فیلم آموزشی
آزمون استخدامی
مصاحبه با رتبه های برتر کنکور الکتروتکنیک
فیلم های آماده فروش هنرستان
فیلم آموزشی
کارنامه قبول شدگان
پیک آخر
آثار برگزیده هنرجویان
گالری تصاویر
معرفی هنرستان ها
معرفی دانشگاه ها
گالری تصاویر
فیلم آموزشی

مطالب برگزیده

سوالات کنکور هنرستان

معرفی رشته تراشکاری کاردانش

رشته تراشکاری یکی از رشته‌های زیر شاخه‌ی صنعت می‌باشد. مواد خام موجود  راه طولانی را باید طی کنند تا به محصول تبدیل شوند که شامل مراحل : برش کاری، شکل دادن، مونتاژ کاری و پرداخت کاری است که از مراحل اصلی شکل دادن به یک محصول محسوب می‌شود. برای انجام این مراحل نیز نیاز به ماشین‌ها و نرم‌افزارهای پیشرفته می ‌باشد تا این مواد بتوانند به قطعات صنعتی تبدیل شوند در رشته‌ی تراشکاری و فرزکاری این مهارت‌ها به صورت کامل به هنرآموزان این رشته در طول تحصیل آموزش داده می‌شود. 

معرفی رشته تراشکاری

در واقع هنر صنعتی برای اینکه بتواند کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد نیاز به دستگاه‌هایی دارد که بتواند مواد اولیه را به مواد ثانویه تبدیل کند و از آن‌ها محصولات مفید و مختلفی را تولید کند. تراشکاری هسته‌ی اصلی ساخت این دستگاه‌ها است. در واقع تمامی صنایع برای انجام کارهای صنعتی خود نیاز به قالب و قطعات مختلف دارند که کار تولید این قطعات به عهده‌ی تراشکارها می‌باشد.

خصوصیات هنرآموزان رشته تراشکاری 

برای ورود به رشته‌ی تراشکاری که یک رشته‌ی صنعتی مهم محسوب می‌شود نیاز است که به یک سری از مسائل توجه داشته باشید. افرادی که به این رشته علاقه‌مند هستند و می‌خواهند در این زمینه ادامه تحصیل دهند باید تجسم فضایی و تمرکز بالایی داشته باشند زیرا تراش قطعات مطابق نقشه نیاز به تجسم و تمرکز بالایی دارد، همچنین این افراد باید سرعت عمل بالای داشته باشند. یک تراشکار این را به خوبی می‌داند که هماهنگی دست و سرعت عمل بالا در کار با ماشین‌های تراشی بسیار ضروری است. یک تراشکار باید صبور و دقیق باشد زیرا قطعات ممکن است در تعداد بالا تولید شود و یک تراشکار باید با دقت و صبوری کامل یک قطعه را به اندازه معین شده تولید کند که در زمان استفاده از آن به مشکل بر نخورند. یک تراشکار به دلیل اینکه با دستگاه‌های مختلف کار می‌کند باید همواره با حواس جمع این کار را انجام دهد و نکات ایمنی را حین کار رعایت کند تا به مشکل بر نخورد. علاقه‌مندان به این رشته قبل از ورود و انتخاب این رشته باید به تمامی این موارد دقت کنند.

معرفی رشته تراشکاری

وظایف و مسئولیت یک تراشکار

وظایف تراشکاران بر حسب رتبه‌ی حرفه‌ای متفاوت است. وظایفی که تراشکاران درجه دو انجام می‌دهند عبارت است از : فلزکاری، نقشه کشی و نقشه خوانی، جوش کاری با قوس الکتریکی، تراشکاری با قوس الکتریکی، آج زدن قطعات، تراشیدن پیچ و مهره دستی و سرویس و نگهداری ماشین تراش. وظایف تراشکاران درجه یک عبارت است از : نقشه‌کشی پشرفته، شناخت مواد، سخت کاری و تراشکاری قطعات در انواع فرم و با دقت بسیار بالا. در واقع تراشکارانی که با این دستگاه‌ها کار می‌کنند نیاز است که در برنامه‌ی برنامه‌نویسی مهارت داشته باشند. 

معرفی رشته تراشکاری
محاسن و محدودیت های رشته تراشکاری

رشته تراشکاری مانند سایر رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش شامل محاسنی است و یک سری محدودیت‌ها نیز دارد. از محاسن و خوبی‌های این رشته این است که این رشته در توسعه‌ی صنعت بسیار مهم و کاربردی است و باید در آن دقت و علم کافی به کار رود. از محدودیت‌ها و احتیاط‌های این رشته هم این است که به دلیل کار با دستگاه‌های مختلف صنعتی نیاز به دقت بسیار بالا می‌باشد و کسانی که حواس پرت هستند و نمی‌توانند تمرکز کافی داشته باشند در حین کار این شغل بسیار شغل پر خطری برای آن‌ها محسوب می‌شود.

آینده شغلی و بازار کار رشته تراشکاری

هنرآموزان این رشته پس از پایان دوران تحصیلات خود می‌توانند به عنوان کارگر ماهر و نیمه ماهر وارد کار شوند و با توجه به قابلیت و توانایی‌هایی که دارند به فعالیت بپردازند. زیرا هر کسی تجربیات و استعدادهای خاص خود را دارد به همین دلیل میزان درآمد افراد بر اساس تجربه و توانایی و مهارتشان با یکدیگر متفاوت است. از آن‌جایی که این حرفه بسیار متداول و پر مصرف است معمولا هنرآموزان این رشته از نظر شرایط شغلی و منبع درآمد مشکل خاصی ندارند حتی می‌توانند به صورت شخصی کارگاهی راه‌اندازی کرده و در آن مشغول به کار شوند.

معرفی کتاب

در این قسمت می‌خواهیم چند منبع بسیار مناسب و کاربردی برای شما هنرجویان عزیز این رشته معرفی کنیم. با استفاده از این منابع کامل و جامع به راحتی می‌توانید از پس دروس عمومی و تخصصی این رشته بر بیایید. این منابع شامل کتاب‌های سوالات چهارگزینه‌ای عمومی و پایه می‌باشد که شامل تست‌های تألیفی سوالات کنکور سال‌های گذشته می‌باشد. همچنین برای مسلط شدن کامل به دروس عمومی و پایه می‌توانید از کتاب نکته به نکته‌ی دروس عمومی و پایه استفاده کنید که به صورت طبقه‌بندی شده به توضیح دروس می‌پردازد و با استفاده از این کتاب شما به راحتی می‌توانید تسلط کافی روی دروس عمومی و پایه‌ی خود پیدا کنید. همچنین در کنار کتاب‌های مجموعه می‌توانید از فیلم آموزشی عمومی و پایه نیز استفاده کنید که به توضیح تمامی دروس عمومی و پایه و سپس به حل تست‌های مربوط به آن مبحث می‌پردازد.

پک کامل فیلم آموزشی عمومی و پایه
کتاب تست عمومی و پایه
نکته عمومی و پایه

با آرزوی موفقیت برای شما عزیزان، از همراهی شما سپاسگزاریم.

برچسب ها

    روزبه یگانه روزبه یگانه پشتیبان فنی سایت
    2.5 2 رای ها
    امتیازدهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    2.5 2 رای ها
    امتیازدهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها