بی اعتمادی

2- خودمختاری در برابر شرم و تردید

3- ابتکار در برابر گناه

4- کارایی در برابر حقارت

و الخ...

نظریۀ اریکسون در درس روان‌شناسی رشد مطرح می‌شود. در کتاب آزمون استخدامی آموزگار ابتدایی، این مبحث ابتدا در فصل اول در کنار سایر نظریات مطرح شده است و سپس در فصول بعدی که هر کدام به دورۀ سنی خاصی از انسان اختصاص دارند نیز بر حسب مورد در دوره‌های سنی به نظریۀ اریکسون اشاره شده است. در آزمون استخدامی نیز از چند مورد از مراحل رشد در نظریۀ اریکسون سوال مطرح شده است.

برای آشنایی بیشتر با مباحث تخصصی آموزگار ابتدایی در آزمون استخدامی می‌توانید مقاله‌های زیر را مطالعه نمایید.

نظرات

ارسال دیدگاه(نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها