فیلم آموزشی
آزمون استخدامی
مصاحبه با رتبه های برتر کنکور الکتروتکنیک
فیلم های آماده فروش هنرستان
فیلم آموزشی
کارنامه قبول شدگان
پیک آخر
آثار برگزیده هنرجویان
گالری تصاویر
معرفی هنرستان ها
معرفی دانشگاه ها
گالری تصاویر
فیلم آموزشی

مطالب برگزیده

سوالات کنکور هنرستان

معرفی رشته نقشه برداری

1
توضیحات

در این ویدئوی آموزشی به معرفی رشته نقشه برداری می پردازیم.

معرفی رشته نقشه برداری
برای مشاهده کلیک کنید
9 دقیقه
جزئیات
نظرات کاربران

معرفی رشته نقشه برداری

رشته‌ی نقشه‌برداری شاخه‌ای از علوم مهندسی است که به جمع آوری کردن، آماده کردن، ذخیره کردن، مدیریت، بازیابی و انتقال داده‌های مکان مرجع می‌پردازد. می‌توان گفت به طور عمده کارهای این رشته در محیط صحرایی و کارگاهی انجام می‌گیرد به همین دلیل افرادی که این رشته را انتخاب می‌کنند باید حتما این موضوع را در نظر بگیرند. باید گفت ساخت تمامی پل‌ها، سدها، سازه‌ها و به طور کلی ساخت هر سازه‌ای نیازمند یک نقشه‌ی دقیق است که توسط مهندس نقشه‌برداری انجام می‌پذیرد. پس هنرجویان این رشته باید از دانش بسیار بالایی در این زمینه برخوردار باشند زیرا با اعداد و ارقام و محاسبات در ارتباط هستند.

معرفی رشته نقشه کشی

هنرجویان این رشته باید در درس ریاضی و فیزیک بسیار قوی باشند و از دانش لازم در این دروس برخوردار باشند. همچنین یک مهندس نقشه‌کش باید یک اطلاعات اقتصادی مناسب برای کاهش هزینه‌های ساخت و ساز را هم داشته باشد.

گرایش های رشته مهندسی نقشه برداری

رشته‌ی نقشه کشی در مقطع کارشناسی ارشد شامل 5 گرایش است که در ادامه‌ی مطلب به توضیح در رابطه با هر یک از این گرایش‌ها می‌پردازیم.

فتوگرامتری : این گرایش جمع‌آوری مختصات زمینی برای تهیه‌ی نقشه می‌باشد. به طور کلی به اندازه‌گیری مختصات هندسی اجسام و بررسی عکس‌های هوایی فتوگرافی گفته می‌شود. 

ژئودزی : در این گرایش شکل و اندازه‌ی زمین و مختصات سطح آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

سنجش از دور : جمع‌آوری، ذخیره کردن، بازیابی و پردازش اطلاعات با استفاده از تجهیزات مختلف هوایی مربوط به گرایش سنجش از راه دور است. تغییر در مرز دریاها و دریاچه‌ها از طریق متخصصان این رشته مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

سیستم‌های اطلاعات مکانی : در این گرایش به جمع‌آوری، ذخیره، مدیریت و پردازش اطلاعات مکانی با استفاده از نقشه‌برداری و داده‌ها می‌پردازیم. هنرجویان این گرایش از رشته‌ی نقشه‌برداری کاربرد اطلاعات جمع‌آوری شده را  به صورت متنی یا گرافیکی مورد بررسی قرار می‌دهد.  

هیدروگرافی : این گرایش به بررسی و توصیف ویژگی‌های اقیانوس‌ها، دریاها، مناطق ساحلی، دریاچه‌ها و همچنین پیش‌بینی تغییرات آن‌ها می‌پردازد. مدیریت سواحل و بندرها از جمله کاربردهای این رشته است. 

معرفی رشته نقشه برداری
معرفی رشته نقشه برداری

نرم افزارهای لازم برای رشته نقشه برداری

هنرجویان این رشته در طول تحصیلات خود و برای ورود به بازار کار نیاز است که یک سری نرم‌افزارها را بیاموزند. این نرم‌افزارها عبارتند از Autocad، Autodesk Map، Civil3D که از این نرم‌افزارها برای تهیه کردن مدل‌های دو بعدی و سه‌بعدی نقشه‌های ترسیم شده استفاده می‌شود. از دیگر نرم‌افزارهای بسیار مهم و کاربردی که در دروس دانشگاهی بسیار از آن استفاده می‌شود، می‌توان به Matlab اشاره کرد که در رشته‌ها و دروس مختلف دانشگاهی بسیار زیاد پرکاربرد است. 

آینده شغلی رشته نقشه برداری

امروزه به دلیل ساخت و سازهای بسیار گسترده در کشور ما و افزایش همه روزه ساخت و سازها می‌توان گفت که مهندسین رشته‌ی نقشه‌برداری هرگز بیکار نخواهند بود. برای ساختن هرگونه سازه یا ساختمان نیاز به یک نقشه درست و دقیق و حسابی داریم. هنرجویانی که در این رشته تحصیل می‌کنند پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند در زمینه‌های مختلف نظارت، طراحی، مدیریت و اجرای پروژه‌های مختلف مشغول به کار شوند. فارغ‌التحصیلان در ساخت و سازهای مختلف مانند سدها، تونل‌ها، برج‌ها، دکل‌های مخابراتی، فرودگاه‌ها و جاده‌ها و همچنین در ساختن ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله فعالیت می‌کنند. 

معرفی رشته نقشه برداری
معرفی رشته نقشه برداری

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان آب و فاضلاب، بنادر و کشتیرانی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سازمان نقشه‌برداری کشور، شرکت‌های پیمانکاری مشغول به کار شوند و همچنین می‌توانند به عنوان مشاور در زمینه‌های شهرسازی و عمرانی فعالیت کنند.

معرفی کتاب

در این قسمت می‌خواهیم چند منبع بسیار مناسب و کاربردی برای شما هنرجویان عزیز این رشته معرفی کنیم. با استفاده از این منابع کامل و جامع به راحتی می‌توانید از پس دروس عمومی این رشته بر بیایید. این منابع شامل کتاب‌های سوالات چهارگزینه‌ای عمومی و پایه می‌باشد که شامل تست‌های تألیفی سوالات کنکور سال‌های گذشته می‌باشد. همچنین برای مسلط شدن کامل به دروس عمومی و پایه می‌توانید از کتاب نکته به نکته دروس عمومی و پایه استفاده کنید که به صورت طبقه‌بندی شده به توضیح دروس می‌پردازد و با استفاده از این کتاب شما به راحتی می‌توانید تسلط کافی روی دروس عمومی و پایه‌ی خود پیدا کنید. همچنین در کنار کتاب‌های مجموعه می‌توانید از فیلم آموزشی عمومی و پایه نیز استفاده کنید که به توضیح تمامی دروس عمومی و پایه در آن پرداخته می‌شود و سپس به حل تست‌های مربوط به آن مبحث می‌پردازد.

پک کامل فیلم آموزشی عمومی و پایه
کتاب تست عمومی و پایه
نکته عمومی و پایه

با آرزوی موفقیت برای شما عزیزان، از همراهی شما سپاسگزاریم.

برچسب ها

    روزبه یگانه روزبه یگانه پشتیبان فنی سایت
    0 0 رای ها
    امتیازدهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    مطالب مرتبط معرفی رشته نقشه برداری