فیلم آموزشی
آزمون استخدامی
مصاحبه با رتبه های برتر کنکور الکتروتکنیک
فیلم های آماده فروش هنرستان
فیلم آموزشی
کارنامه قبول شدگان
پیک آخر
آثار برگزیده هنرجویان
گالری تصاویر
معرفی هنرستان ها
معرفی دانشگاه ها
گالری تصاویر
فیلم آموزشی

مطالب برگزیده

سوالات کنکور هنرستان

معرفی رشته تربیت بدنی

1
توضیحات

در این قسمت در رابطه با رشته تربیت بدنی به صورت کامل صحبت خواهیم کرد.

معرفی رشته تربیت بدنی
برای مشاهده کلیک کنید
21 دقیقه
جزئیات
نظرات کاربران

 معرفی رشته تربیت بدنی 

رشته تربیت بدنی

انتخاب یک رشته تحصیلی مناسب هر فرد می تواند نقش مهمی در آینده تحصیلی و شغلی هر فردی داشته باشد. بسیاری از افراد در زندگی ورزش را به عنوان یکی از مهم ترین برنامه های خود قرار می دهند اگر شما هم به ورزش علاقه مند هستید می توانید رشته تربیت را انتخاب کنید. رشته تربیت بدنی رشته ای است که با روح و جسم انسان در ارتباط است و کسی که در این رشته تحصیل می کند به مانند یک پزشکیار با جسم انسان آشنا می شود. 

از سوی دیگر بخشی از دروس این رشته شامل علوم تربیتی می شود تا دانشجوی این رشته با تنش و واکنش انشان ها آشنا شود و بتواند به عنوان یک مربی با ورزشکاران یا دانش آموزان به درستی برخورد کند. همانگونه که ما همواره برای تقویت قوای ذهنی و فکری خود از علومی مانند روان شناسی، جامعه شناسی استفاده می کنیم برای تقویت قوای جسمی خود نیز ورزش گزینه ای بسیار عالی است که می تواند به ما بسیار کمک کند. هدف از این رشته آشنایی با جسم انسان در حد یک پزشک یار می باشد به طوری که بتوانند همانند یک مربی حرفه ای و مسلط در رابطه با مسائل ورزشی با ورزشکاران و دانش آموزان و دانشجویان در ارتباط باشند. از مزای تحصیل در این رشته پیشگیری از بروز برخی از بیماری های قلبی و عروقی، بیماری قند و نارسایی های قلبی می باشد.

مهارت های لازم برای رشته تربیت بدنی

دانشجویان این رشته معمولا از کودکی ورزشکار هستند. برخی از رشته های ورزشی که مثل ژیمناستیک و دو میدانی که نیاز به هماهنگی کامل عصب و عضله دارد را نمی توان در بزرگسالی فرا گرفت. 

رشته تربیت بدنی

همچنین کسانی که از کودک به ورزش می پردازند علاقه بیشتری به مطالب علمی و عملی در این زمینه دارند. یک دانشجوی تربیت بدنی به صورت علمی و عملی آموزش می بیند به این صورت که دانشجویان این رشته می توانند در زمینه های مختلف ورزشی مهارت داشته باشند آنها این توانایی را پیدا می کنند که در زمینه های مختلف ورزشی به تحقیق بپردازند.

توانایی های لازم برای ورود به رشته تربیت بدنی

رشته تربیت بدنی
رشته تربیت بدنی

برای وارد شدن به هر رشته ای علاوه بر میزان علاقه ای که هر فرد باید به رشته ای که انتخاب می کند داشته باشد، یک سری شرایط و ویژگی هایی وجود دارد که هر فردی که وارد رشته مورد نظر خود می شود باید آن را داشته باشد. شرایط ورود به رشته تربیت بدنی نیز از این قاعده مستثنی نیست به طور مثال برای ورود و ادامه تحصیل در رشته تربیت بدنی قد آقایان باید حداقل 165 سانتی متر و خانم ها 158 سانتی متر باشد در این رشته به صورت جداگانه آمادگی و توانایی جمسی افراد مورد ارزیابی قرار می گیرند تا در زمان ورود به این رشته با مشکلی مواجه نشوند.

 دروس رشته تربیت بدنی 

دروس پایه که در این رشته مورد مطالعه قرار می گیرد:

آناتومی انسانی، فيزيولوژی انسانی، شيمی عمومی، فيزيک عمومی، رياضيات پايه و مقدمات آمار، کمکهای اوليه، زيست شناسی

رشته تربیت بدنی

دروس اصلی که در این رشته مورد مطالعه قرار می گیرد:

اصول فلسفه آموزش و پرورش، مبانی برنامه ريزی آموزش متوسطه، روانشناسی کودکی و نوجوانی، روانشناسی تربيتی، اصول و فنون مشاوره و راهنمايی، سنجش و اندازه گيری، توليد و کاربرد مواد آموزشی، روشها و فنون تدريس، مديريت آموزشی.
دروس تخصصی که در این رشته مورد مطالعه قرار می گیرد:
اصول و مبانی تربيت بدنی، تاريخ تربيت بدنی، تغذيه و ورزش، آسيب شناسی ورزشی، رشد و تکامل حرکتی، فيزيولوژی ورزشی، يادگيری حرکتی، سنجش و اندازه گيری در تربيت بدنی، بهداشت و ورزش، تربيت بدنی در مدارس، مديريت سازمانهای ورزشی، مديريت و طرز اجرای مسابقات، زبان اختصاصی، حرکت شناسی ورزشی، حرکات اصلاحی، تربيت بدنی و ورزش معلولين، مقدمات بيومکانيک ورزشی، مبانی روانی و اجتماعی، تربيت بدنی، آمادگی جسمانی، فوتبال، دو و ميدانی ،ژيمناستيک، شنا،واليبال، بسکتبال، هندبال، تنيس روی ميز، کشتی، بدمينتون.
راه های ورود به رشته تربیت بدنی

برای ورود به رشته تربیت بدنی دو راه وجود دارد:

از طریق هنرستان های تربیت بدنی

از طریق شاخه ی نظری دبیرستان

روش اول به گونه ای است که شما بعد از به پایان رساندن پایه نهم، در هنرستان های تربیت بدنی وارد می شوید و بعد از اتمام درس و اخذ دیپلم تربیت بدنی و شرکت در کنکور کاردانی می توانید وارد دانشگاه شوید.

رشته تربیت بدنی

روش دوم به گونه ای است که شما می توانید پس از اخذ دیپلم در یکی از رشته های نظری و شرکت کردن در کنکور سراسری و انتخاب رشته تربیت بدنی، در این رشته تحصیل کنید.

منابع و ضرایب رشته تربیت بدنی هنرستان
منابع و ضرایب رشته تربیت بدنی

در این قسمت جدول منابع و ضرایب درس تربیت بدنی قرار داده شده است که تمامی دروسی که برای کنکور نیاز است را برای شما مشخص کرده است که شامل دروس عمومی ، دروس شایستگی پایه ، دروس شایستگی غیر فنی و دروس شایستگی فنی می باشد که به همراه ضریب هر درس در جدول بالا مشخص شده است.همانطور که می بینید دروس شایستگی فنی از ضریب بالاتری برخوردار می باشد و شما باید سعی کنید که به دروس تخصصی رشته تربیت بدنی تسلط بیشتری داشته باشید تا در کنکور خود موفق شوید ولی این به این معنی نیست که دروس عمومی و پایه خود را نادیده بگیرید موفقیت شما زمانی تکمیل می شود که بتوانید هم بر دروس عمومی و هم دروس تخصصی تسلط کافی را پیدا کنید. 

معایب شغل مربی ورزش

دوستان عزیز توجه بفرمایید که در زمان انتخاب رشته حتما به این نکته توجه کنید که در بعضی از جوامع تجهیزات امروزی و مقداری بودجه در اختیار مربیان ورزشی قرار می گیرد ولی در جوامع دیگر امکان دارد بودجه بسیار کم و امکانات اندک باشد و این مسئله بر بهره وری آنها تأثیر بسزایی دارد. همچنین افرادی که دچار نارسایی قلبی یا بیماری های تنفسی هستند، 

رشته تربیت بدنی

نمی توانند رشته تربیت بدنی را انتخاب کنند زیرا این رشته به دلیل وجود فعالیت های بدنی زیاد باعث تشدید بیماری خواهد شد. پس در هنگام انتخاب رشته حتما تمام جوانب را در نظر بگیرید بعد دست به انتخاب رشته بزنید.

فواید رشته تربیت بدنی
تربیت بدنی

از فواید رشته تربیت بدنی این است که مربیان این رشته معتقد هستند بسیار کار شاد و مفرحی دارند و اصلا احساس خستگی نمی کنند. این کار آنها را از جهت روحی و جسمی ارتقاء می دهد. از طرفی دیگر شغل تربیت همیشگی است زیرا ورزش پیوسته و در تمام دوره ها و زمان ها مورد توجه قرار داشته است. به دلیل اهمیت مردم به سلامتی روح و جسم سبب شده است که موقعیت شغلی خوبی برای این افراد به وجود بیاید.

 آینده شغلی رشته تربیت بدنی 

آگاهی از آینده شغلی رشته ها می تواند در روند انتخاب رشته مؤثر باشد و به داوطلبان کمک کند که راحت تر و با اطمینان بیشتری برای انتخاب رشته خود تصمیم بگیرند. کسانی که در این رشته فارغ التحصیل می شوند می توانند به عنوان مربی یا مدرس در مراکز آموزشی ، مدارس یا فدراسیون های دولتی فعالیت کنند. 

رشته تربیت بدنی

اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم فارغ التحصیلان این رشته به هیچ عنوان بیکار نمی مانند. اگر مهارت و توانمندی های خود را افزایش دهید و همواره به فکر پیشرفت در این رشته باشید می توانید به شغل های پر درآمدی دست پیدا کنید. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در وزارت خانه ها در قسمت تربیت بدنی به عنوان مربی یا مشاور به فعالیت بپردازند. فارغ التحصیلان این رشته می توانند به صورت مربی در باشگاه های آزاد فعالیت کنند یا در آموزش و پرورش به تدریس بپردازند یا در مقاطع بالاتر می توانند استاد دانشگاه در این رشته شوند  حتی می توانند به صورت مستقل برای خود کار کنند. آنها می توانند باشگاه خود را تأسیس کنند و شروع به فعالیت نمایند. 

فیلم های آموزشی دروس عمومی و پایه رشته تربیت بدنی
زبان و ادبیات فارسی
دین و زندگی دوازدهم
فیلم آموزشی ریاضی یازدهم
فیلم آموزشی فیزیک
زبان انگلیسی
فیلم آموزشی ریاضی 10
شیمی هنرستان
عربی دوازدهم
معرفی کتاب
کتاب عمومی و پایه

سوالات چهارگزینه ای عمومی و پایه

سوالات چهارگزینه ای تربیت بدنی

همراهان عزیز شما می توانید از کلاس های آنلاین و آزمون های رشته تربیت بدنی انتشارات چهارخونه استفاده فرمایید.

برچسب ها

    روزبه یگانه روزبه یگانه پشتیبان فنی سایت
    4 2 رای ها
    امتیازدهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    2 نظرات
    تازه‌ترین
    قدیمی‌ترین بیشترین رأی
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    سارا
    3 سال قبل

    من الان دهم تجربی ام میخوام تغیر رشته بدم برم تربیت بدنی معدلم خوبه ولی می ترسم در آینده شغل مناسبی نداشته باشم میشه راهنمایی م کنید الان من کسانی و می بینم که لیسانس تربیت بدنی دارند ولی بیکار اند

    3 سال قبل
    پاسخ به  سارا

    با سلام
    دوست گرامی لطفاً با شماره 09126200026 تماس بگیرید تا از مشاوره ی رایگان در هر زمینه ای در حوزه ی فنی و حرفه ای بهرمند شوید.
    سربلند و پیروز باشید

    مطالب مرتبط معرفی رشته تربیت بدنی