فیلم آموزشی
آزمون استخدامی
مصاحبه با رتبه های برتر کنکور الکتروتکنیک
فیلم های آماده فروش هنرستان
فیلم آموزشی
کارنامه قبول شدگان
پیک آخر
آثار برگزیده هنرجویان
گالری تصاویر
معرفی هنرستان ها
معرفی دانشگاه ها
گالری تصاویر
فیلم آموزشی

مطالب برگزیده

سوالات کنکور هنرستان
رنگ مناسب برای لباس در مصاحبۀ استخدامی

رنگ مناسب برای مصاحبۀ استخدامی کدام است؟

رنگ لباسی که می‌پوشید، در لحظۀ اول تأثیر قدرتمندی بر روی مصاحبه‌کننده می‌گذارد. حتماً در مورد اهمیت تأثیر لحظۀ اول می‌دانید. در اولین لحظه، مغز مصاحبه کننده هزاران نکته و جزئیات را پروسس می‌کند که در تمام طول مصاحبه باقی می‌مانند.

رنگ لباس در مصاحبه‌های حضوری استخدامی از فاکتورهای بسیار مهم است که توجه کارفرما را جلب می‌کند. برای مثال، بعضی از رنگ‌ها ممکن است حرفه‌ای بودن، قابل اتکا بودن یا حسی از قدرت را انتقال دهند. رنگ‌های دیگر ممکن است نکته‌ای منفی مانند تنبلی یا ناپختگی را تداعی کنند.

بعلاوه، بعضی از رنگ‌ها برای مشاغل خاصی مناسب‌تر هستند. به عنوان مثال: اگر برای مشاغل سنتی مانند وکالت و بانک اقدام می‌کنید، رنگ‌های خنثی را انتخاب کنید ولی اگر شغل مورد نظر، خلاقانه و پر نشاط است می‌توانید به سمت ترکیب رنگ‌هایی مانند زرد، سبز یا یاسی بروید.

رنگ آبی

بسیاری از متخصصان رنگ آبی را برای مصاحبه توصیه می‌کنند. در یک نظرسنجی که توسط یکی از بزرگترین بنگاه‌های کاریابی آمریکا "CareerBuilder" از 2099 کارفرما انجام شد، اکثریت غالب مدیران رنگ آبی را برای مصاحبه استخدامی مناسب دانستند. آنها معتقد بودند که رنگ آبی تداعی کنندۀ شخصیت تیمی است. مرکز کاریابی دانشگاه کرونل نیز می‌گوید رنگ آبی نشان‌دهندۀ شخصیت صادق، قابل اعتماد و ارزشمند است.

خوب، چه نوع آبی؟ همۀ رنگ‌های آبی خوب هستند، فقط مراقب باشید که زیادی روشن نباشد. آبی نیلی مناسب است. آبی روشن هم که با مشکی یا نیلی ست شده باشد خوب است. حواستان باشد، رنگ‌های بیش از حد مات، می‌توانند تداعی کنندۀ شخصیت منفعل باشند.

رنگ مشکی

مشکی رنگی کلاسیک است و در تحقیقات موسسۀ CareerBuilder رنگ مشکی رتبه دوم را بدست آورده است. مصاحبه‌کننده‌ها اغلب مشکی را با توانایی رهبری و نظم همراه می‌دانند. با این حال رنگ مشکی بسیار قدرتمند است و با احتیاط باید آن را انتخاب کنید. (رنگ قدرتمند را برای مصاحبه‌های خیلی مهم باید استفاده کرد. زیرا ممکن است شما را تافتۀ جدابافته نشان دهد. به همین علت برای مصاحبه‌های مشاغل رده بالا و مدیریت‌ها توصیه می‌شود ولی برای شغل‌هایی مانند خدمات به مشتری، خرده‌فروشی و سطوح ابتدایی حرفه‌ای مناسب نیست.)

رنگ طوسی

طوسی رنگی خنثی و ایده‌آل برای مصاحبه است و می‌تواند شما را منطقی و حرفه‌ای با قدرت تحلیل نشان دهد.

نکته: اگر شما تحت استرس زیاد عرق می‌کنید بهتر است شلوار خاکستری ذغالی بپوشید و از پیراهن طوسی نیز اجتناب کنید زیرا عرق را نشان می‌دهد.

رنگ سفید

سفید رنگی کاملاً گویا است. پیراهنی سفید را با شلوار خاکستری یا نیلی ست کنید، یک ترکیب خوب خواهید داشت. مغز انسان، سفید را به عنوان رنگی خالص می‌بیند و آن را با شخصی منظم، دقیق در جزئیات و تمیز تداعی می‌کند.

بعلاوه، با انواع رنگ‌ها قابل ست شدن است. به همراه سفید می‌توانید از رنگ‌های متنوع برای جوراب، ساعت و ... استفاده کنید.

رنگ نارنجی

در نظرسنجی CareerBuilder نارنجی بدترین رنگ شناخته شده است. چرا؟ پاسخ‌دهندگان گفتند که این رنگ را با افراد غیر حرفه‌ای تداعی می‌کنند.

البته برخی هم رنگ نارنجی را با افراد خلاق نزدیک می‌دانند، با این حال بهتر است از رنگ نارنجی دوری کنید تا حرفه‌ای تر به نظر برسید.

رنگ قهوه‌ای

قهوه‌ای نیز تأثیر چندان مطلوبی ندارد. متخصص لباس و مد حرفه‌ای، کارول دیویدسون، می‌گوید قهوه‌ای حس مثبت آرامش و قابل اعتماد دارد ولی در محیط کاری پرشتاب ممکن است تداعی کنندۀ انفعال باشد. او می‌گوید قهوه‌ای حسی از کسالت، سادگی و کندی نیز دارد.

لباس چند رنگی

ترکیب‌های سادۀ رنگی با دو رنگ متناسب تأثیر مثبتی دارند ولی در صورتی که تعداد رنگ‌ها زیاد شود یا لباس بافت‌های متنوع داشته باشد باعث حواس پرتی و عدم تمرکز می‌شود. در نهایت مصاحبه‌کننده باید بتواند بر چهرۀ متقاضی تمرکز کند و رنگ‌ها و بافت‌ها نباید حواس او را پرت کنند.

نظرات

ارسال دیدگاه(نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها