فیلم آموزشی
آزمون استخدامی
مصاحبه با رتبه های برتر کنکور الکتروتکنیک
فیلم های آماده فروش هنرستان
فیلم آموزشی
کارنامه قبول شدگان
پیک آخر
آثار برگزیده هنرجویان
گالری تصاویر
معرفی هنرستان ها
معرفی دانشگاه ها
گالری تصاویر
فیلم آموزشی

مطالب برگزیده

معرفی رشته گرافیک

1
توضیحات

در این قسمت با رشته گرافیک یکی از رشته های پرطرفدار فنی حرفه ای آشنا می شویم و آینده شغلی این رشته را مورد بررسی قرار می دهیم.

آشنایی با رشته گرافیک
برای مشاهده کلیک کنید
9 دقیقه
جزئیات
نظرات کاربران

معرفی رشته گرافیک

گرافیک هنری است که توانسته بسیاری از هنرها را به خدمت بگیرد و اصیل ترین وظیفه خود را که انتقال پیام است به انجام برساند و در تمامی ابعاد زندگی از طریق ارائه تصویر با مخاطبان خود صحبت کند و ارتباطات تصویری با پیشرفت و توسعه تکنولوژی از طریق امکانات متنوعی که در دنیا ایجاد گردیده در امر پیام رسانی و انقال مفاهیم موثر واقع شده است. هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با مبانی هنرهای تجسمی، طراحی، پایه و اصول صفحه آرایی، رنگ شناسی و … آشنا می شوند.

معرفی رشته گرافیک

رشته گرافیک از رشته های پرطرفدار و جذابی است که در هنرستان ها و دانشگاه های کشور در حال تدریس است. این رشته به دلیل تنوعی که دارد چنانچه هنرجویان این رشته از دانش و خلاقیت کافی برخوردار باشند به راحتی می توانند در حوزه های مختلف هنری مشغول به کار شوند و فعالیت داشته باشند. هنرجویان این رشته در کنار خواندن دروس تئوری از دروس عملی و جذاب این رشته که با رنگ، خطوط، منحنی، تصویر و … سروکار درد نیز بهره مند می شوند. گرافیک حیطه ای از هنرهای تجسمی است و دارای کابردهای متنوع و گسترده ای است. گرافیک یا به عبارت کاملتر (Graphic Design) بکارگیری تکنیک های مختلف خلق آثار دو بعدی بر روی سطوح مختلف مانند کاغذ، مقوا، دیوار، بوم ، پارچه و … است که در جهت رساندن پیام خاص به بیننده انجام می گیرد.

توانایی های لازم برای ورد به رشته گرافیک

معرفی رشته گرافیک

برای ورود به هر یک از رشته های فنی حرفه ای لازم است که هنرجویان یک سری توانمندی های لازم را داشته باشند که رشته گرافیک نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای ورود به رشته گرافیک هنرجویان باید دید هنری بالایی داشته باشند، همچنین کسانی که این رشته را انتخاب می کنند باید اصول اولیه طراحی را بلد باشند و در این زمینه استعداد کافی را داشته باشند و مانند تمامی رشته های هنری هنرجویان این رشته باید علاقه و استعداد کافی در این رشته داشته باشند زیرا این رشته به دلیل دروس عملی و کارگاهی که دارد باد توسط هنرجو وقت و انرژی کافی گذاشته شود.

مهارت هایی که هنرجویان این رشته کسب می کنند

هنرجویان این رشته در طول تحصیل خود با اصول طراحی آشنا می‌شوند. رنگ را می‌شناسند و اصول رنگ‌شناسی را می‌آموزند. هنرجویان این رشته در طول تحصیل خود با هنر جذاب عکاسی آشنا می‌شوند و می‌توانند عکس‌های خود را به صورت رنگی و سیاه و سفید چاپ کنند و از  آن لذت ببرند. توانایی طراحی پوستر، لوگو، سربرگ، کارت ویزیت را پیدا می‌کنند و به این صورت می‌توانند به راحتی در این حیطه مشغول به فعالیت شوند. همچنین در زمینه‌ی صفحه آرایی کتاب و مجلات و تصویر‌سازی کتاب کودک که بسیار جذاب است نیز مهارت پیدا می‌کنند. و در نهایت چاپ دستی از دیگر مهارت‌هایی است که هنرجویان این رشته می‌آموزند.

معرفی رشته گرافیک
دروس رشته گرافیک
رشته گرافیک پایه دوازدهم  
تعليمات دينی (دينی، قرآن و اخلاق) 3 عربی زبان قرآن 3
فارسی 3 تاریخ معاصر
سلامت و بهداشت تربیت بدنی 3
مدیریت خانواده و سبک زندگی آمادگی دفاعی
اخلاق حرفه‌ای کارگاه گرافیک
مبانی تصویرسازی پایه و اصول صفحه‌آرایی
تاریخ هنر جهان خط در گرافیک
کارآموزی
رشته گرافیک پایه یازدهم  
تعليمات دينی (دينی، قرآن و اخلاق) 2 عربی زبان قرآن 2
فارسی 2 زبان های خارجی 
علوم اجتماعی تربیت بدنی 2
ریاضی 2 فیزیک
انسان و محیط زیست دروس انتخابی (1 هنر، 2 تفکر و سواد رسانه ای)
دروس انتخابی (1 کاربرد فناوری های نوین، 2 مدیریت تولید) کارگاه نوآوری و کارآفرینی
طراحی 2 عکاسی 2
کارگاه چاپ دستی
رشته گرافیک پایه دهم  
تعليمات دينی (دينی، قرآن و اخلاق) 1 عربی زبان قرآن 1
فارسی 1 زبان های خارجی 
جغرافیای عمومی و استان شناسی تربیت بدنی 1
ریاضی 1 شیمی
الزامات محیط کار مبانی هنرهای تجسمی
تاریخ هنر ایران طراحی 1
خوشنویسی  عکاسی 1
علم مناظر و مرایا
وسایل مورد نیاز رشته گرافیک
وسایل مورد نیاز رشته گرافیک

در رشته‌های فنی حرفه‌ای به دلیل اینکه در کنار دروس تئوری دروس عملی نیز مورد مطالعه قرار می‌گیرد، یک سری وسایل مورد نیاز هنرجویان است که باید در حین کارهای عملی همراه خود داشته باشند. وسایلی که هنرجویان رشته‌ی گرافیک باید همراه خود داشته باشند عبارتند از :

تخته شاسی  –  قلم مو –  گواش – آبرنگ – مداد رنگی – مقوا – پاستل – ماژیک رنگی – رنگ روغن – راپید – مداد طراحی – کاغذ طراحی و …

ادامه تحصیل در رشته گرافیک

هنرجویان رشته‌ی گرافیک بلافاصله پس از اتمام تحصیل خود در تابستان همان سال می‌توانند در کنکور شرکت کنند و پس از قبولی در کنکور به ادامه تحصیل در این رشته بپردازند و پس از 2 سال فوق دیپلم خود را اخذ کنند. همچنین هنرجویان پس از اخذ دیپلم می‌توانند بدون آزمون ورودی وارد پیش دانشگاهی هنر شوند و در یکی از رشته‌های: عکاسی، صنایع دستی، سینما، تئاتر، طراحی و چاپ پارچه، گرافیک، طراحی فرش و … به تحصیل پرداخته و پس از 4 سال لیسانس خود را بگیرند.

معرفی رشته گرافیک
آینده شغلی رشته گرافیک

رشته گرافیک به دلیل تنوع زیاد و شاخه‌های مختلف و متنوعی که دارد از نظر شغلی نیز در شرایط بسیار مساعدی قرار دارد. همانطور که می‌دانید تمامی چیزهایی که اطراف خود می‌بینیم به گونه‌ای با هنر گرافیک در ارتباط است. بسته‌بندی تمامی محصولات غذایی، دارویی، بهداشتی و … کارت ویزیت‌ها، کتاب‌ها و مجلات مختلف، کتاب‌های کودک، تمامی بنرها، بیلبوردهای که در اتوبان‌های مختلف در سطح شهر دیده می‌شود همگی کار دست هنرجویان گرافیک می‌باشد. پس می‌توانیم با جرأت بگوییم هنرجویی که از علم و استعداد کافی در این رشته برخوردار باشد به راحتی می‌تواند شغل مورد نظر و حرفه‌ی مورد علاقه‌ی خود را پیدا کند و در آن مشغول به کار شود. تمامی هنرجویان این رشته باید توجه داشته باشند که برای موفقیت در شغل و حرفه‌ی خود همواره باید توانایی‌های خود را پرورش داده و علم خود را در رشته خود بالا ببرند تا از هم‌دوره‌های خود عقب نمانند و همیشه در شغل و حرفه‌ی خود به روز باشند. پس به طور کلی می‌توان مشاغل رشته‌ی گرافیک را این گونه دسته‌بندی کرد: 

طراحی پوستر – طراحی جلد کتاب و مجلات – طراحی لوگو – صفحه‌آرایی کتاب و مجلات – طراحی صفحات وب – تصویرسازی برای کتاب‌های مختلف  (کتاب کودک و کتاب‌های آموزشی) – طراحی آگهی‌های تبلیغاتی و ….

علاوه بر کارهایی که در بالا ذکر کردیم در سطح شهر علاوه بر بیلبوردهایی که در اتوبان‌های مختلف دیده می‌شود نقاشی‌های دیواری و کارهای هنری بر روی اشیاء مختلف نیز توسط هنرجویان این رشته انجام می‌شود. که در زیر چند نمونه از این کارها را برای شما قرار داده‌ایم.

نقاشی دیواری رشته گرافیک
نقاشی دیواری رشته گرافیک
نقاشی دیواری رشته گرافیک
حقوق و درآمد رشته گرافیک

حقوق و درآمد در این رشته بسیار متفاوت و متغیر است و بسته به نوع فعالیت افراد تغییر می‌کند ولی به طور کلی می‌توان گفت از حقوق متوسط و نسبتا خوبی برخوردار هستند و این در صورتی است که در یک شرکت خصوصی یا دولتی مشغول به کار باشند. هنرجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به تنهایی برای خود شرکت یا دفتری را تأسیس کرده و در آن مشغول به کارهای هنری و گرافیکی شوند که در این  صورت قطعا از درآمد بالاتری برخوردار می‌شوند.

معرفی کتاب
عمومی و پایه

سوالات چهارگزینه ای عمومی و پایه

نکته عمومی و پایه

آموزش نکته به نکته دروس کنکور عمومی و پایه

کتاب تست گرافیک

سوالات چهارگزینه ای گرافیک

نکته معماری

کتاب نکته به نکته معماری

(( فیلم های آموزشی رشته گرافیک))
فیلم آموزشی مبانی هنرهای تجسمی
پک کامل فیلم آموزشی عمومی و پایه
بسته طلایی رشته گرافیک
بسته طلایی کنکور هنرستان

در این قسمت با رشته‌ی گرافیک، دروس این رشته، آینده‌ی شغلی این رشته به خوبی آشنا شدیم. در بالا کتاب‌ها و فیلم‌های آموزشی این رشته را برای کنکور شما عزیزان قرار داده‌ایم که با استفاده از این کتاب‌ها و فیلم‌های آموزشی به راحتی می‌توانید در کنکور رشتهی گرافیک شرکت کرده و به موفقیت برسند. همچنین شما عزیزان می‌توانید برای مشاهده منابع و ضرایب کنکور به صفحه منابع و ضرایب کنکور مراجعه کنید و از دروس و منابع و ضرایب این رشته برای کنکور به طور کامل مطلع شوید.

با آرزوی موفقیت برای شما عزیزان، از همراهی شما سپاسگزاریم.

برچسب ها

    روزبه یگانه روزبه یگانه پشتیبان فنی سایت
    1 1 رای
    امتیازدهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها