آزمون استخدامی
آزمون استخدامی
فیلم آموزشی
مصاحبه با رتبه های برتر کنکور الکتروتکنیک
فیلم آموزشی
کارنامه قبول شدگان
آثار برگزیده هنرجویان
گالری تصاویر
معرفی هنرستان ها
معرفی دانشگاه ها
گالری تصاویر
فیلم آموزشی

مطالب برگزیده

قباد شیوا

قباد شیوا

قباد شیوا در 4 بهمن سال 1319 در شهر همدان چشم به جهان گشود. پدرش آشنا به شعر و عرفان و در نواختن تار زبردست بود و آوازی خوش داشت. مادری كه او را پرورش داد در واقع نامادری مهربان و باهوشی بود كه قباد و برادرانش را به مانند فرزندان خود دوست داشت. پدرش كارمند بود و برادر بزرگترش در بیمارستان آمریكایی ‌ها در همدان كار می كرد. همین برادر بود كه كارت‌ های كریسمسی را كه آمریكایی ‌ها به او هدیه می ‌دادند برای قباد به ارمغان می آورد و آن كارت‌ها گرایش به نقاشی را در قباد زنده كردند. كشیدن طرح‌های روی آن كارت‌ها نخستین تمرین‌های قباد در راه فراگیری هنر و مهارت نقاشی كردن بود.

شیوا در رشته نقاشی از دانشگاهتهران، دانشکده هنرهای زیبا در سال ۱۳۴۵فارغ‌التحصیل شد. پس از سال‌ها تجربه عملی در زمینهٔ گرافیک فوق لیسانس خود را از انستیتو پرت، شهر نیویورک در سال ۱۳۵۹اخذ کرد.

از فعالیت‌های جنبی او تأسیس بخش گرافیک در صدا و سیمای ایران در سال ۱۳۴۷، راه‌اندازی بخش گرافیک انتشارات سروش در سال ۱۳۵۰است. او از مؤسسین انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، پایه‌گذار و برنامه‌ریز اولین دوسالانه پوستر تهران است. از دیگر فعالیت‌های او آموزش هنر گرافیک در دانشکده‌های معتبر تهران از سال ۱۳۵۵تا به حال است.

او در طول سال‌ها تحصیل و کار حرفه‌ای آثار خود را در زمینه نقاشی، عکاسی و به‌خصوص گرافیک در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی از جمله انگلستان، فرانسه، آمریکا به تماشا گذاشته است. آثار او بارها در نشریات جهانی انتخاب و چاپ شده‌اند.

شیوا، از سال‌های جوانی برای عرضه‌ی گرافیک بومی و برخاسته از فرهنگ ایرانی کوششی پی‌گیر داشته و اکنون در نگاه جهانیان به عنوان طراح گرافیک دارای سبک مطرح است. دانش‌نامه‌ی بریتانیکا در ویرایش ۲۰۰۷ میلادی در بخش گرافیک کشورهای در حال توسعه به معرفی او به نمایندگی از قاره‌ی آسیا پرداخته و پوستر بزرگداشت سعدی او را چاپ کرده است. شیوا نخستین طراح گرافیک معاصر ایران است که خط شکسته نستعلیق را نه به عنوان عامل فرعی و خبررسان، بلکه به عنوان یک عنصر گرافیگی در آثار خود به کار برده است. انجمن بین المللی طراحان گرافیک (AGI)او را به عنوان یکی از ۱۲ طراح گرافیک برتر جهان برگزیده است.

در حال حاضر، شیوادر مؤسسه شخصی خود در امر مدیریت، مشاورهٔ هنری و همچنین طراحی گرافیک در زمینه‌های مختلف، طراحی محیطی و نمایشگاهی فعالیت دارد.

قباد شیوا

جوایز و افتخارات شیوا در مسابقات بین‌المللی

برنده مسابقه طراح پوستر برای سومین جشن هنر شیراز - ۱۳۴۸

برنده مسابقات مختلف در طراحی پوستر برای فستیوال‌های هنری در ایران - ۱۳۵۳

برنده مسابقه طراحی آرم برای سندیکای گرافیست‌های تهران - ۱۳۵۴

مدال و دیپلم برای طراحی پوستر از بی ینال بین‌المللی گرافیک برنو در چکسلواکی - ۱۳۵۷

جایزه اول در مسابقه طراحی محیطی - نیویورک - ۱۳۵۸

برنده اول در مسابقه طراحی نشان برای بخش هنری المپیک ورزش‌های زمستانی در نیویورک - ۱۳۵۹و همچنین ورود در کتاب«who’s who in Graphic World»، شماره دوم - سال انتشار ۱۹۸۲و شماره سوم ۱۹۹۴ - سوئیس

منتخب طراحی آرم برای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران - ۱۳۷۶

پوستر منتخب برای برگزاری هفتمین دوسالانه گرافیک ایران - ۱۳۸۰

دیپلم افتخار برای پوستر فلسطین در اولین دو سالانهٔ بین‌المللی پوستر جهان اسلام - ۱۳۸۲

ویژگی کارهای گرافیک قباد شیوا (همنشینی هنر بومی ایران با هنر غرب )

شاید اولین چیزی که در برخورد با پوسترهای شیوا به ذهن متبادر می‌شود احساس نزدیکی با آنهاست و در اصطلاح خودمانی تصور کردن آنها می‌باشد.این ویژگی یکی از اصلی‌ترین و باارزش‌ترین خصایص پوسترهای قباد شیوا می‌باشددر حقیقت شیوا با نگاهی جهانی پوسترهایش را طرح میزند که این را می‌توان محصول سالهای تحصیل و تمرین در فرنگستان و بازبینی و تحقیق آثار بزرگان دانست. او به خوبی از ترکیب‌بندی‌ها و دانش هنری غرب آشنایی دارد. اما آنچه در کار او مهم است استفاده همزمان از این دانسته‌ها و علوم خود بعلاوه‌ی سرمایه‌ی غنی تصویرگری ایرانی است.
او در کارهای خود نوعی همنشینی بین هنر بومی ایرانی و هنر و علم غربی ایجاد کرده است و البته در اکثر کارهایش چنان از عهده‌ی این امر برآمده است که این همنشینی نه تنها آزار دهنده نیست که برعکس بسیار دلنشین نیز می‌باشد. معمولاً گرافیست‌ها را با شاخصه‌های خاص خودشان میشناسیم و کارهای آنها را بر اساس یک سری المانهایی تشخیص داده و معرفی میکنم که در دراز مدت تبدیل به سبک و سیاق کاری آنها می‌شود و در صورتی که از غنای تصویری خوبی برخوردار باشد و مورد تأیید جامعه‌ی حرفه‌ای هنرمندان و منتقدین قرار گیرد به مرور زمان و با توجه به شرایط جامعه تبدیل به یک سبک شده و در صورت منحصر به فرد بودنش با نام آن شخص پیوند می‌خورد.

قباد شیوا

پوستر کنگره فارس شناسی

در مورد قباد شیوا می‌توان گفت در اکثر کارهایش از نوعی تصویرسازی خاص خود استفاده می‌کند اما به هیچ وجه خود را وابسته به این نوع از کار نکرده و خود را در آن اسیر نمی‌کند. او به فراخور نوع کارهایش متناسب با موضوع و خلاقیت و اید‌ه‌ی خود ممکن است از هر نوع تکنیکی استفاده کند. در خیلی از پوسترهای او از عکس استفاده شده است و در بسیاری از آنها نوشته و تایپ نقش اصلی را ایفا میکنند.

نوع نقش و رنگهای مورد استفاده‌ی او در اکثر کارها (مخصوصاً پوسترهایی با مخاطب داخلی) رنگ و بوی ایرانی دارند، استفاده از رنگهای گرم و پرجلای مینیاتورهای ایرانی، المانها و ترکیب‌بندی‌های نگارگری‌ها به شکلی غیرمستقیم و بسیار ظریف در کارهای او دیده می‌شود. کلید موفقیت و جذابیت کارهای او نیز دقیقا همین استفاده‌ی اصولی و دقیق از این عناصر با رویکردی نو و امروزی می‌باشد. یکی دیگر از ویژگی‌ها و جذابیت‌های کاری او بکارگیری لی‌اوت به عنوان جزیی فعال و پویا از تصویر به صورت حساب شده می‌باشد. او به نحوی بسیار خلاقانه از خطوط شکسته‌ی نستعلیق در کارهایش بهره می‌برد و بیشترین استفاده را از انرژی آنها می‌برد. این مطلب را بیشتر در کارهای متأخر او می‌بینیم. همین روند استفاده از خطوط شکسته‌ی نستعلیق در کارهای سالهای پیش اوست که منجر به پیدایش شبه فونت لطیف‌تر و روانتری در آثار متأخر او می‌شود که اکنون دیگر دارای پختگی لازم شده و به یک امضا برای شیوا تبدیل شده است.

نمونه آثار پوستر

نمونه آثار پوستر

نمونه آثار نشانه ولگو

نمونه آثار نشانه ولگو

نمونه آثار بسته بندی

نمونه آثار بسته بندی

نمونه آثار طراحی جلد

نمونه آثار طراحی جلد
نظرات

ارسال دیدگاه(نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها