فیلم آموزشی
آزمون استخدامی
مصاحبه با رتبه های برتر کنکور الکتروتکنیک
فیلم های آماده فروش هنرستان
فیلم آموزشی
کارنامه قبول شدگان
پیک آخر
آثار برگزیده هنرجویان
گالری تصاویر
معرفی هنرستان ها
معرفی دانشگاه ها
گالری تصاویر
فیلم آموزشی

مطالب برگزیده

سوالات کنکور هنرستان

معرفی رشته منبت کاری کاردانش

منبت کاری با چوب یکی از ظریف ترین کارهای هنری و صنایع دستی محسوب می شود. در این کار هنرمند با تلفیق هنر و حوصله ای که برای به پایان رساندن این کار به خرج می دهد کاری ماندگار می سازد و کارهای با ارزش و زیبایی خلق میکند. در این کار هنرمند با استفاده از قلم نقوشی مانند گل، خطوط کوفی، نقوش اسلیمی را روی چوب کنده کاری می کنند. در این هنر نقش ها به صورت نقش برجسته بر روی زمینه کار قرار می گیرند. منبت کاری در واقع کنده کاری و حکاکی بر روی چوب است.

معرفی رشته منبت کاری

می توان گفت که منبت کاری در ایران قدمت چند هزار ساله دارد. این هنر بسیار زیبا از گذشته تا حال بسیار مورد توجه قرار گرفته است. قدیمی ترین آثار منبت کاری یک تندیس چوبی است که در مصر کشف شده است.

چوب مورد استفاده در رشته منبت کاری 

هنرآموزان در این رشته می آموزند که بنا بر رنگ و جنس کاری که می خواهند انجام دهند از چوب مناسب استفاده کنند و چوب مناسب برای کار را انتخاب کنند. به صورت کلی بعضی از چوب ها کاربرد بهتری نسبت به بقیه چوب ها دارند که در این قسمت به آنها اشاره میکنیم که شما عزیزان با این چوب ها آشنا شوید. چوب گردو ، چوب گلابی ، چوب چنارف نارون ، چوب راش ، چوب تبریزی و … این چوب ها هر کدام رنگ منحصر به خود را دارند که در هر کاری می توان بنا بر نیاز از این چوب ها استفاده کرد.

معرفی رشته منبت کاری

سبک های منبت کاری 

هنر منبت کاری به اساس روش های گوناگونی که برای ساخت و تولید دارد در کل به سه گروه تقسیم می شود. بر اساس کاری که قرار است انجام شود هنرآموز یکی از این سه کار را بر روی کار خود انجام می دهد. هنرآموزان در دوران تحصیل خود می آموزند که برای هر کاری از چه روشی باید استفاده کنند تا کار بهتر و زیباتری را بتوانند ارائه دهند.

big circle حکاکی                                               big circle برجسته نمایی                                          big circle پیکرتراشی

وسایل مورد نیاز برای رشته منبت کاری

رشته منبت کاری نیز مانند سایر رشته های فنی نیاز به وسایلی دارد که در این قسمت به این وسایل اشاره میکنیم. از ابزار مورد نیاز برای کار منبت کاری عبارت است از : مغار ، گیره ، میز منبت ، گیره نجاری ، سوهان  آهنی ، سوهان کاغذی ، کاغذ روغنی یا کالک یا پوستی ، چکش ، انواع چوب ، چسب چوب ، قلم مو ، اره ، لیسه ، متر ، زیرکاری ، نفت و قلم موئی و …. که مهمترین و کاربردی ترین وسیله که میتوان از آن به عنوان اولین وسیله در کار منبت کاری نام برد مغار است که برای کندن و تراش دادن از آن استفاده می کنند. مغار هم انواع مختلف دارد که بنابر کاری که می خواهید انجام دهید باید مغار مناسب را انتخاب کنید. انوع مغار عبارت است از : مغار تخت – مغار نیم باز – مغار گلویی و مغار شفره. 

معرفی رشته منبت کاری
آینده شغلی و بازار کار رشته منبت کاری

در واقع هدف از ایجاد کردن این رشته تامین نیاز به نیروی فعال و متخصص در این رشته است. فارغ التحصیلان رشته منبت کاری پس از به پایان رساندن دوران تحصیلاتشان می توانند به صورت فردی یا گروهی در بازار کار مشغول به کار شوند. هنرآموزان این رشته می توانند به عنوان معرق کار، منبت کار، مشبک کار بر روی چوب، به عنوان مرمت گر آثار چوبی مشغول به کار شوند. آنها همچنین می توانند در کارگاه های تولیدی مصنوعات چوبی فعالیت کنند یا در مراکز صنایع دستی کشور و میراث فرهنگی فعالیت کنند. آنها همچنین می توانند در زمینه آموزش رشته منبت کاری در مراکز مختلف مشغول به کار شوند.

معرفی کتاب

در این قسمت می خواهیم چند منبع بسیار مناسب و کاربردی برای شما هنرجویان عزیز این رشته معرفی کنیم. با استفاده از این منابع کامل و جامع به راحتی می توانید از پس دروس عمومی و تخصصی این رشته بر بیایید. این منابع شامل کتاب های سوالات چهارگزینه ای عمومی و پایه می باشد که شامل تست های تألیفی سوالات کنکور سال های گذشته می باشد. همچنین برای مسلط شدن کامل به دروس عمومی و پایه می توانید از کتاب نکته به نکته دروس عمومی و پایه استفاده کنید که به صورت طبقه بندی شده به توضیح دروس می پردازد و با استفاده از این کتاب شما به راحتی می توانید تسلط کافی روی دروس عمومی و پایه خود پیدا کنید. همچنین در کنار کتاب های مجموعه می توانید از فیلم آموزشی عمومی و پایه نیز استفاده کنید که به توضیح تمامی دروس عمومی و پایه در آن پرداخته می شود و سپس به حل تست های مربوط به آن مبحث می پردازد.

پک کامل فیلم آموزشی عمومی و پایه
کتاب تست عمومی و پایه
نکته عمومی و پایه

با آرزوی موفقیت برای شما عزیزان، از همراهی شما سپاسگزاریم.

برچسب ها

    روزبه یگانه روزبه یگانه پشتیبان فنی سایت
    5 1 رای
    امتیازدهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    5 1 رای
    امتیازدهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها