فیلم آموزشی
آزمون استخدامی
مصاحبه با رتبه های برتر کنکور الکتروتکنیک
فیلم های آماده فروش هنرستان
فیلم آموزشی
کارنامه قبول شدگان
پیک آخر
آثار برگزیده هنرجویان
گالری تصاویر
معرفی هنرستان ها
معرفی دانشگاه ها
گالری تصاویر
فیلم آموزشی

مطالب برگزیده

سوالات کنکور هنرستان

لوگوهای برجسته

در این قسمت قصد داریم به چند لوگوی برجسته ایران و جهان بپردازیم.

لوگوی VAIO  شرکت سونی

کلمهVAIO در ابتدا مخفف ۴کلمه Video Audio Integrated Operation بود ولی در سال ۲۰۰۸گفتن که بهتره مخفف Video Audio Intelligent Organizer  باشه . ایده ی لوگوی وایو  VAIO   توسط آقای Teiyuu Goto (ناظر کیفیت طراحی محصولات وایو شرکت سونی) در توکیو شکل گرفت.

آثار برجسته گرافیک

 Teiyuu Gotoدوتا مفهوم کلی برای کلمه وایو VAIO  در نظر گرفت:

تلفظ وایوVAIO خیلی شبیه به تلفظ کلمه بایوBio هست. Bio یه پیشوند تو زبان انگلیسی هست که معمولا ترکیب دو تا چیز با همدیگه رو نشون میده مثلا کلمه بیوشیمی یا به انگلیسیBiochemistry ترکیب علم شیمی با علم زیست شناسی هست . وایوVAIO هم ترکیبی از ویدئو و صدا و یا ترکیبی از آنالوگ و دیجیتال هست.

یه مفهوم دیگه اینه که وایوVAIO شبیه به کلمهViolet به معنی بنفش هست . واسه همینه که سونی لپ تاپ های تو طیف رنگی بنفش زیاد داره.

پیام لوگوی وایوVIAO

لوگوی وایو از اون دست لوگوهاست که پیام مخفی داره.در نگاه اول شما کلمه ی VAIOرا می بینید ، حروف  VAدر این لوگو نماد سیگنال‌های آنالوگ  و حروف IO  در آن با شبیه شدن به صفر و یک ، نماد سیگنال‌های دیجیتال می‌باشد. ترکیب زیبایی از تایپوگرافی و خلاقیت ذهن.

آثار برجسته گرافیک

لوگوی Google 

گوگل را تقريباً همه می شناسند. شركت گوگل در واقع يك شركت فعال در عرصه جست و جوی اينترنتی و تكنولوژی تبليغات است كه در تاريخ ۴سپتامبر سال ۱۹۹۸تأسيس شد.  اين شركت در حال حاضر در زمينه عكس، اخبار، نقشه‌ها، ويدئوها و برنامه‌هایی كه از سوی خود گوگل ساخته شده‌اند، هم فعاليت می كند و همين امر موجب شده كه گوگل به پربيننده‌ترين سايت اينترنتی دنيا تبديل شود و محبوبيت زيادی را به دست آورد.

گوگل بر گرفته شده از کلمه گوگول به معنی «یک عدد یک و صد صفر جلوی آن» است که توسط میلتون سیروتا  پسرخواهر  ادوارد کاسنر  ریاضیدان آمریکایی اختراع شده و در کتاب «ریاضیات و تخیل» نوشته شده‌استهدف لری و سرگئی از انتخاب این واژه این بود تا نشان دهند قرار است مأموریتی را به اجرا رسانند که هدف آن سازماندهی انبوهی از اطلاعات وب است.يكی از ويژگي‌های خاص گوگل، لوگوی اصلی آن است. لوگوی رنگی گوگل يكی از پر بازديدترين و محبوب‌ترين لوگوهاست كه در عين سادگی بسيار زيبا و خلاقانه است. لوگوی اوليه گوگل را سرگئي برين(Sergey Brin) يكی از بنيان‌گذاران گوگل با استفاده نرم‌افزارGimp  طراحی كرد، اما نسخه جديد لوگوی گوگل را خانمی به نام روث كدار(Ruth Kedar) طراحی كرده است

آثار برجسته گرافیک

روث كدار در سال 1999 يعنی زمانی كه در دانشگاه استنفورد به عنوان مدرس طراحی مشغول بكار بود به لری پيج و سرگئی برین معرفی شد. از او خواسته شده بود كه ايده‌های اوليه‌اش برای لوگوی گوگل، را ارائه كند. خلاقيت و شيوه طراحی كدار مورد پسند و تحسين رؤسای گوگل قرار گرفت و او استخدام شد.گوگل در آن زمان می خواست لوگویی متمايز از ساير شركت‌های مهم اينترنتی نظير: Yahoo، Excite، Hot Bot،  Look Smart وLycos داشته باشد. اغلب شركت‌های مطرح در آن زمان در درجه‌ی اول پورتال های تجاری بودند و سپس خدمات جستجو ارائه می دادند، اما چيزی كه گوگل می خواست اين بود كه به عنوان يك موتور جستجو شناخته شود. 

طبق اظهارات روث كدار: " گوگل مايل بود تا پيش از هر چيز به عنوان يك موتور جستجو شناخته شود. نتايج ارائه‌شده از سوی گوگل سريع، جامع و قابل‌اعتماد بود چرا كه اين شركت از يك الگوريتم پيچيده و خلاقانه برای فراهم آوردن نتايج مورد نظر كاربران استفاده می كرد، پس لوگوی اين شركت نيز بايد اين مطلب را می رساند."بنابراين، جلسات زيادی بين او و مؤسسان برگزار شد و طرح‌های متعددی برای لوگوی گوگل  -از نظر مفهوم و تطابق با موضوع - مورد بررسی قرار گرفتند و در نهايت طرح نهایی انتخاب گرديد. طرحی كه هنوز بر صفحه اصلی گوگل نشسته است.

آثار برجسته گرافیک

لوگویی كه طرحی سرزنده و درعين‌حال ساده دارد. خواندن آن بسيار ساده است، بافت و سايه‌ای كه به هر حرف لوگو داده شده است، هر حرف را برجسته‌تر نشان می دهد و در همان حال به آن وزن و شفافيت می دهد. طرحی متشكل از چرخه رنگ‌هایی كه می تواند خاطرات دوران كودكی را زنده كند، در حالی كه باريك‌بينی يك موتور جستجو را نيز  ماهرانه به نمايش گذاشته است.فونت اين طرح نيز با دقت در نظر گرفته‌شده تا حالت كليشه‌ای لوگویی ديگر را نداشته باشد. در آن زمان فونت Times New Roman ،‌فونت مورد پسند و انتخابي در اينترنت بود و فونت Sans-Serif ، ‌فونت مورد قبول رسانه‌هاي كاغذی! كدار می خواست فونتی انتخاب كند كه هم خوانا باشد و هم حس نشاط و سرزندگی را القا كند، پس فونتCatull را انتخاب كرد كه تلفيقی از عناصر قديمی نوشته‌شده با قلم پر و اسكنه با خطاطی مدرن بود. جستجو، به طور طبيعی فعاليتی است كه نيازمند  كاوش در گذشته است، بنابراين ماهيت تاريخیCatull كاملاً مناسب به نظر می رسيد چرا كه می توانست پلی ميان دنيای آنالوگ قديمی و عصر ديجيتال نوظهور ايجاد نمايدلوگوی گوگل سال‌هاست كه از نظر ساختاری و نوع فونت و حتی رنگ‌ها تغييری نكرده و گوگل تنها آن را  به حالتی مسطح يا اصطلاحاً فلت طراحی كرده استلوگویی كه در تمامی اين سال‌ها به همراه اين شركت بوده و شايد بتوان گفت تأثير زيادي بر پيشرفت و تبديل شدن آن به يك تجارت مالتی ميلياردی داشته است..
البته همان طور كه می دانيد گوگل در تاريخ‌های مشخصی شكل لوگوی اصلی خود را به مناسبت رويدادهای كه در آن تاريخ رخ داده، تغيير می دهد. لوگوی گوگل در اين شرايطdoodle ناميده می شود. هر ساله به مناسبت نوروز در ايران، گوگل لوگوی خود را تغيير داده و نمای هفت‌سين را جايگزين لوگوی خود می كند. در روزهای پايانی سال ۱۳۸۸، سازمان ملل اقدام به ثبت نوروز نموده بود و پس از آن گوگل يكی ديگر از لوگوهای نوروزخود را به نمایش گذاشت.

لوگوی گوگل در نوروز سال های گذشته...

لوگوی گوگل در نوروز
لوگوی گوگل در نوروز
لوگوی گوگل در نوروز
لوگوی گوگل در نوروز
لوگوی گوگل در نوروز
لوگوی گوگل در نوروز

لوگوی ایران ایر (هما)  - برترین لوگوی خطوط هوایی جهان

طراحی آرم شرکت هما در پاییز ۱۳۴۰بر گرفته از سرستون پرنده‌نمایی در تخت جمشید ، توسط «ادوارد زهرابیان»انجام شد.

ادوارد زهرابیان در سال ۱۳۱۸در تهران متولد شد. وی دوره متوسطه را در دبیرستان البرزگذراند و دیپلم ریاضی را از این دبیرستان اخذ کرد. در فاصله سال‌های دبیرستان تا دانشگاه، برای کمک به برادر بزرگترش که معماری می‌خوانده است، به آتلیه‌های معماری رفت و آمد می‌کند و در این راه بر تجربه‌های طراحی و رسامی‌اش افزون می‌گردد. وی پس از قبولی در دانشگاه، رشته معماری را در دانشکده معماری، دانشگاه ملی ایران فرا می‌گیرد.

آثار برجسته گرافیک

مهمترین اتفاق هنری در زندگی زهرابیان، در ۲۲سالگی وی و در فاصله پیش از ورود او به دانشگاه رخ می‌دهد. وی به طور اتفاقی آگهی فراخوان طراحی نشانه هواپیمایی ملی ایران را که هنوز به نام «هما» شناخته نشده بود، می‌بیند و طرحی تجربی را در آتلیه دانشکده و آتلیه محسن فروغی، آماده می‌سازد و در مسابقه مربوطه شرکت می‌دهد که هوشنگ سیحون و تعدادی از استادان دانشکده هنرهای زیبا، داوران آن بودند. طرح وی به عنوان طرح برگزیده پذیرفته می‌شود و در سال ۱۳۴۱به عنوان نشان رسمی« هما»ثبت می‌گردد.

ادوارد زهرابیان درباره این‌که چه‌طور طرح پرنده اساطیری همارا به‌عنوان خمیرمایه و پایه طراحی این لوگو قرار داده می‌گوید: «آن زمان زیاد جهانگردی می‌کردم. به آثار تاریخی علاقه داشتم و هنوزهم دارم. یادم آمد که یک چنین سرستونی در تخت جمشیداست که می‌تواند خمیرمایه این طرح باشد.» سر این تندیس اساطیری ایران از یال اسب، گوش گاو صورت عقاب تشکیل شده است.

رنگ آمیزی هواپیماهای هما به شکل زیر است: بدنه‌ای کاملاً سفید با کلمه ایران ایر به رنگ آبی پررنگ بالای پنجره مسافران و نشان هما به رنگ آبی پررنگ بر روی دم هواپیما که یک نوار آبی رنگ بالای آن قرار دارد. مدل هواپیماهای هما توسط یک شرکت آلمانی تهیه شده است.

آثار برجسته گرافیک

آژانس تخصصی خبر و اطلاعات حمل‌ونقلی در گزارش سال ۲۰۱۳ارزیابی از لوگوی شرکت‌های هواپیمایی در سراسر جهان داشت و بعد از ارزیابی‌های متعدد تمام شرکت‌های مطرح در زمینه صنعت هوایی توسط یاتا، شرکت هواپیمایی ایران ایر (هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران) را دارنده بهترین و عالی‌ترین لوگوی خدمت رسانی هوایی معرفی نمود. این لوگو در حالی به عنوان برترین معرفی شد که خطوط هوایی ایران با تحریم‌های بین‌المللی مواجه است و شاید ارتباط پروازی با بسیاری از فرودگاه‌های دنیا ندارد. استفاده از یک رنگ آرام بخش، استفاده از نماد پرنده و همچنین سمبلی پیج در پیچ و به نوعی انعطافی منجر به این شد که این برند در برابر سایرین دارای جایگاه متمایزی باشد

 

نظرات

ارسال دیدگاه(نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها