فیلم آموزشی
آزمون استخدامی
مصاحبه با رتبه های برتر کنکور الکتروتکنیک
فیلم های آماده فروش هنرستان
فیلم آموزشی
کارنامه قبول شدگان
پیک آخر
آثار برگزیده هنرجویان
گالری تصاویر
معرفی هنرستان ها
معرفی دانشگاه ها
گالری تصاویر
فیلم آموزشی

مطالب برگزیده

سوالات کنکور هنرستان

معرفی رشته سرامیک

1
توضیحات

در این قسمت در رابطه با رشته سرامیک توضیحاتی می دهیم و با این رشته بیشتر آشنا می شویم.

آشنایی با رشته سرامیک
برای مشاهده کلیک کنید
2 دقیقه
جزئیات
نظرات کاربران

معرفی رشته سرامیک

یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در دوران تحصیل برای دانش‌آموزان می‌افتد انتخاب رشته است که آینده و سرنوشت خود را با این انتخاب رقم می‌زنند. یکی از رشته‌هایی که شاید کمتر کسی از آن اطلاع داشته باشد که در رشته‌های فنی حرفه‌ای وجود دارد رشته‌ی سرامیک است. سرامیک به معنی سفال است. در زمان‌های گذشته قبل از کشف فلزات توسط انسان و پیش از روی آورن به فلزات مختلف، انسان از گل رس به دلیل فراوانی و سهولت برای شکل‌گیری و پخت آسان و تبدیل شدن راحت آن به یک ماده‌ی سخت استفاده می‌کردند. سرامیک نیز دو بخش دارد : سرامیک سنتیسرامیک صنعتی (پیشرفته)

معرفی رشته سرامیک

اگر شما یکی از علاقه‌مندان به این رشته می‌باشید می‌توانید مانند سایر رشته‌های فنی حرفه‌ای در مقطع کاردانی و کارشناسی ادامه تحصیل دهید، اما اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم مهم‌ترین مقطع رشته‌ی سرامیک در مقطع کارشناسی ارشد است که این رشته به عنوان یکی از زیر شاخه‌های رشته‌ی مهندسی مواد می‌باشد که یکی از جذاب‌ترین گرایش‌های این رشته می‌باشد.

معرفی رشته سرامیک

سرامیک به طور کلی علم ساختن اشیاء جامدی می‌باشد که از مواد غیر عالی و غیر فلزی می‌باشد. به این ترتیب می‌توان گفت علم سرامیک علاوه بر سفالینه‌ها شامل انواع چینی، فرآورده‌های رسی ساختمان، سیمان، شیشه، بلورهای مصنوعی و محصولات پیچیده‌ی دیگری نیز است. همانطور که گفتیم سرامیک دو نوع می‌باشد. سرامیک سنتی و سرامیک صنعتی که  در سرامیک صنعتی با توجه به موادی که در آن استفاده می‌شود دارای خواص خاصی هستند که هر یک از این‌ها در یک نوع صنعت کاربرد دارد. اگر بخواهیم سرامیک‌های صنعتی را نام ببریم می‌شود گفت: سرامیک الکتریکی، سرامیک دی الکترونیک، سرامیک حرارتی، سرامیک مغناطیسی، سرامیک نوری و سرامیک مکانیکی هستند که هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند. 

دروس رشته سرامیک

رشته سرامیک پایه دوازدهم
تعلیمات دینی (دینی، قرآن و اخلاق)3 عربی زبان قرآن 3
فارسی 3 تاریخ معاصر
سلامت و بهداشت تربیت بدنی 3
آمادگی دفاعی ریاضی 3
مدیریت خانواده و سبک زندگی اخلاق حرفه‌ای
خشک کردن و پختن سرامیک‌ها تولید شیشه به روش دستی
دانش فنی تخصصی کارآموزی
رشته سرامیک پایه یازدهم
تعلیمات دینی (دینی، قرآن و اخلاق)2 عربی زبان قرآن 2
فارسی 2 زبان خارجی 2
علوم اجتماعی تربیت بدنی 2
انسان و محیط زیست ریاضی 2
درس انتخابی (1-هنر 2-تفکر و سواد رسانه ای) کارگاه نوآوری و کارآفرینی
درس انتخابی (1-کاربرد فناوری‌های نوین 2-مدیریت تولید) فیزیک
تولید سرامیک به روش ریخته‌گری تولید سرامیک به روش پرس پودر
رشته سرامیک پایه دهم
تعلیمات دینی (دینی، قرآن و اخلاق)1 عربی زبان قرآن 1
فارسی 1 زبان خارجی 1
جغرافیای عمومی و استان شناسی تربیت بدنی 1
الزامات محیط کار ریاضی 1
شیمی تولید سرامیک به روش دستی
تولید سرامیک به روش پلاستیک دانش فنی پایه
نقشه‌کشی فنی رایانه‌ای

ادامه تحصیل رشته سرامیک

در این رشته نیز مانند سایر رشته ها در مقطع کاردانی و کارشناسی و کارشناسی ارشد امکان ادامه تحصیل وجود دارد. قسمت مهم ادامه تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی ارشد می‌باشد که این رشته یکی از زیرشاخه‌های رشته مهندسی مواد محسوب می‌شود که بسیار گرایش جذاب و کاربردی می‌باشد و در صنعت‌های مختلف می‌توان از این تخصص استفاده کرد.

معرفی رشه سرامیک
آینده شغلی رشته سرامیک

در رابطه با این رشته این سوال پیش می‌آید که مهندسی سرامیک چیست؟ به چه دردی می‌خورد؟ در کدام صنعت می‌توان مشغول شد؟ آیا این رشته آینده‌ی شغلی هم دارد؟

در اینجا می‌خواهیم تمامی سوال‌های بالا را پاسخ دهیم تا شما بتوانید با اطلاعات و علم کافی رشته‌ی مورد نظر خود را انتخاب کنید. به کسانی که این رشته را انتخاب می‌کنند و در این زمینه فعالیت می‌کنند سرامیست می‌گویند. رشته‌ی مهندسی سرامیک تمامی مطالعات مواد غیر عالی و غیر فلزی و مطالعه در رابطه با مواد تمام سرامیکی، فرآیندهای ساخت، خواص، کاربردهای آن را شامل می‌شود. در این رشته تمامی مسائل مربوط به سرامیک به صورت تئوری آموزش داده می‌شود. امروزه به دلیل مقاومت بسیار زیاد مواد سرامیکی در برابر اسید، مواد شیمیایی، دمای بالا و مقاومت بسیار خوبی که دارند و همچنین قیمت مناسب این مواد از کاربرد بالایی برخوردار هستند.

معرفی رشته سرامیک

از نظر بازار کار ، مهندس سرامیک به خصوص در مبحث سرامیک‌های سنتی به دلیل نیاز همه روزه و رو به افزایش صنعت ساختمان و نیاز به پیشرفت فرآیندهای سنتی ساخت کاشی، سرامیک، شیشه، پوشش و لعاب نسبت به سایر گرایشات از شرایط بهتری برخوردار است.

معرفی کتاب

در این قسمت می‌خواهیم چند منبع بسیار مناسب و کاربردی برای شما هنرجویان عزیز این رشته معرفی کنیم. با استفاده از این منابع کامل و جامع به راحتی می‌توانید از پس دروس عمومی و تخصصی این رشته بر بیایید. این منابع شامل کتاب‌های سوالات چهارگزینه‌ای عمومی و پایه می‌باشد که شامل تست‌های تألیفی و سوالات کنکور سال‌های گذشته می‌باشد. همچنین برای مسلط شدن کامل به دروس عمومی و پایه می‌توانید از کتاب نکته به نکته دروس عمومی و پایه استفاده کنید که به صورت طبقه‌بندی شده به توضیح دروس می‌پردازد و با استفاده از این کتاب شما به راحتی می‌توانید تسلط کافی روی دروس عمومی و پایه‌ی خود پیدا کنید. همچنین در کنار کتاب‌های مجموعه می‌توانید از فیلم آموزشی عمومی و پایه نیز استفاده کنید که به توضیح تمامی دروس عمومی و پایه در آن پرداخته می‌شود و سپس به حل تست‌های مربوط به آن مبحث می‌پردازد.

پک کامل فیلم آموزشی عمومی و پایه
کتاب تست عمومی و پایه
نکته عمومی و پایه

با آرزوی موفقیت برای شما عزیزان، از همراهی شما سپاسگزاریم.

برچسب ها

    روزبه یگانه روزبه یگانه پشتیبان فنی سایت
    0 0 رای ها
    امتیازدهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها