فیلم آموزشی
آزمون استخدامی
مصاحبه با رتبه های برتر کنکور الکتروتکنیک
فیلم های آماده فروش هنرستان
فیلم آموزشی
کارنامه قبول شدگان
پیک آخر
آثار برگزیده هنرجویان
گالری تصاویر
معرفی هنرستان ها
معرفی دانشگاه ها
گالری تصاویر
فیلم آموزشی

مطالب برگزیده

مشاوره تحصیلی تیزهوشان

مشاوره تیزهوشان

سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان نهادی است که بر امور تحصیلی دانش‌آموزان مستعد و با بهره هوشی بالا نظارت دارد که به اختصار به آن «سمپاد» می‌گویند ولی در عموم و بین دانش‌آموزان به مدارس تیزهوشان معروف است.

این سازمان دارای مدرسه‌هایی در مقاطع دوره اول و دوم متوسط در شهرهای پرجمعیت‌تر است. این مدارس با توجه به جمعیت شهری که مدرسه تیزهوشان در آن قرار دارد تعداد دانش‎آموزان متفاوتی را جذب می‌کند.

گزینش در مدارس تیزهوشان براساس آزمون‌های سراسری در دو مقطع اول متوسط (ششم به هفتم) و دوم متوسطه (نهم به دهم) صورت می‌گیرد.

ثبت‌نام آزمون تیزهوشان معمولاً هر ساله در اوایل اسفندماه صورت می‌گیرد و برگزاری آزمون در اردیبهشت‌ماه می‌باشد. همه مراحل ثبت‌نام، ویرایش اطلاعات ثبت شده، صدور کارت ورود به جلسه و در نهایت اعلام نتایج از طریق اینترنت صورت می‌گیرد و نیازی به مراجعه حضوری نمی‌باشد.

قبولی در مدارس تیزهوشان در چند سال اخیر به دغدغه‌های بسیاری از دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها تبدیل شده است. قبولی در این آزمون به آمادگی کاملی نیاز دارد. دانش‌آموزان باید از چند ماه زودتر شروع به مطالعه منابع قابل اعتماد کرده و روش تست‌زنی و میزان اهمیت هر یک از درس‌ها را در آزمون بدانند.

برای موفقیت در آزمون تیزهوشان مهم‌ترین مسأله ، برنامه‌ریزی است، برنامه‌ریزی به روند مطالعه شما نظم می‌دهد و شما را از سردرگمی نجات می‌دهد. برای برنامه‌ریزی کردن باید اطلاعات کاملی دربارة دروس امتحانی و ضریب آنها و میزان اهمیت هر درس و ... داشته باشیم.
محتوای آزمون تیزهوشان مشتمل بر دو دسته سؤالات «استعداد تحلیلی» و «استعداد تحصیلی» است که 20 درصد نمرة آزمون مربوط به سؤالات «استعداد تحلیلی» و 80 درصد آن مربوط به سؤالات «استعداد تحصیلی» می‌باشد.
در جدول زیر منابع، تعداد و ضرایب سؤالات آزمون ورودی پایه هفتم دوره اول متوسط آورده شده است:
کتاب تیزهوشان پایه نهم
ضرایب تیزهوشان

در جدول زیر منابع، تعداد و ضرایب سؤالات آزمون ورودی پایه دهم دوره دوم متوسط آورده شده است:

ضرایب تیزهوشان

سؤالات «استعداد تحلیلی» به شیوة غیر کلامی و چهارگزینه‌ای به منظور ارزیابی توانایی تحلیل، ریشه‌یابی، طبقه‎بندی و سازمان‌دهی مطالب و مباحث گوناگون طراحی می‌شود و لازم به ذکر است طراحی این سؤالات صرفاً مبتنی بر محتوای کتب درسی نخواهد بود. دانش‌آموزان برای اینکه در جوابگویی به سؤالات «استعداد تحلیلی» به تبحّر لازم دست یابند باید نمونه سؤالات زیادی حل کنند. از آنجایی که تعداد سؤالات «استعداد تحلیلی» نسبت به دروس دیگر قابل توجه است، جوابگویی به آنها در رتبه و نمره آزمون بسیار تأثیرگذار است.

در سؤالات «استعداد تحصیلی» مهم‌ترین درس ریاضی است زیرا بیشترین ضریب و تعداد سؤال را داراست. به همین دلیل روش خواندن این درس از اهمیت زیادی برخوردار است. ریاضیات شامل علائم، فرمول‌ها و روش‌های ویژه‌ای است که سخت به نظر می‌آید و کلمات و اصطلاحات منحصر به فرد زیادی دارد ولی اگر روش خواندن ریاضیات را بدانیم برایمان به راحتی آب خوردن می‌شود.

  • لازم است که زمان مطالعه بیشتری به ریاضیات نسبت به سایر دروس اختصاص دهید.

  • شما نمی‌توانید ریاضیات را فقط با خواندن و گوش دادن یاد بگیرید. یادگیری ریاضیات به تمرین کردن فعالانه بستگی دارد. این بدان معناست که شما باید با تمرین زیاد، ریاضیات را در ذهن خود تثبیت کنید.

  • مباحث ریاضیات به صورت زنجیره‌ای به هم وابسته است. سعی کنید تا مبحثی را به طور کامل یاد نگرفته‌اید سراغ مبحث دیگری نروید.

  • هیچوقت در کلاس ریاضی غیبت نکنید و در همة کلاس‌ها شرکت کنید و پابه‌پای معلم پیش روید، همین که در درسی عقب بیافتید دوباره رسیدن به درس سخت می‌شود. ریاضی درسی است که در دقایق آخر نمی‌توان برای امتحانش آماده شد، ریاضی را باید آهسته و پیوسته یاد گرفت.

یادگیری ریاضیات به سه اصل مهم استوار است: یادگیری ، تمرین ، مرور

مشاوره تحصیلی تیزهوشان

بعد از ریاضی، دروس علوم‌ و فارسی براساس ضریب و تعداد سؤالاتشان از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. ولی هیچگاه دروس دیگر را کنار نگذارید. دروس راحت‌تر ضریب کمتری دارند ولی جواب درست دادن به تست‌های دروس راحت شدیداً در نتیجة نهایی تأثیرگذار است.

در درس‌های متنی (مانند: ادبیات، علوم‌تجربی، مطالعات و ...) وقتی شروع به مطالعه می‌کنید سعی نکنید از همان لحظه اول آن را حفظ کنید، اول باید به خوبی متن را فهمید و بعد آن را وارد حافظه بلندمدت کرد. باید عمق مطلب را یاد بگیرید. هیچ نکته‌ای را جا نگذارید و برای این کار می‌توانید از تکنیک یادداشت‌برداری و جعبه لایتنر کمک بگیرید. خلاصه‌نویسی هم بسیار کمک کننده است زیرا به وسیله خلاصه‌نویسی می‌توانید مرورهای سریع زیادی از مطالب درسی داشته باشید. نکته‌ی مهمی که در همه دروس باید رعایت شود این است که باید مطالعه تشریحی و تست‌زنی همزمان صورت بگیرد زیرا که باعث تثبیت بهتر مطالب در ذهن می‌شود.

تیزهوشان
برخی از والدین همیشه به فرزندان خود می‌گویند: «درس بخوانید» ولی هرگز نمی‌گویند: «چگونه درس بخوانید و روش صحیح درس خواندن چگونه است؟»آگاهی از شیوه‌های صحیح خواندن و یادگیری، درس خواندن را برای دانش‌آموز لذت‌‎بخش‌تر کرده و باعث فهم بهتر مطالب می‌شود. برخی روش‌های مطالعه عبارتند از:

تندخوانی : ذهن ما این توانایی را دارد که هزاران کلمه را در دقیقه از خود عبور دهد. حال اگر سرعت مطالعه ما پایین باشد، ذهن وقت اضافی می‌آورد و حواسپرتی ایجاد می‌شود و مدام فکر ما از این شاخه به آن شاخه می‌پرد. بنابراین مطالعه سریع (تندخوانی) فرصت حواسپرتی را به ذهن نمی‌دهد و باعث تمرکز حواس به هنگام مطالعه می‌شود.

جمله‌خوانی : جمله‌خوانی یعنی خواندن جملات به جای خواندن کلمات، با جمله‌خوانی دانش‌آموز با سرعتی که نزدیک به سرعت اندیشیدن اوست، می‌خواند. اگر این دو سرعت با هم هماهنگ باشند، تمرکز حواس افزایش یافته و ذهن در حالت فعال باقی می‌ماند و احساس دلزدگی از مطالعه ایجاد نمی‌شود و مسائل دیگری ذهن فرد را مشغول نمی‌کند.

خواندن اجمالی : روش خواندن اجمالی یعنی یک نمونه‌گیری سریع از نکات اساسی و تیترها و صرف‌نظر از جزئیات مطالب. در این روش ابتدا مطلب در ذهن سازمان‌بندی می‌شود و ذهن موضوع مطالعه و مقدار زمان مطالعه و میزان دشواری مطالب را تخمین می‌زند و سپس از طریق سوال کردن، کنجکاوی، علاقه و تمرکز حواس فرد برای یادگیری مطالب افزایش می‌یابد. این روش خواندن رکن اصلی قبل از خواندن هر مطلبی است زیرا ذهن را برای یادگیری آماده می‌کند.

خواندن تجسّسی : روش خواندن تجسسی باید بعد از خواندن اجمالی صورت گیرد، درست زمانی که سوال‌‎ها و کنجکاوی‌ها در ذهن ایجاد شده است، مطالعه‌ی عمیق برای دست یافتن به پاسخ سوالات لذت‌بخش می‌شود زیرا کسی که به دنبال چیزی می‌گردد به احتمال بیشتری آن را پیدا می‌کند. خواندن تجسسی یعنی درک عمیق‌تر و افزایش تمرکز بیشتر، در نتیجه مطالب دشوار به راحتی تجزیه و تحلیل شده و فهم بهتر مطالب موجب تحکیم آن‌ها در ذهن می‌شود. خواندن تجسسی روشی برای غلبه بر تنبلی و حالات کسلی و پرتی حواس هنگام مطالعه است.

سخنی کوتاه با والدین گرامی:

کتاب تیزهوشان پایه نهم
والدین عزیز بخوانند

اولیای محترم تشخیص استعداد یک فرد امری بسیار تخصصی بوده و تنها از برآیند روش‎های متعدد توسط متخصصان و ابزارها و آزمون‌های هوش، گزارش والدین و معلمان، خودسنجی، آزمون‌های پیشرفت تحصیلی و ... می‌توان ارزیابی دقیقی از وضعیت استعدادهای دانش‌آموزان داشت. از این رو، قبولی در آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان را به عنوان یک هدف بزرگ و مهم برای خود و فرزندتان تلقی نکنید. استعدادهای فرزند شما در هر موقعیت و مدرسه‎ای با حمایت‌ها و پشتیبانی‌های عاطفی و روانی خانواده به خوبی می‌تواند رشد یابد. اهداف بسیار والاتری در نظام هستی وجود دارد و آن تربیت فرزندان صالح و سالم، مؤمن و هدفمند، تلاشگر و با نشاط، امیدوار و متعهد، قانون مدار و خودباور است.

در ضمن لازم به ذکر است که تعداد شرکت‌کنندگان آزمون در سطح کشور در آزمون دوره اول سال قبل، در حدود 200/000 نفر از دانش‌آموزان با وضعیت تحصیلی «بسیار خوب» بود؛ در حالی که تعداد پذیرفته شدگان آزمون در کل کشور در حدود 15/000 نفر بوده است. بنابراین، تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان با وجود دارا بودن استعداد بالا در این آزمون به دلایل متعدد موفّق نخواهند بود. وظیفة شما والدین گرامی است که با گفتگوی منطقی، عوامل فشار و ناکامی و شکست را در زندگی فرزندتان از بین ببرید.

و در آخر این که؛ پذیرش در این آزمون، تنها یکی از صدها مسیر رسیدن به موفقیت تحصیلی است.

نظرات

ارسال دیدگاه(نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.)

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها