فیلم آموزشی
آزمون استخدامی
مصاحبه با رتبه های برتر کنکور الکتروتکنیک
فیلم های آماده فروش هنرستان
فیلم آموزشی
کارنامه قبول شدگان
پیک آخر
آثار برگزیده هنرجویان
گالری تصاویر
معرفی هنرستان ها
معرفی دانشگاه ها
گالری تصاویر
فیلم آموزشی

مطالب برگزیده

معرفی رشته حسابداری

رشته‌ی حسابداری یک رشته‌ی پرکاربرد در مشاغل مختلف میباشد.این رشته‌ی فنی و حرفه‌ای بازار کار زیادی دارد و نیاز این حرفه در تمامیه مشاغل احساس میشود.در این مقاله سعی شده تا موضوعات مفیدی در رابطه با این رشته‌ی تحصیلی گفته شود.

این رشته با توجه به ماهیت آن باعث شده تا در شرکت‌ها اهمیت بسزایی داشته باشد به این ترتیب که در هر شرکت خصوصی و یا دولتی و یا هر موسسه ای که گردش مالی داشته باشد باید یک حسابدار در این مجموعه ها وجود داشته باشد.داشتن یک حسابدار در یک شرکت باعث میشود تا اشتباهات مالی و مدیریتی کمتر شود.

رشته‌ی حسابداری میتواند سرنوشت یک مجموعه را رقم بزند به این صورت که اگر یک حسابدار اشتباهی انجام دهد باعث اتفاقات برگشت ناپذیری خواهد شد و اگر کار خود را به درستی انجام دهد باعث راندمان خوب یک مجموعه خواهد شد.حسابدارها اکثرا در بخش‌های مختلف یک مجموعه در حال فعالیت هستند و هر کدام مسئول رسیدگی به هزینه‌های اصلی و فرعی آن قسمت هستند.

آینده شغلی رشته‌ی حسابداری

یکی از موضوعات مهم در میان تمام فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف فنی و حرفه‌ای،آینده شغلی رشته‌ی مورد نظر خودشان است.در این قسمت پرداخته میشود به موضوع آینده شغلی رشته حسابداری و این که یک محصل رشته‌ی حسابداری در آینده به چه نقطه‌ای خواهد رسید.

آینده شغلی رشته‌ی حسابداری با توجه به نیاز مشاغل مختلف بازار کار خوبی دارد و در هر شغلی وجود یک حسابدار احساس میشود.بنابراین برای استخدام و یا شاغل شدن این افراد در بازار کار مشکلی وجود ندارد.

حسابدار

فرصت‌های شغلی یک حسابدار بسیار گسترده است و از پایین‌ترین سطح تا بالاترین سطح را در بر می‌گیرد به این معنا که تمام افراد فارغ التحصیل این رشته پتانسیل این را دارند بخش عمده‌ای از امور مالی یک شرکت را به عهده بگیرند.

حسابدارها میتوانند در شاخه‌های مختلف آینده شغلی خودشان را انتخاب کنند به این ترتیب که اگر شاخه‌ حسابداری مالی را انتخاب کنند میتوانند در شرکت‌ها و موسسات تجاری فعالیت کنند و اگر شاخه‌ حسابداری صنعتی را انتخاب کنند میتوانند در واحد‌های صنعتی و شرکت‌های تولیدی فعالیت کنند و یا با انتخاب شاخه‌ دولتی میتوانند در ادارات و سازمانهای دولتی و یا به عنوان یک عامل ذی حساب فعالیت کنند.

اما در تمام رشته‌های تحصیلی باید به یک نکته توجه کرد و آن هم حرفه‌ای بودن در شغل خود است که یک فرد را از بقیه افراد یک رشته متمایز میسازد.امروزه شاهده افراد زیادی از فارغ التحصیلان رشته‌ی حسابداری هستیم که به دنبال شغل مناسب میگردند اما این افراد نکته‌ای که به آن هیچ وقت توجه نکرده‌اند حرفه‌ای بودن در شغل و حرفه‌ی خود میباشد.

حسابدار حرفه‌ای

نکته‌ی آخر در رابطه با آینده شغلی رشته‌ حسابداری داشتن دقت در محاسبات و حل مسائل مالی میباشد که کمک زیادی میکند تا اینگونه افراد یک پله بالاتر نسبت به افراد معمولی در رشته‌ حسابداری باشند.این موضوع دقیقاً وجه تمایزی است که یک حسابدار حرفه‌ای را نسبت به یک حسابدار معمولی مشخص میکند. 

راه‌های تحصیل در رشته‌ی حسابداری

برای انتخاب رشته و تحصیل در رشته‌های مختلف موردی که بسیار حائز اهمیت میباشد *اولویت* است.محصلانی که برای انتخاب رشته از پایه نهم به دهم راه پیدا میکنند باید برای معیار‌های شخصی خود اولویت تعیین کنند.این اولویت ها میتواند شامل درآمد،علاقه،نوع کار و .... باشد.

حالا که درک بهتر از مفهوم اولویت و معیار متوجه شدید میتوایند برای معیار‌های خودتان اولویت مشخص کنید.مهم ترین معیار در انتخاب شغل و رشته علاقه میباشد که باید توجه‌ی ویژه‌ای به آن شد به دلیل این که در حال حاضر افراد زیادی در دنیا وجود دارند که علاقه به شغل خود ندارند.

انتخاب رشته

برای تحصیل در شاخه‌ی فنی و حرفه‌ای رشته‌ی حسابداری ابتدا باید از پایه نهم به دهم شاخه‌ی فنی و حرفه‌ای (هنرستان) را انتخاب کنید و بعد اقدام به انتخاب رشته کنید.و در سه پایه‌ی دهم یازدهم دوازدهم تحصیل کنید تا مدرک دیپلم خود را دریافت کنید.بعد از دریافت مدرک دیپلم میتوانید با شرکت در کنکور فنی و حرفه‌ای و قبولی در کنکور در دانشگاه‌های دولتی فنی و حرفه‌ای جذب شوید.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای

بهترین راه برای تحصیل در این رشته،شاخه‌ی فنی و حرفه‌ای میباشد به دلیل این که در این شاخه از پایه تمام جزئیات و کلیات تدریس میشود و دانش آموز از لحاظ علمی و عملی بسیار در سطح بالایی قرار میگیرد.و در ضمن افرادی که از شاخه‌ی فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار میشوند خیلی متخصص تر و ماهرتر هستند.

پس برای انتخاب رشته‌ی تحصیلی خود ابتدا باید به علاقه و سپس به معیار های دیگر خود توجه کنید.اما در این مقاله فقط در رابطه با رشته حسابداری پرداخته میشود.راه‌های تحصیل در رشته‌ی حسابداری از طریق‌های مختلف صورت میگیرد.

بعد از قبولی در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای باید در مقطع کاردانی(فوق دیپلم) تحصیل کنید و بعد از دریافت مدرک کاردانی باید برای مقطع کارشناسی(لیسانس)اقدام کنید که برای تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای حتما باید کنکور مقطع تحصیلی خودتان را در رشته‌ی مورد نظر خودتان شرکت کنید.

و به همین صورت میتوانید تا مقطع دکترا در دانشگاه‌های معتبر دولتی کشور تحصیل کنید.اما این مسیر برای افرادی بود که میخواهند با شرکت در کنکور فنی و حرفه‌ای جذب دانشگاه‌های دولتی شوند.اما راه‌های دیگری برای تحصیل در این رشته وجود دارد که در ادامه‌ به آنها میپردازیم.

مسیرهایی دیگر برای تحصیل در رشته‌های حسابداری وجود دارد البته مسیرهای که از این پس برای شما معرفی میشود بدون شرکت در کنکور هم میشود در دانشگاه‌ها جذب شد.یکی از راه‌های تحصیل در رشته‌ی حسابداری در دانشگاه‌ها به صورت بدون آزمون میباشد و شما بدون این که در کنکور شرکت کنید میتوانید جذب دانشگاه‌های خصوصی شوید.

دانشگاه علمی و کاربردی
دانشگاه پیام نور
دانشگاه آزاد

راه‌های زیادی برای تحصیل در این رشته وجود دارد مثلاً میتوانید از طریق شاخه‌ی ریاضی فیزیک وارد این رشته شوید که البته باید کد رشته‌ی شما جزوه رشته‌های باشد که مجاز به تحصیل در رشته‌ی حسابداری هستند.نکته‌ی آخر در رابطه با مسیر تحصیل در رشته‌ی حسابداری داشتن دانسته‌های شما و مسلط بودن در درسهای مانند ریاضیات است.

یکی دیگر از راه‌های تحصیل در رشته‌ی حسابداری شاخه‌ی کارودانش میباشد.البته تحصیل در این رشته‌ ویژگی‌های خاص خود را دارد.افرادی که در این شاخه در حال تحصیل هستند در واقع به صورت تخصصی یکی از زیر شاخه‌های یک رشته را فرا میگیرند.

به معنای ساده‌تر تحصیل در رشته‌ی کارودانش به این صورت میباشد که شما اگر علاقه‌مند به رشته‌ی حسابداری باشید فقط میتوانید در یکی از گرایش‌های آن رشته تحصیل کنید مانند حسابداری مالی.

حسابداری مالی

و البته این شاخه‌ی تحصیلی سختی‌های خاص خودش را دارد به عنوان مثل اگر شما فارغ التحصیل شاخه‌ی کارودانش باشید و اگر بخواهید در دانشگاه دولتی تحصیل کنید که لازمه‌ی جذب این دانشگاه‌ها قبولی در کنکور فنی و حرفه‌ای میباشد،حتما باید منابع شاخه‌ی فنی و حرفه‌ای را مطالعه کنید و این موضوع به معنای خواند کتاب‌های است که تا به حال برای شما تدریس نشده است.

گرایش‌های رشته‌ی‌ حسابداری

موردی که باید به آن توجه کرد این است که داوطلبان رشته‌ی حسابداری فقط در مقطع کاردانی به کارشناسی میتوانند از ‎‌رشته‌ی مورد نظر خودشان گرایش انتخاب کنند.و گرایش‌های که در ادامه به آنها اشاره شده است همگی در مقطع کارشناسی میباشد.

گرایش‌های این رشته عبارتنداز:

حسابداری مالیاتی

حسابداری صنعتی

حسابداری دولتی

حسابداری بازرگانی

حسابرسی

هر کدام از این گرایش‌ها در شغل‌های مختلف کاربردهای خاص خود را دارند که در ادامه به ترتیب به هر یک از این گرایش ها میپردازیم :

حسابداری مالیاتی

حسابداری مالیاتی یکی از مهم ترین شاخه‌های رشته‌ی حسابداری میباشد که به کار بردن آن تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از اشتباهات حسابداری ، کسب درآمد و بهبود معیشت‌ها دارد.یک فارغ التحصیل رشته‌ی حسابداری علاوه بر دانش فنی حسابداری باید در زمینه‌ی مالیاتی ماهر باشد.این فرد باید به اصول و قوانین مالیات مسلط باشد تا بتواند همواره سازمانش را در مسیر درستی قرار دهد.اما این اصول شامل چه مواردی میباشد.

حسابداری مالیاتی

مواردی مانند شناختن تکالیف مالیاتی و نحوه تشکیل پرونده ، اظهارنامه الکترونیکی مالیات بر عملکرد ، آموزش ساختار مالیات بر ارزش افزوده ، گاهی به مالیات بر درآمد اجاره و اظهارنامه ملک ، آماده کردن مدارک به شکل درست جهت ارائه به سازمان‌های زیربط ، آگاهی به قوانین اعتراض، تجدید نظر و مراجع بالاتر و ...

حسابداری صنعتی

یکی از شاخه‌های رشته‌ی حسابداری ، حسابداری صنعتی میباشد . این شاخه همان طور که اسم آن پیداست در زمینه‌ی صنعت بیشترین کاربرد را دارد و این باعث شده تا فارغ التحصیلان این رشته در حوزه‌ی صنعت بسیار پر اهمیت باشند.افراد فارغ التحصیل این رشته وظیفه ی محاسبه‌ی بهای تمام شده محصولات رادارند.

از دیگر وظایف این افراد میتوان به ارزشیابی ساخت و تولید یک محصول در یک کارخانه اشاره کرد و یا به منظور کاهش هزینه ها و کنترل موجودی و تصمیم گیر دقیق در نحوه قیمت گذاری کالاها اشاره کرد.در واقع پیش بینی و برآورد هزینه‌های تولید از جمله اقداماتی است که میتواند از وظایف یک حسابدار صنعتی نام برد.

حسابداری صنعتی

حسابداری دولتی

حسابداری دولتی در واقع به فرایندی گفته میشود که گزارش رویدادهای بوجه‌ای ، رویدادهای مالی همه دستگاه‌ها اجرایی زیر مجموعه دولت جمع آوری ، ثبت و طبقه بندی ، خلاصه ، تفسیر و گزارش میشوند.هدف اصلی از اجرای این فرآیندها ، برنامه ریزی و تصمیم گیری در مورد کنترل بودجه است.

در کلام ساده تر میتوان گفت وظیفه‌ی یک حسابدار دولتی جمع آوری ، طبقه بندی ، پردازش و گزارش اطلاعات مالی وزارت خانه ها و موسسات دولتی میباشد تا برنامه‌های مصوب بوجه‌ی سالانه به خوبی مدیریت شود.

حسابداری دولتی

حسابداری بازرگانی

گرایش حسابداری بازرگانی یکی از گرایش های رشته حسابداری میباشد.یک حسابدار بازرگانی باید از انواع مکاتبات اداری ، ثبت و بایگانی سندها ، نحوه کار با ماشین های اداری ، تنظیم گزارش و سندهای مالی ، شیوه انجام امور بانکی ، قوانین مالیاتی و بیمه‌ای ، بورس و اوراق بهادار ، قوانین گمرک ، کنترل امور مالی ، حسابداری معاملات ارزی ، قوانین تجاری ایران با چندکشور مهم دنیا و ... بصورت کامل آشنا باشد.

از دیگر وظایف یک کارشناس حسابدار بازرگانی میتوان به موارد زیر هم اشاره کرد:

انجام و تسهیل سازی فرآیند پرداخت حقوق و دستمزد 

ثبت دقیق و با جزئیات تمامی اتفاقات مالی در شرکت

نگه داری حساب مالی انبارها و دارایی ها

ثبت سندهای مالی و گزارشات مربوطه

تهیه سند‌های مالی مربوط به دریافتیها، پرداختها، مطالبات، بدهی ها، نقدینگی و ...

حسابداری بازرگانی

حسابرسی 

در واقع گرایش حسابرسی به این منظور ایجاد شده است که برای جلوگیری از اشتباهات یک شرکت و یا یک مجموعه جلوگیری شود.وظایف دیگر فارغ التحصیلان این گرایش میتوان به بازرسی در محاسبات مالی و تقلب در یک شرکت اشاره کرد.هدف از تاسیس این گرایش در رشته حسابداری آموزش افراد برای برقراری نظم در محاسبات از نظر قوانین دولتی و حسابداری است.

در واقع یک حسابرس آموزش دیده است تا در زمینه محاسبات و تحلیل اطلاعات در یک شرکت فعالیت داشته باشد تا بتواند یک مجموعه را در مسیر درست کسب و کار هدایت کند

حسابرسی
معرفی کتاب‌ها و منابع درسی این رشته در هنرستان
شاخه‌ی فنی و حرفه ای

کتاب‌های مقطع دوره دوم متوسطه (پایه دهم) رشته‌ی حسابداری

دروس تخصصی

دانش فنی پایه حسابداری

حسابداری وجوه نقد

و تحریر دفاتر قانونی

آموزش نرم افزار حسابداری

خرید و فروش

آموزش نرم افزار حسابداری

دریافت و پرداخت

حسابداری خرید و فروش

کتاب همراه هنرجو

دروس شایستگی‌های غیر

فنی

تفکر و سواد رسانه‌ای

الزامات محیط کار

ارتباط موثر

دروس پایه

ریاضی1

فیزیک

دروس عمومی

دین و زندگی1

فارسی و نگارش1

جغرافیا ایران

عربی،زبان قرآن1

انگلیسی1

کتاب‌های مقطع دوره دوم متوسطه (پایه یازدهم) رشته‌ی حسابداری

دروس تخصصی

حسابداری حقوق و دستمزد

حسابداری اموال و انبار

دروس شایستگی‌های غیر

فنی

مدیریت تولید

کارگاه نوآوری و کارآفرینی

دروس پایه

ریاضی2

شیمی

دروس عمومی

انسان و محیط زیست

فارسی نگارش2

عربی ، زبان قرآن2

تاریخ معاصر ایران

انگلیسی2

دین و زندگی2

هنر

کتاب‌های مقطع دوره دوم متوسطه (پایه دوازدهم) رشته‌ی حسابداری

دروس تخصصی

دانش فنی تخصصی

حسابداری

حسابداری بهای تمام شده

مالیاتی

حسابداری تهیه و تنظیم

صورت‌های مالی

دروس شایستگی‌های غیر

فنی

اخلاق حرفه‌ای

دروس عمومی

فارس و نگارش3

دین و زندگی3

هویت اجتماعی

عربی ، زبان قرآن3

سلامت و بهداشت

مدیریت خانواده و سبک

زندگی

برای دریافت فایل PDF این کتاب‌ها به سایت "پایگاه کتاب درسی"مراجعه کنید.

برای آشنایی بهتر با محتوای کتاب های تخصصی پایه دهم این رشته و هدف از آموزش این کتاب ها  لطفاً مطالب زیر را مطالعه کنید.

کتاب دانش فنی پایه حسابداری که برای پایه دهم رشته حسابداری میباشد توسط دبیر مربوطه به شما دانسته های از اصول و مبانی رشته حسابداری ، تجهیزات و کاربرد آنها ، شیوه صحیح مجاسبات و برآورد قیمت‌ها ، کاربرد فرمول‌ها در محاسبات ، شناخت فرمول‌های مختلف محاسباتی و در آخر شناخت اصول گزارش نویسی مالی و اداری و یاد گیری استاندارد تهیه و تنظیم گزارش های مالی آموزش میدهد تا شما از لحاظ مفاهیم و مفهوم‌های ابتدایی حسابداری آشنایی کافی را داشته باشید.

کتاب دانش فنی پایه حسابداری

کتاب بعدی به نام حسابداری وجوه نقد و تحریر دفاتر قانونی میباشد.این کتاب در واقع اشاره‌ای به حسابداری‌های پرداختی و دریافتی کرده است و مفاهیم دیگر مانند تحریر دفاتر قانونی در این کتاب وجود دارد این سر فصل در واقع به شما آموزش میدهد که چطور یک حسابدار میتواند گزارشات مالی یک مجموعه را تهیه و تنظیم ، تحریر و نگهداری کند و سپس و مراجع ذی صلاح تحویل دهد.

حسابداری وجوه نقد و تحریر دفاتر قانونی

کتاب حسابداری خرید و فروش با رویکر آموزش حسابداری خرید و فروش کالا در پایه دهم قرار گرفته است تا افرادی که در این رشته تحصیل میکنند اطلاعات کافی را در این زمینه کسب کنند.در این کتاب اشاره‌ای به نحوی‌ کنترل و ثبت ورود و خروج موجودی‌ها شده است البته لازم به ذکر است که در دانشگاه به صورت تخصصی در رابطه با این موضوع اطلاعات بسیار زیادی تدریس میشود تا فارغ التحصلان رشته حسابداری نیازها و خواسته‌های مدیران شرکت‌ها را برای کنترل و قیمت گذاری و برنامه ریزی محصولات خود کمک بگیرند.

حسابداری خرید و فروش

برای آشنایی بهتر با محتوای کتاب های تخصصی پایه یازدهم این رشته و هدف از آموزش این کتاب لطفاً مطالب زیر را مطالعه کنید.

اولین کتابی که برای شما معرفی میشود کتاب حسابداری حقوق و دستمزد میباشد.این کتاب با محوریت آموزش حسابداری و محاسبه‌ی حقوق و دسمزد کارکنان میباشد و در کنار این موارد به سرفصل‌هایی مانند کنترل ساعات کارکرد کارکنان ، تهیه جداول بیمه و مالیات و در نهایت به مزایای پایان خدمت و تسویه حساب کارکنان میپردازد.این کتاب به یک حسابدار آموزش میدهد تا در یک شرکت چطور با محاسبه و حسابداری‌های تخصصی بتواند تمام امور پرداختی حقوق و دستمزد یک شرکت را اداره کند. 

حسابداری حقوق و دستمزد

دومین کتاب که از پایه یازدهم برای شما معرفی خواهد شد کتاب حسابداری اموال و انبار میباشد.این کتاب به شما کمک میکند تا با نحوه صحیح صدور سندهای مبنی بر حسابداری بیمه و خرید اموال ، استهلاک اموال ، حسابداری انبار و... آشنا شوید.در کنار این موارد به آموزش ثبت هزینه های خدمات پس از فروش و صدور اسناد کنارگذاری و فروش دارایی ثابت پرداخت میشود.

حسابداری اموال و انبار

برای آشنایی بهتر با محتوای کتاب هاب تخصصی پایه دوازدهم این رشته و هدف از آموزش این کتاب لطفاً مطالب زیر را مطالعه کنید.

یکی از کتاب‌های درسی پایه دوازدهم کتاب دانش فنی تخصصی حسابداری میباشد.اولین مورد که کتاب به آن اشاره کرده است ارائه‌ی صورت معاملات فصلی میباشد که در رابطه با نحوه تنظیم کردن این صورت نامه در کتاب توضیح داده شده است.مورد بعدی در کتاب ، موضوع حسابداری سرمایه‌گذاری مبیاشد.در این سرفصل در رابطه با نحوه‌ی صحیح سرمای‌گذاری و دلیل سرمایه گذاری توضیح داده شده و مواردی مانند اعتبارات اسنادی و صورت‌های مالی و در آخر اشاره‌ای به زبان تخصصی رشته‌ی حسابداری شده است.

دانش فنی تخصصی حسابداری

دومین کتابی که در پایه دوازدهم برا دانش آموزان رشته حسابداری تدریس میشود کتاب حسابداری بهای تمام شده و مالیاتی میباشد.این کتاب با سرفصل‌های بسیار کاربردی به یک حسابدار آموزش میدهد که چطور مالیات بر ارزش افزده و مالیات تکلیفی را محاسبه و برآورد کند و در سرفصل‌های بعدی در رابطه با خرید و مصرف مواد توضیح داده است.

حسابداری بهای تمام شده

سومین کتاب پایه دوازدهم رشته حسابداری کتاب حسابداری تهیه و تنظیم صورت های مالی میباشد.کتاب نام برده شده با داشتن سرفصل‌هایی مانند تهیه تراز آزمایشی ، تهیه و تنظیم صورت سود و زیان ، تهیه و تنظیم ترازنامه ، بستن حساب های مالی ، مالیات بر عملکرد یک کتاب کاربردی برای دانش آموختگانی هست که در رشته‌ی حسابداری در حال تحصیل هستند.

حسابداری تهیه و تنظیم صورت‌های مالی
توانایی‌های فارغ التحصیلان رشته حسابداری

با اتمام دوره‌ی تحصیلی هنرستان در پایه‌های دهم،یازدهم،دوازدهم در رشته‌ی حسابداری و با دریافت مدرک دیپلم خود این افراد میتوانند به صورت مستقیم وارد بازار کار شوند اما این پایان کار نیست.در واقع بعد از دریافت مدرک دیپلم این افراد میتوانند تا مقطع دکترا در این رشته ادامه تحصیل بدهند.

فارغ التحصیلان این رشته میتوانند در شرکت‌های خصوصی و دولتی،موسسات،صنایع و ... استخدام و مشغول به کار شوند.توانایی های این افراد عبارتنداز :

قابلیت انجام تمامیه امور مالی،صنعتی،دولتی،مالیاتی،بیمه،بانکی

حسابرسی و رسیدگی به تمام امور مالی مجموعه‌ها

البته لازم به ذکر است که انجام تمامیه این امور در گرایش‌های مختلف رشته حسابداری به صورت تخصصی در دانشگاه‌ها آموزش داده میشود و نسبت به تخصصی اصلی هر کدام از این موارد نام برده شده در این مشاغل فعالیت میکنند.

 

 

نظرات

ارسال دیدگاه(نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها