فیلم آموزشی
آزمون استخدامی
مصاحبه با رتبه های برتر کنکور الکتروتکنیک
فیلم های آماده فروش هنرستان
فیلم آموزشی
کارنامه قبول شدگان
پیک آخر
آثار برگزیده هنرجویان
گالری تصاویر
معرفی هنرستان ها
معرفی دانشگاه ها
گالری تصاویر
فیلم آموزشی

مطالب برگزیده

سوالات کنکور هنرستان
کتاب آزمون استخدامی آموزگار ابتدایی-تست‌های محاسباتی

در آزمون استخدامی آموزگار ابتدایی پنج درس تخصصی داریم که چهار درس از آنها صرفاً دروس حفظی هستند. تنها در یک درس یعنی درس " اندازه‌گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی" بخش‌های انتهایی دارای فرمول و محاسبات است. این محاسبات مربوط به بخش نمره‌دهی، تحلیل آزمون‌ها و محاسبۀ ضرایب روایی و پایایی است.

بعلاوه از یک طرف مفاهیمی همچون ضریب دشواری و ضریب تمیز را نیز در مورد آزمون‌ها و نمره‌دهی داریم که برای محاسبۀ آنها باید از فرمول‌های مربوطه استفاده کرد. و از طرف دیگر در بحث‌های همبستگی نمرات و همچنین هنجار نمرات نیز در درجۀ اول چند نوع و حالت معرفی می‌شوند و سپس برای هر کدام فرمول‌های محاسباتی ارائه می‌شود.

مواردی جزئی نیز مانند محاسبۀ بهره هوشی نیز فرمول‌های بسیار ساده‌ای دارند که گاهی در سوالات آزمون استخدامی مطرح می‌شوند.

با نگاهی به سوالات سال‌های گذشتۀ آموزگار ابتدایی می‌بینیم که مثلاً در سال 1401 از یازده سوال مربوط به درس سنجش و ارزشیابی، سه سوال محاسبه داشته‌اند یا در سال 1399 از سیزده سوال درس سنجش و ارزشیابی جمعاً دو سوال محاسباتی بوده‌اند. بر این اساس می‌توان گفت تعداد سوالات محاسباتی زیاد و تعیین کننده نیستند، ولی چرا از آنها صرفنظر کنیم؟

در یادگیری فرمول‌ها به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در درجۀ اول باید فرمول را درک کنید. یعنی پارامترهای فرمول را بشناسید و بدانید که به چه فاکتوری اشاره می‌کنند. مثلاً یک پارامتر مانند «P» نشان‌دهندۀ ضریب دشواری در فرمول است. همچنین این پارامترها در فرمول به چه ترتیبی قرار گرفته‌اند. یعنی صورت یا مخرج کسر هستند؟ یا اینکه قبل یا بعد از علامت منفی هستند. به این ترتیب متوجه می‌شوید با کم یا زیاد شدن مقدار این پارامترها نتیجۀ فرمول کم یا زیاد یا اینکه منفی یا مثبت می‌شود. یا اینکه بدانید با کم یا زیاد شدن مقدار یک پارامتر یا نتیجۀ فرمول نتیجۀ کار، بهبود پیدا می‌کند یا ضعیف می‌شود. برخی از سوالات به این شکل طرح می‌شوند که کم و زیاد شدن یک پارامتر را به شما می‌گویند و سپس علت یا نتیجۀ نهایی را از شما سوال می‌کنند.

در برخی موارد دیگر نیز مقدار پارامترها را در متن سوال یا در یک جدول به شما داده و نتیجه را از شما می‌خواهند. در این نوع از سوالات معمولاً فرمول‌های ساده مورد استفاده قرار می‌گیرند و از اعداد ساده با محاسبات سرانگشتی استفاده می‌کنند.

در مجموع سوالات محاسباتی در آزمون استخدامی آموزگار ابتدایی ساده هستند و از دست دادن نمرات آنها عاقلانه نیست. در کتاب آزمون استخدامی آموزگار ابتدایی نیز این بخش به سادگی توضیح داده شده و نمونه سوالاتی نیز در متن تشریحی و همچنین در تست‌ به همراه پاسخ تشریحی ارائه شده است.

برای آشنایی بیشتر با مباحث تخصصی آموزگار ابتدایی در آزمون استخدامی می‌توانید مقاله‌های زیر را مطالعه نمایید.

نظرات

ارسال دیدگاه(نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها