فیلم آموزشی
آزمون استخدامی
مصاحبه با رتبه های برتر کنکور الکتروتکنیک
فیلم های آماده فروش هنرستان
فیلم آموزشی
کارنامه قبول شدگان
پیک آخر
آثار برگزیده هنرجویان
گالری تصاویر
معرفی هنرستان ها
معرفی دانشگاه ها
گالری تصاویر
فیلم آموزشی

مطالب برگزیده

سوالات کنکور هنرستان

چارلز والدو هاسکینز

چارلز والدو هاسکینز

يکی از پايه‌گذاران انجمن حسابداران رسمی امريکا

چارلز والدو هاسکينز(Charles Waldo Haskins) در 11 ژانويه 1852 در بروکلين(Brooklyn) نيويورک در يک خانواده سرشناس امريکايی با علاقه‌های تجاری درخور توجه متولد شد. او در مدارس خصوصی درس خواند و انستيتوی پلی تکنيک بروکلين را با اصرار خانواده و با عشق به اينکه مهندس عمران بشود، گذراند.

پس از فارغ‌التحصيلی در سال 1867 دريافت که مهندسی رشته مورد علاقه او نيست و تصميم گرفت وارد کار حسابداری شود. وی در سال 1869  در واحد حسابداری شرکت واردات فردريک باترفيلد  (.Frederick Butterfield&Co)، در نيويورک مشغول به کار شد و پنــج سال در آنجا ماند. سپس دو سال در پاريس به مطالعه هنر پرداخت و بعد از آن برای آمـوختن روشهای تجـاری اروپا به مسافرت دور اروپا رفت. پس از بازگشت براي مدت کوتاهی در شرکت کارگزاری پدرش به ‌نام والدو امرسون هاسکينز(Waldo    Emerson Haskin) مشغول شد. سپس به واحد حسابداری شرکت ساختمانی نورت ريور(Nort River) که آن زمان مشغول ساخت راه‌آهن نيويورک، ساحل غربی بوفالو(Buffalo) بود ملحق شد. در زمان تکميل راه‌آهن ساحل غربی، هاسکينز دفتردار کل و حسابرس پرداختها در آنجا شد.

در سال 1886 وقتی که راه‌آهن ساحل غربی با سيستم متمرکزسازی نيويورک ادغام شد، هاسکينز دفتر مؤسسه حسابداری خود را در شهر نيويورک افتتاح کرد. در اين دوران، هاسکينز سيستمهای حسابداری متعددی را براي بعضی از مهمترين سازمانهای ملی از جمله بانکها، راه‌آهن ها و خطوط کشتيهای بخار تهيه کرد.

در سال 1893 هاسکينز و يک حسابرس به نام اليجا وات سلز(Elijah Watt Sells) از سوی کميسيون مشترک مجلس سنا مأموريت يافتند تا بخشهای اجرایی دولت را بررسی کرده و پيشنهادهایی درجهت بهبود عمليات آنها ارائه کنند. گزارش آنها منجر به بهبود مديريت و ساده‌گردانی شرکتهای سهامی گرديد.

به محض تکميل اين همکاری موفق در سال 1895 هاسکينز و سلز موسسه مشترکی را با همين عنوان (امروزه ديلويت اند تاچ ناميده می شود) در نيويورک تشکيل دادند که بيش از نيم قرن نام آنها را به همراه داشت. عمليات اين شرکت تداوم همان حسابداری بخش عمومی بود که هاسکينز در 1886 شروع کرده بود. از مشتريان اوليه شرکت هاسکينز و سلز، دانشکده واسار(Vassar College)، اداره پست امريکا، بسياری از خطوط راه‌آهن، شرکت بوردن(Borden)  و شهر شيکاگو را می توان نام برد. موسسه فوق تا سال 1903 که شعبه اصلي آن در شهر نيويورک بود، 140 حسابدار را استخدام کرده و شعبه‌هایی در شهرهای لندن، شيکاگو، سنت لوئيس(St. Louis) و پترزبورک داشت. در سالهای اوليه قرن بيستم، اين مؤسسه بدون شک مؤثرترين و مورد توجه‌ترين مؤسسه حسابداری در ايالات متحد بود.

هاسکينز مردی با نفوذ فراوان و طرفدار مشتاق استانداردها و آموزش حسابداران بود. او در تصويب قانون «چگونگی نظارت بر حرفه حسابداران رسمی» که مجلس ايالتی نيويورک آن را تصويب کرد، نقش مهمی داشت. تصويب اين قانون به اولين آزمون حسابداران رسمی انجاميد. او اولين رئيس هيئت برگزاری آزمون حسابداران رسمی ايالت نيويورک و همچنين جامعه حسابداران رسمی اين ايالت بود.

هاسکينز به‌همراه سلز در سال 1900 دانشکده بازرگانی، حسابداری و امور مالی دانشگاه نيويورک را تأسيس کردند و خود او به‌عنوان اولين رئيس در آنجا به تدريس تاريخ حسابداری پرداخت. او رويکردی جديد در آموزش امور تجاری ترويج کرد؛ رويکردی که تمام جنبه‌های فعاليت تجاری را شامل می شد؛ رويکردی ماورای آموزش صرف حسابداری که در تمامی برنامه‌های بازرگانی آن روز رواج داشت.

هاسکينز يکی از نخستين پيشکسوتانی بود که حرفه حسابداری را در ايالات متحد پايه‌گذاری ‌کرد و همان‌طور که گفته شد نقش مهمی در تصويب  قانون تشکيل کميسيون ارزيابی کننده داوطلبانی داشت که می خواستند حسابدار رسمی بشوند.

اين قانون که در سال 1896 در نيويورک تصويب شد اولين قانون در کشور بود که گزينش حرفه‌ای حسابداران رسمی را ممکن ساخت.

 هاسکينز سخنران و نويسنده‌ای چيره‌دست بود. در سال 1904 مجموعه‌ای از کارهای او در آموزش بازرگانی و حسابداری توسط فردريک کليولند(Feredrik Cleveland) منتشر شده است.

هاسکينز را اولين حسابدار رسمی سياستمدار می شناسند، زيرا از عاملان اصلی تصويب قانون اعطای پروانه کار به حسابداران در ايالات متحده بوده استمتأسفانه او در سال1903 مدت کوتاهی پس از سالگرد تولد50 سالگی به علت بيماری ذات‌الرّيه درگذشت. 

نظرات

ارسال دیدگاه(نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها