فیلم آموزشی
آزمون استخدامی
مصاحبه با رتبه های برتر کنکور الکتروتکنیک
فیلم های آماده فروش هنرستان
فیلم آموزشی
کارنامه قبول شدگان
پیک آخر
آثار برگزیده هنرجویان
گالری تصاویر
معرفی هنرستان ها
معرفی دانشگاه ها
گالری تصاویر
فیلم آموزشی

مطالب برگزیده

سوالات کنکور هنرستان

معرفی رشته معدن

1
توضیحات

در این ویدئوی آموزشی شما با رشته معدن آشنا خواهید شد و علاقه مندان به این رشته می توانند باآگاهی کافی وارد این رشته شوند.

معرفی رشته معدن
برای مشاهده کلیک کنید
16 دقیقه
جزئیات
نظرات کاربران

معرفی رشته معدن

در این مقاله می‌خواهیم یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های مهندسی را معرفی کنیم. بله درست حدس زدید در این قسمت می‌خواهیم به معرفی رشته‌ی معدن بپردازیم و شما را با این رشته‌ی قدیمی آشنا کنیم. مهندسین معدن در تمامی مراحل عمر با چالش‌های فنی و مهندسی و همچنین مباحث اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند. علاقه‌مندان به این رشته باید این را بدانند که برای ورود به این رشته و موفقیت در آن باید در دروس ریاضی، فیزیک و علوم پایه قوی باشند و دانش کافی را داشته باشند.

معرفی رشته معدن

کار معدن جزء کارهای سخت محسوب می‌شود. برای این که یک ذخیره در دل زمین بتواند به یک معدن تبدیل شود راه بسیار طولانی و سختی را باید طی کند. یکی از کارهای مهم مهندسی معدن کشف مناطقی است که دارای پتانسیل استخراج هستند این بخش از کار مهندسین معدن نیاز به کار میدانی دارد. پس از بررسی‌های مختلف در صورتی که منطقه‌ی شناسایی شده دارای پتانسیل استخراج باشد، در آن منطقه اقدام به طراحی معدن می‌کنند. در طراحی این قسمت باید مسائل مختلفی را در نظر گرفت. از مسائل ایمنی و پایداری گرفته تا مسائل اقتصادی. زمانی که مواد از معدن استخراج شد وارد کارخانه‌ی فرآوری می‌گردد تا عیار و خلوص آن افزایش یابد. یک مهندس معدن باید دارای روحیه‌ی تسلیم‌ناپذیری باشد و حوصله و پشتکار مقاومت در مقابل مشکلات محیط طبیعی و مسائل مهندسی را داشته باشد.

دروس رشته معدن

دروس رشته معدن پایه دوازدهم
تعلیمات دینی (دینی، قرآن و اخلاق) 3 عربی زبان قرآن 3
فارسی 3 تاریخ معاصر
سلامت و بهداشت تربیت بدنی 3
آمادگی دفاعی ریاضی 3
مدیریت خانواده و سبک زندگی اخلاق حرفه ای
عملیات استخراج – کنترل محیط و ماشین آلات معدنی عملیات خواص سنجی و پر عیارسازی مواد معدنی
دانش فنی تخصصی کارآموزی
دروس رشته معدن پایه یازدهـم
تعلیمات دینی (دینی، قرآن و اخلاق) 2 عربی زبان قرآن 2
فارسی 2 زبان خارجی 2
علوم اجتماعی تربیت بدنی 2
انسان و محیط زیست ریاضی 2
درس انتخابی (1-هنر 2- تفکر و سواد رسانه‌ای) کارگاه نوآوری و کارآفرینی
درس انتخابی (1-کاربرد فناوری های نوین 2- مدیریت تولید) شیمی
خرد کردن – تفکیک و آماده‌سازی مواد معدنی عملیات نقشه‌برداری و آتش باری در معدن
دروس رشته معدن پایه دهم
تعلیمات دینی (دینی، قرآن و اخلاق) 1 عربی زبان قرآن 1
فارسی 1 زبان خارجی 1
جغرافیای عمومی و استان شناسی تربیت بدنی
الزامات محیط کار ریاضی 1
فیزیک ایمنی – جاده‌سازی و خدمات در معدن
حفاری اکتشافی و استخراجی در معدن دانش فنی پایه 
نقشه‌کشی فنی رایانه

گرایش های رشته معدن

رشته‌ی مهندسی معدن شامل چهار گرایش است: گرایش اکتشاف – گرایش استخراج – مکانیک سنگ و فرآوری مواد معدنی. در این قسمت به توضیح در رابطه با هر یک از این گرایش‌ها آشنا می‌شویم.

گرایش اکتشاف : این گرایش از دوره‌ی کارشناسی تا دکترا ارائه می‌شود. در این گرایش مهندسین به اکتشاف اولیه به منظور یافتن مناطق مستعد پتانسیل معدنکاری و یافتن مکان‌های ذخایر نهفته در داخل زمین هستند.

گرایش استخراج : این گرایش از دوره‌ی کارشناسی تا دکترا ارائه می‌شود. تخصصی که علاقه‌مندان به این گرایش پیدا خواهند کرد، طراحی معادن روباز و معادن زیرزمینی بر اساس عمق قرارگیری ماده‌ی معدنی است.

مکانیک سنگ : این گرایش از دوره‌ی کارشناسی ارشد تا دکترا ارائه می‌شود. تخصصی که علاقه‌مندان به این گرایش پیدا خواهند کرد، طراحی و تحلیل پایداری حفره‌های و سازه‌های زیرزمینی مانند تونل‌های عمیق، معادن زیرزمینی، تونل شهری، حفریات رو زمینی مانند معادن و …است.

فرآوری مواد معدنی: این گرایش از دوره‌ی کارشناسی ارشد تا دکترا ارائه می‌شود. تخصصی که علاقه‌مندان به این گرایش پیدا خواهند کرد، طراحی کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی است و مواد پس از استخراج به منظور پرعیارسازی وارد کارخانه‌ها می‌شوند. همچنین دانش آموختگان این گرایش در زمینه‌های آزمایشگاهی، صنایع، سرامیک و … نیز فعالیت می‌کنند.

معرفی رشته معدن
معرفی رشته معدن
آینده شغلی رشته معدن

کشور ایران از نظر ذخایر مواد معدنی از کشورهای غنی جهان محسوب می‌شود. ایران دارای معادن بسیار زیادی از جمله معدن مس سرچشمه، معدن آهن گل گهر سیرجان و معادن سنگ آهن سنگان است. از ذخایر معدنی که ایران دارد می‌توان به مس، سرب، روی ، قلع، طلا، زغال سنگ، اورانیوم و سنگ‌های ساختمانی و قیمتی اشاره کرد. در ایران پس از صنایع نفت و گاز یک چهارم اقتصاد ایران را صنایع معدنی تشکیل می‌دهد. پس با توجه به شرایط کشور ما فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی به کار مشغول شوند. در آینده با توجه به افزایش بهره‌برداری از ظرفیت معادن و استخراج‌های جدید بستر شغلی برای فارغ‌التحصیلان به شکل مطلوبی وجود خواهد داشت.

معرفی رشته معدن
معرفی رشته معدن
فارغ التحصیلان رشته معدن در چه کارها و صنایعی می توانند شاغل شوند؟

فارغ‌التحصیلان این رشته در صنایع و مشاغلی می‌توانند مشغول به کار شوند که به شرح زیر است :

big circle سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی

big circle مهندس مشاور در صنایع معدنی

big circle وزارت صنعت و معدن

big circle مدیریت معدن

big circle طراحی روش‌های اکتشافی

big circle مهندس مشاور در زمینه‌ی تونل و فضاهای زیرزمینی و …

معرفی کتاب

در این قسمت می‌خواهیم چند منبع بسیار مناسب و کاربردی برای شما هنرجویان عزیز این رشته معرفی کنیم. با استفاده از این منابع کامل و جامع به راحتی می‌توانید از پس دروس عمومی این رشته بر بیایید. این منابع شامل کتاب‌های سوالات چهارگزینه‌ای عمومی و پایه می‌باشد که شامل تست‌های تألیفی سوالات کنکور سال‌های گذشته می‌باشد. همچنین برای مسلط شدن کامل به دروس عمومی و پایه می‌توانید از کتاب نکته به نکته‌ی دروس عمومی و پایه استفاده کنید که به صورت طبقه‌بندی شده به توضیح دروس می‌پردازد و با استفاده از این کتاب شما به راحتی می‌توانید تسلط کافی روی دروس عمومی و پایه‌ی خود پیدا کنید. همچنین در کنار کتاب‌های مجموعه می‌توانید از فیلم آموزشی عمومی و پایه نیز استفاده کنید که به توضیح تمامی دروس عمومی و پایه در آن پرداخته می‌شود و سپس به حل تست‌های مربوط به آن مبحث می‌پردازد.

پک کامل فیلم آموزشی عمومی و پایه
کتاب تست عمومی و پایه
نکته عمومی و پایه

با آرزوی موفقیت برای شما عزیزان، از همراهی شما سپاسگزاریم.

برچسب ها

    روزبه یگانه روزبه یگانه پشتیبان فنی سایت
    0 0 رای ها
    امتیازدهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها