فیلم آموزشی
آزمون استخدامی
مصاحبه با رتبه های برتر کنکور الکتروتکنیک
فیلم های آماده فروش هنرستان
فیلم آموزشی
کارنامه قبول شدگان
پیک آخر
آثار برگزیده هنرجویان
گالری تصاویر
معرفی هنرستان ها
معرفی دانشگاه ها
گالری تصاویر
فیلم آموزشی

مطالب برگزیده

سوالات کنکور هنرستان

چند نکته ی مهم در رابطه با نحوه ی تست زنی در کنکور

تست زنی

نکاتی که شما دانش آموزان عزیز برای سرعت عمل و دقت در تست زنی باید بدانید به شرح زیر است:

1- ابتدا مفاهیم را با دقت یاد بگیرید تا در کنکور دچار اشتباه نشوید سپس به سراغ تست ها بروید.

2- حتما برای حل تست ها ابتدا سوال را بررسی کرده و دقت کنید به این که سوال یک قسمتی میباشد یا چند قسمتی.

3-برخی از تست ها به صورت اثباتی هستند یعنی نیاز به اثبات دارند ولی برخی از جواب ها به صورت ناگهانی به ذهن شما خطور میکند.برای آن دسته از سوالات که نیاز به اثبات دارند فقط به حل مسئله توجه نکنید،بلکه به راهی که مینوسید و به فرآیند حل و تحلیل سؤال توجه ویژه داشته باشید.

4-در مسائل با حدس و گمان سوالات را حل نکنید و راه حل های که به ذهن خودتان میرسد مسائل را حل کنید تا احتمال خطا در پاسخ دادن به سوالات کم شود.

5-همیشه جواب نهایی را کنترل کرده و بلافاصله بعد از رسیدن به جواب آن سوال را تمام شده تلقی نکنید.

6-در حل تست ها از اشتباه کردن نترسید و از نمودار ها و شکل های نا آشنا ترسی نداشته باشید.زیار ترس باعث فراموشی میشود.

7-برای این که سرعت عمل بالای برای تست زنی داشته باشید حتما باید وقت بیشتری برای تمرین تست زنی صرف کنید.

8-در بعضی از موارد پیش میاید که در تست زنی اشتباهاتی در مورد فعل سوال برای شما پیش آید مثلا سوالاتی که در آخر جمله از کلماتی مانند : (است ، نیست ، باشد ، نباشد ، بود یا نبود) استفاده شده است. پس باید به این سوالات دقت بیشتری شود.

9-در تست های چهار گزینه ای معمولا سوالات شباهت زیادی باهم دارند.برای جلوگیری از اشتباه کردن یک بار تمام سوالات را مرور کنید.

10-راه حل معمولا ، حدس اول درست میباشد پس وسواس در تغییر پاسخ نداشته باشید و پاسخ های غلط را از ذهن خود دور کنید.

11-اگر به سوالات پیچیددر زمان حدس زدن ه برخوردید ، وقت خود را صرف حل این سوالات نکنید و از آنها بگذرید زیرا با تصادفی زدن و شانسی جواب دادن باعث این میشوید که شانس قبولی خود را در ورود به دانشگاه و رتبه کاهش دهید.

12-اگر در تستی شکی بین دو گزینه دارید از آن نگذرید ، زیرا احتمال درست بودن یکی بر اساس احتمال  50%  است و طبق قوانین احتمال اگر در کل 20 تست به این روش زده شود و 10 تا از آن درست باشد و هر سه غلط یکی را از بین ببرد ، باز هم به نفع شماست .

13-معمولاً پاسخ هایی را که از لحاظ دستوری با سوال هماهنگی ندارند غالبا  90%  غلط  هستند ، مثلاً  صورت مسئله جای خالی است و از شما خواسته تا آن قسمت را پر کنید در حالی که یک پاسخ کاملا بی ربط با آن میباشد .

14-سعی نکنید از گزینه ها ی طولانی چشم پوشی کنید ، زیرا در بسیاری از موارد همان گزینه های طولانی پاسخ سوال هستند .

15-اگر در تستی دو گزینه کاملاً متناقض هستند . معمولا 80 % موارد یکی از همین دو گزینه پاسخ درست هستند .

16-معمولا طراح سوال برای پیچیده کردن و فریب دادن داوطلبان دو گزینه را شبیه به هم طراحی میکند پس به فعل های منفی و مثبت و علائم و شکل ها و اعداد خوب توجه کنید

17-اگر برای پیدا کردن پاسخ سوالی وقت زیادی صرف کرده اید و بین دو گزینه تردید دارید از آن نگذرید و بگویید بعدا برمیگردم و این سوال را حل میکنم زیرا باعث اشتباه میشود .

18-بعضی وقت ها از ما خواسته می شود که درستی یک جواب را در چهار فرمول داده شده بررسی کنیم . در این موارد بجای حل کامل ، محاسبه جواب ها کافی است . یعنی جواب داده شده را در فرمول قرار داده و ببینید آیا تساوی داده شده بر قرار می شود یا نه .

19-اگر سوالات سخت و پیچیده بود از آن ترسی نداشته باشید زیرا دیگران هم همانند شما هستند و با آمادگی بالا سر جلسه ی کنکور حضور پیدا کنید.

20-اگر در بین سوالات سوالی از نظر شما صد در صد بیگانه به نظر رسید روی آن خط بکشید و به سوال بعدی بپردازید.

21-بهترین شیوه برای حل تست ها به این صورت است که شما باید چشم های خود را با سوال مورد نظر گره بزنید یعنی یک تونلی بین چشم شما و سوال مورد نظر باشد و به اطراف یا سوال قبلی و بعدی پرت نشود تا تمرکز شما برای حل سوال بیشتر شود.

روش های تست زنی و تمرین تست زنی در منزل

تست زنی

برای تمرین تست زنی در منزل ابتدا باید تمام منابع موجود در کنکور هر سال را به خوبی یاد گرفته باشید و مدت زمان خود را بیشتر برای درس های با ضریب بالا صرف کنید . حال برای سرعت عمل بالاتر و مهارتهای تست زنی به چند نکته اشاره میشود تا شما عزیزان بتوانید برای کنکور آمادگی کافی داشته باشید.

تست آموزشی (تثبیت):

تست های که همراه درس حل میشود برای یادگیری بهتر مطلب آن تست میباشد. در این مرحله زمان مهم نیست و تست های که حل میشود تعداد کمی دارد . به طور متوسط میشود از هر موضوع 4 تا 5 تست حل کنید تا آن موضوع برای شما جا بیفتد . تست های حل شده در این بخش اولویت دارد زیرا برای یادگیری کمک زیادی میکند.بنابر یادگیری بهتر ، راه دیگر هم وجود دارد و آن این است که شما از روی تست رونوشت کنید تا ملکه ی ذهن شما شود . 

تست مفهومی (تمرین):

در این روش تست ها بعد از اتمام یک مطلب حل میشود . این روش برای رفع اشکال بسیار کابردی میباشد . در این روش باید تست ها درجه بندی شود ابتدا تست های آسان سپس متوسط و بعد سخت ها حل شود . بهترین روش در این قسمت به این صورت میباشد که تست های این قسمت شبیه تست های قسمت قبلی باشد و همین طور میشود تعداد تست ها را بیشتر کرد .

تست مهارتی (تسلط):

این نوع تست ها بعد از اتمام درس حل میشود . تعداد این تست ها دقیق برابر است با تعداد سوالات کنکور سراسری . این تست ها اصولا برای جمع بندی مطالب و افزایش سرعت عمل شما مورد استفاده قرار میگیرد . پس حتما باید با یک مدت زمان مشخص این آزمون ها حل شود تا شباهت بیشتری به کنکور سراسری داشته باشد . در این نوع تست ها باید از تنوع بیشتری از سوالات استفاده شود اما باید بیشتر تمرکز خود را به روی سوالات کنکور سراسری و آزاد سال های قبل بگذارید .

ارزش کدام تست بیشتر است و چگونه باید تست زنی کرد؟

تمامی تست ها در هر درس از نظر ارزشی یکسان میباشند پس ابتدا سوال های راحت تر را پاسخ دهید . با این کار در مجموع ، تعداد تست های بیشتری حل خواهد شد .

در چه زمانی باید تست بزنیم؟

تا زمانی که درس ها را به درستی یاد نگرفته اید و تست های حل شده را بررسی نکردید به سراغ تست های جدید نروید . تست زدن هیچ وقت نباید بلافاصله بعد از مطالعه باشد . چون باید نحوه ی تست زنی شما از روی معلومات شما باشد نه از روی مطالعاتی که همان ساعت یا همان روز خوانده شده . یعنی زمان تست زنی شما حداکثر 3 روز بعد از مطالعه باشد . 

تعداد تست های که باید زده شود:

همان طور که در قسمت های بالا به آن اشاره شدش در هر مرحله تعداد تست ها فرق میکند . برای یادگیری بهتر و تسلط بیشتر تعداد سوالات دروس تخصصی 30 عدد و برای دروس عمومی 20 عدد باید باشد . اما با نزدیک شدن به زمان کنکور ، قبل از تعطیلات عید باید تعداد تست ها با تعداد تست های کنکور سراسری یکسان باشد . در بیشتر برنامه ریزی های تحصیلی و استاندارد برای داوطلبان ، در هفته باید برای دروس تخصصی حدود 90 تا 120 عدد و برای دروس عمومی 100 تا 150 تست حل شود تا برای کنکور سراسری آمادگی کافی داشته باشید . 

 چند نکته ی تکنیکی در تست زنی 

تست زنی

1-علامت گذاری سوالات وقت گیر

سوالات وقت گیر را دسته بندی و علامت گذاری کنید.به عنوان مثال سوالاتی که مطالعه نشده است با علامت ضربدر و سوالاتی که پاسخ آنها را فراموش کرده اید با علامت ستاره علامت گذاری کنید.تا در انتهای آزمون در صورت اضافه بودن وقت به آنها پرداخته شود.

2-مدیریت زمان

سعی کنید در صورت امکان طبق مدت زمان هر درسی که سازمان سنجش اعلام کرده پیش برید تا در پایان آزمون با کمبود زمان مواجه نشوید.

3-روش ساده به دشوار

سعی کنید در شروع پاسخگویی سوالات ابتدا از سوالات آسان شروع کنید و سپس به سراغ سوالات دشوار برید تا ذهن شما کم کم با سوالات دشوار روبرو شود تا بهتر بتوانید سوالات را پاسخ دهید.

4-حذف گزینه ی غلط

در این روش حتما شما باید از آزمون های سال قبل استفاده کنید تا با سوالات آشنایی کافی داشته باشید تا بتوانید گزینه ی غلط را حذف کنید.

5-اصل تساوی

در کنکور های چند ساله اخیر مشاهده شده که طراح خواسته صحیح بودن یک جواب را در چهار گزینه (فرمول) بررسی کنید.در این دسته از سوالات هرگز به دنبال اثبات فرمول یا حل کامل آن تا به جواب رسیدن نباشید.فقط کافی است شما یک تساوی بین جواب و  فرمول برقرار کنید اگر تساوی برقرار شد گزینه صحیح همان گزینه است .

نظرات

ارسال دیدگاه(نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.)

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.