فیلم آموزشی
آزمون استخدامی
مصاحبه با رتبه های برتر کنکور الکتروتکنیک
فیلم های آماده فروش هنرستان
فیلم آموزشی
کارنامه قبول شدگان
پیک آخر
آثار برگزیده هنرجویان
گالری تصاویر
معرفی هنرستان ها
معرفی دانشگاه ها
گالری تصاویر
فیلم آموزشی

مطالب برگزیده

سوالات کنکور هنرستان

مصاحبۀ استخدامی

مصاحبۀ حضوری دومین مرحله از فرآیند استخدام در غالب سازمان‌ها و شرکت‌ها، چه کوچک و یا بزرگ است. در مرحلۀ اول معمولاً از طریقی متقاضیان استخدام را که عموماً تعدادشان زیاد است، غربال می‌کنند و تعداد آنها را به سه تا پنج برابر مشاغل مورد نیاز کاهش می‌دهند.

در سازمان‌های بزرگ و به خصوص دولتی، مرحلۀ اول را از طریق برگزاری آزمون‌های کشوری انجام می‌دهند و سه تا پنج برابر ظرفیت را از بین رتبه‌های برتر برمی‌گزینند. در شرکت‌های کوچک نیز که توانایی برگزاری آزمون سراسری ندارند، موضوع را از طریق دریافت رزومۀ متقاضیان و بررسی رزومه انجام می‌دهند. خلاصه، هر کارفرمایی تلاش می‌کند تا به روشی منطقی، بخش بزرگی از متقاضیان را حذف کند تا تعداد افراد پذیرش شده برای مصاحبه را به حد توان خود برای برگزاری مصاحبه نزدیک کند.

در مرحلۀ بعد، کارفرمایان با استفاده از مصاحبۀ حضوری از میان متقاضیان باقیمانده، فرد یا افراد مورد نظرشان را انتخاب می‌کنند. به همین علت توانایی حضور و عملکرد مناسب در مصاحبه از عوامل بسیار مهم در موفقیت شغلی است.

برای پیروزی در مرحلۀ مصاحبه، شما باید ماهیت مصاحبه و اهداف آن را بشناسید و بدانید اساساً کارفرما در مصاحبه به دنبال چیست و برای رسیدن به هدفش به چه چیزهایی توجه می‌کند. تنها در این صورت است که می‌توانید خود برای مواجهه با کارفرما در مصاحبه آماده کنید و دقیقاً آن چیزی که کارفرما طلب می‌کند را برای او تدارک ببینید.

در این میان، نحوۀ برگزاری مصاحبه استخدامی در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف یکسان نیست. ابعاد و بزرگی سازمان یا شرکت از مسائل مهم است. آیا کارفرما دولتی، نیمه دولتی یا خصوصی است؟ در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند؟ صنعتی، خدماتی، فرهنگی یا تجاری؟ هر کدام از انوع کارفرماها شرایط و خواسته‌های متفاوتی از کارکنان خود دارند و به همین نسبت نیز، نکات متفاوتی را در مصاحبۀ استخدامی لحاظ می‌کنند.

با این حساب، نباید بدون آمادگی  قبلی و بدون مهارت‌های لازم در مقابل کارفرما بنشینیم و پذیرش‌مان را متکی به شانس نماییم. به همین منظور علاوه بر کتابی که در تصویر زیر این متن معرفی می‌کنیم، مجموعه‌ای از مطالب و راهنمایی‌ها را در چندین صفحه برای شما آماده کرده‌ایم که با کلیک روی تصاویر زیر می‌توانید به آنها دسترسی پیدا کنید.

نظرات

ارسال دیدگاه(نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.)

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها