فیلم آموزشی
آزمون استخدامی
مصاحبه با رتبه های برتر کنکور الکتروتکنیک
فیلم های آماده فروش هنرستان
فیلم آموزشی
کارنامه قبول شدگان
پیک آخر
آثار برگزیده هنرجویان
گالری تصاویر
معرفی هنرستان ها
معرفی دانشگاه ها
گالری تصاویر
فیلم آموزشی

مطالب برگزیده

سوالات کنکور هنرستان

معرفی رشته مکاترونیک

1
توضیحات

در این ویدئو درباره رشته مکاترونیک و آینده شغلی این رشته به صورت کامل بحث خواهد شد.

معرفی رشته مکاترونیک
برای مشاهده کلیک کنید
9 دقیقه
جزئیات
نظرات کاربران

معرفی رشته مکاترونیک

کلمه مکاترونیک از ترکیب کلمات مکا که از کلمه مکانیزم و ترونیک که از کلمه الکترونیک به وجود آمده است. می توان گفت رشته مکاترونیک از ترکیب سه رشته مهندسی مکانیک، الکترونیک و کامپیوتر به وجود آمده است. در واقع  یک شاخه ی چند رشته ای به حساب می آید و این رشته برای کسانی که به این سه رشته علاقه مند هستند بسیار مناسب و کاربرد ی است و امروزه در تمام صنایع مختلف وجود یک مهندس مکاترونیک الزامی و مورد نیاز است.

آشنایی با رشته مکاترونیک

در ایران می توان از این رشته به عنوان ک رشته جدید نام برد زیرا با توجه به نیاز ارتقا صنعت و استفاده روز افزون از دستگاه های پیچیده و مرکب در کشور احتیاج به مهندسین مکاترونیک برای ایجاد و نظارت بر ساختارهای مربوطه بیش از پیش احساس می شود. در ایران می توان سابقه این رشته را بین 10 الی 20 سال دانست. یک مهندس مکاترونیک بهتر است که در دانشگاه در یکی از رشته های رباتیک یا مکاترونیک ادامه تحصیل دهد و همیشه به روز باشد.

ویژگی های افرادی که رشته مکاترونیک را انتخاب می کنند

رشته مکاترونیک

کسانی که به این رشته علاقه مند می شوند و قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارند باید بسیار سخت کوش و پر تلاش باشند، توانایی ایجاد ارتباط بالا را داشته باشند، به کارهای تیمی و گروهی علاقه نشان دهند، بتوانند تیم را مدیریت و رهبری کنند و توانایی برقراری ارتباط با گروه را داشته باشند، خلاقیت داشته و توانایی ایجاد ایده نو را داشته باشند، قدرت تصمیم گیری بالایی داشته باشند، از تکنولوژی و فناوری های جدید لذت ببرند و به آن علاقه مند باشند. 

علاقه مندان به این رشته و کسانی که در این رشته تحصیل می کنند باید به دروسی مانند ریاضیات، فیزیک، مکانیک و ساخت ربات علاقه مند باشند. آنها باید بتوانند علم خود را که آموخته اند با تجربه و انجام کارهای عملی خود تلفیق کنند. درس آمار و احتمالات و جبر و فیزک از دروسی هستند که در این رشته کاربرد دارند و همیشه مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین در کارشناسی ارشد نیز درس فیزیک بسیار مورد استفاده قرار خواهد گرفت. پس کسانی که قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارند باید دروس ریاضیات و فیزیک دوره دبیرستان را به صورت جدی مطالعه و درک کنند و به این دروس تسلط داشته باشند تا بتوانند در این رشته موفق باشند.

نحوه تحصیل در رشته مکاترونیک

با پایان یافتن سال نهم و داشتن شرایط تحصیلی لازم و همچنین داشتن علاقه و استعداد شما نسبت به این رشته و همچنین علاقه به کارهای عملی شما می توانید این رشته که یکی از رشته های جدید و ترکیبی هنرستان است را انتخاب کنید. البته لازم به ذکر است که اگر به رشته کامپیوتر، مکانیک و الکترونیک علاقه لازم را دارید این رشته مناسب ترین رشته برای شما است. 

رشته مکاترونیک

تا پایان این مقاله به طور کامل با این رشته آشنا خواهید شد. مکاترونیک آنقدر در سراسر دنیا قابل توجه بوده است که انجمن مهندسان و تحقیقات علوم فیزیکی کشور انگلستان این رشته را به عنوان منبع تخصص های لازم برای پیشرفت صنعت در هزاره جدید میلادی معرفی کرده است. کسانی که قصد ادامه تحصیل در این رشته دارند باید با فیزیک میونه خوبی داشته باشند زیرا در ادامه تحصیل کارشناسی ارشد نیز درس فیزیک کاملا مورد نیاز بوده و در اکثر دروس مهندسی مکاترونیک به آن احتیاج می شود بنابراین دانش آموزانی که قصد ادامه تحصیل در رشته رباتیک و مکاترونیک را دارند باید حسابی فیزیک و ریاضی دوران دبیرستان را مطالعه کرده باشند و درک کافی نسبت به این دروس را داشته باشند.

کاربرد رشته مکاترونیک 

رشته مهندسی مکاترونیک به دلیل تلفیقی بودن آن کاربرد گسترده ای در زندگی روزمره انسان دارد. به طوریکه از لوازم خانگی تا صنایعی مانند نیروگاه ها، پتروشیمی، سیمان و پالایشگاه ها و صنایع تولیدی از علم مکاترونیک استفاده می شود. در کشور ایران می توان این رشته را یک رشته جدید تأسیس دانست با توجه به نیاز صنعت و استفاده روز افزون از دستگاه های پیچیده و مرکب در کشور احتیاج به مهندسین مکاترونیک برای ایجاد و نظارت بر ساختارهای مربوطه بیش از پیش احساس می شود.

رشته مکاترونیک برای چه افرادی مفید است 
رشته مکاترونیک

از لحاظ شخصیتی رشته مکاترونیک مناسب افرادی است که دارای ویژگی های زیر هستند :

  •  علاقه به کارهای تیمی و حضور مفید داشتن در تیم
  • سخت کوشی و تلاش زیاد
  • توانایی برقراری ارتباط بالا
  • توانایی مدیریت و رهبری تیم
  • لذت بردن از تکنولوژی و فناوری های جدید
  • خلاقیت و داشتن ایده های جدید
  • قدرت تصمیم گیری بالا
  • علاقه مند به ریاضیات، فیزیک، مکانیک و ساختن ربات
آینده شغلی رشته مکاترونیک
رشته مکاترونیک

امروزه کمتر محصول صنعتی را می توان یافت که ترکیبی از حوز های مختلف مهندسی نباشد. فقط کافیست کمی اطراف خود را نگاه کنید از ساعت مچی دیجیتال دست خود گرفته تا ماشین لباسشویی و خودروی شخصی یا عمومی که در طول روز از آن استفاده می کنید، چاپگرها یا اسکنرهای محیط کار همگی نمونه هایی از ترکیب حوزه های محتلف مهندسی و به خصوص مکانیک و الکترونیک است همچنین با توجه به چند رشته ای بودن مهندسی مکاترونیک و مهارت های بسیار زیادی که فارغ التحصیلان این رشته در این زمینه به دست می آورند. در بخش های مختلف خصوصی و دولتی و صنایع مختلف همواره برای مهندسین مکاترونیک موقعیت های شغلی متنوعی وجود دارد. امروزه در بیشتر صنایع در داخل و خارج از کشور واحد صنعتی به نام مکاترونیک ایجاد شده است که این موضوع بازار کار مهندسین مکاترونیک را رونق بخشیده است. 

یکی دیگر از موارد شغلی مهندسین مکاترونیک، ایجاد قابلیت مدیریت در دانش آموختگان خود است که باعث ایجاد موقعیت های شغلی جدیدی برای آنها می شود. مهندسین مکاترونیک معمولا در بخش مدیریت صنایع مختلف نیز خیلی خوب ظاهر می شوند و در آنجا مشغول به فعالیت می شوند. می توان گفت که مکاترونیک یک تفکر جدید در طراحی و تولید محصولات صنعتی است که به مهندسان اجازه می دهد تا با یکپارچه سازی حوزه های تخصصی ذکر شده از اولین مراحل طراحی و تولید، به خلق محصولاتی با کیفیت بهتر، قابل اعتماد تر به همراه هزینه کمتر و زمان کمتر بیندیشند. 

معرفی کتاب
کتاب عمومی و پایه

سوالات چهارگزینه ای عمومی و پایه

ریاضی 3

کتاب آموزش جامع ریاضی (3)

فیزیک دهم

نمونه سوالات امتحانی فیزیک دهم

برچسب ها

    روزبه یگانه روزبه یگانه پشتیبان فنی سایت
    3 1 رای
    امتیازدهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    3 نظرات
    تازه‌ترین
    قدیمی‌ترین بیشترین رأی
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    مهرداد
    2 سال قبل

    چطوری از رشته مکانیک خودرو در دانشگاه به رشته مکاترونیک بریم .
    اصلا میشه ؟

    2 سال قبل
    پاسخ به  مهرداد

    درود بر شما
    برای تغییر رشته شما ابتدا باید به دفترچه ی سازمان سنجش مراجعه کنید
    نکته ی بعدی این هستش که برای تغییر رشته حتما باید کد رشته ی شما به رشته ای که میخواهید تغییر بدید تطابق داشته باشد
    در صورت سوالات بیشتر لطفا با شماره 09126200026 و یا 02166595859 تماس حاصل فرمایید

    سعید وحدت
    3 سال قبل

    پرچم این رشته بالاس.