فیلم آموزشی
آزمون استخدامی
مصاحبه با رتبه های برتر کنکور الکتروتکنیک
فیلم های آماده فروش هنرستان
فیلم آموزشی
کارنامه قبول شدگان
پیک آخر
آثار برگزیده هنرجویان
گالری تصاویر
معرفی هنرستان ها
معرفی دانشگاه ها
گالری تصاویر
فیلم آموزشی

مطالب برگزیده

سوالات کنکور هنرستان

رشته معماری هنرستان

رشته معماری هنرستان

رشته معماری یکی از رشته های پرطرفدار و کاربردی در هنرستان به شمار می رود. معماری درلغت به معنای علم بنایی و ابعاد سازی آمده است.

معماری در واقع نوعی عمل خلاقانه است که هدف آن شکل دادن به فضای زیست انسان است.

اگر به هنر علاقه مندید و با فن مهندسی ساختمان نیز آشنایی دارید به نظر میرسد که معماری رشته مورد نظر و ایده آل شما باشد. این رشته قدمتی در تاریخ ایران و جهان دارد. در واقع معماری یک هنر است و مباحث درسی این رشته ترکیبی از فن و هنر است.

پیشینه معماری تقریبا به 1000 سال پیش از اسلام می رسد و حتی پس از ظهور دین اسلام نیز شاهد معماری های ایرانی و اسلامی زیادی از قدیم تا کنون هستیم. فراگیری علم و هنر معماری و آشنایی با سبک و شیوه های معمار اسلامی ایران و جهان و بناهای تاریخی سایر ملل از مباحث بسیار مهم و ضروری این رشته می باشد. از جمله درس هایی که هنرجویان در طی دوران تحصیل خود در این رشته مطالعه می کنند شامل : مبانی هنرهای تجسمی، ترسیم فنی و نقشه کشی، طراحی و درک تصاویر، حجم و ماکت سازی، متره و برآورد، کاربرد رایانه در نقشه کشی، مبانی طراحی معماری، بناهای تاریخی، مواد و مصالح ساختمانی، نقشه برداری و ترازیابی و ... می باشد.

آشنایی با مسیر تحصیلی رشته معماری 

رشته معماری یکی از رشته های هنرستان و زیر مجموعه گروه هنر در شاخه فنی حرفه ای است. دانش آموزان پایه نهمی که به این رشته علاقه مند هستند می توانند در هنرستان این رشته را انتخاب کنند و پس از گذراند سه سال تحصیلی (دهم، یازدهم و دوازدهم) تا مدرک دیپلم در این رشته تحصیل کنند.

برای ورود به دانشگاه می توانید هم در آزمون فنی حرفه ای و هم در کنکور سراسری ریاضی شرکت کنید. اگر شما یکی از رشته های نظری را در دبیرستان انتخاب کنید و علاقه مند به ادامه تحصیلی در رشته معماری باشید در آزمون فنی حرفه ای و داشنکده های فنی نمی توانید شرکت کنید و فقط باید از طریق کنکور سراسری ریاضی برای ورود به دانشگاه اقدام نمایید.

رشته معماری

معمار کیست؟ 

رشته معماری هنرستان

معماری کسی است که نقشه می کشد، طراحی می کند و بر ساخت و ساز ساختمان نظارت دارد. بعید به نظر می رسد که یک معمار تمام عمر خود را صرف طراحی روی تخته رسم یا به کمک رایانه و با استفاده از برنامه های طراحی کامپیوتری کند بلکه یک معماری باید از ساختمان ها و طراحی های تازه بازدید کند و تمام مدت در فکر ایجاد طرح های جدید و ایده های نو باشد.

مهندس معمار دارای تفکر ناب و خلاقانه است که با توجه به سبک معماری منطقه، اقلیم دید و منظر مناسب طرح می زند. این هنر یکی از هفت هنر اصلی است و معمار یک هنرمند است و آثار او در گروه آثار هنری قرار می گیرد. یک معمار موفق باید سواد رایانه ای، توانایی نظارت بر کارگاه و مدیریت پروژه را به خوبی بداند. یک معمار بر اساس مسئولیت های خود می تواند مسئولیت های مختلفی در حوزه های گوناگون بپذیرد.

معماری بخش های مختلفی دارد به طور مثال ممکن است یک معمار در زمینه ترمیم و مرمت ساختمان های قدیمی تبحر داشته باشد یا یک معمار دیگر در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی یا طراحی دکوراسیون اداری یا هر مکان دیگری تجربه و توانایی داشته باشد.

به طور حرفه ای تصمیمات یک معمار امنیت عمومی را تحت تأثیر قرار می دهد به این دلیل یک معمار باید آموزش های تخصصی را پشت سر بگذارد .

رشته معماری

روند کاری مهندسین معمار

در ساخت هر سازه ای در ابتدا باید نقشه های مربوط به آن سازه تهیه شود. این نقشه ها به دو دسته نقشه های معماری و نقشه های سازه تقسیم می شوند. نقشه های معماری نقشه هایی هستند که باید قبل از همه طراحی شوند که شامل پلان های مختلف ساختمان، برش و نمای ساختمان است. در ساختمان های مسکونی محل و مشخصات آشپزخانه، اتاق خواب، هال، اتاق نشیمن و سایر بخش ها در این نقشه ها مشخص می شوند و در ادامه کار این نقشه ها توسط مهندس عمران طراحی می شوند.

مهندس معماری

توانایی ها و مهارت های لازم برای تحصیل در رشته معماری 

دانشجویانی که رشته معماری را انتخاب می کنند باید علاوه بر توانمندی در طراحی و قدرت تجسم و خلاقیت لازم است که در درس ریاضی بخصوص در درس هندسه قوی باشند. یک مهندس معمار موفق باید تفکرات ناب و خلاقانه داشته باشد و علاوه بر آن ذوق هنری نیز داشته باشد. یک مهندس معمار باید برای درس و فن و تکنیک معماری دروسی مثل هندسه کاربردی، هندسه مناظر و ریاضیات و آمار را مطالعه کند. دانشجوی معماری باید اطلاعات کافی در زمینه تاریخ معماری ایران و جهان را داشته باشد تا بتوانند در کار خود موفق باشند.

رشته معماری

درس های این رشته در طول تحصیل

رشته معماری

دروس پایه : هندسه‌ کاربردی‌- کارگاه‌ مصالح‌ و ساخت-‌ درک‌ و بیان‌ محیط‌- بیان‌ معماری‌- هندسه‌ مناظر و مرایا- ریاضیات‌ و آمار- انسان- ‌طبیعت- ‌معماری- ‌مقدمات‌ طراحی‌ معماری

دروس اصلی : مبانی‌ نظری‌ معماری‌- آشنایی‌ با معماری‌ جهان‌- برداشت‌ از بناهای‌ تاریخی‌- آشنایی‌ با معماری‌ معاصر- نقشه‌برداری‌- تنظیم‌ شرایط‌ محیطی- تأسیسات‌ الکتریکی‌ (نور و صدا)- تأسیسات‌ مکانیکی‌- مقاومت‌ مصالح‌ و سازه‌های‌ فلزی‌- سازه‌های‌ بتنی‌- ایستایی- ‌متره‌ و برآورد- مدیریت‌ و تشکیلات‌ کارگاه‌- مصالح‌ ساختمانی- ‌ساختمان‌- روستا- طرح‌ معماری

دروس تخصصی : آشنایی‌ با مبانی‌ برنامه‌ریزی‌ کالبدی‌- تحلیل‌ فضاهای‌ شهری‌- آشنایی‌ با مرمت‌ ابنیه‌- طرح‌ معماری‌- طراحی‌ فنی‌- طرح‌ نهایی‌

بازار کار رشته معماری

فارغ التحصیلان رشته معماری می توانند در مشاغل زیر فعالیت کنند:

  • رهبری و سرپرستی دفترهای مشاوره معماری
  • نظارت عمومی بر درست انجام دادن کارها در عملیات اجرایی
  • مدیریت و هماهنگی اجرای پروژه ها
  • تأسیس کردن مؤسسات پیمانکاری و مدیریت آنها
  • ساختن ساختمان و نظارت بر اجرای آن
  • طراحی کردن پارک و محوطه سازی
  • انجام دادن دکوراسیون داخلی
  • انجام کارهای پژوهشی و آموزشی در زمینه طراحی محیط زیست

به طور کلی می توان گفت این رشته از رشته های پر استقبال و پردرآمد و پر کاربرد می باشد. در مقطع کارشناسی فارغ التحصیلان این رشته می توانند به کار ساختمان سازی مشغول شوند ولی فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد بیشتر به جنبه های هنری معماری می پردازند. امروزه با توجه به ساخت و سازهای مسکونی، تجاری، فرهنگی و غیره بازار کار خوبی منتظر فارغ التحصیلان این رشته می باشد.

رشته معماری

فیلم های آموزشی رشته ی معماری

فیلم آموزشی مبانی هنرهای تجسمی
فیلم آموزشی متره و برآورد
فیلم های آموزشی دروس عمومی و پایه رشته معماری
ریاضی دوازدهم
زبان و ادبیات فارسی
دین و زندگی دوازدهم
فیلم آموزشی ریاضی یازدهم
فیلم آموزشی فیزیک
زبان انگلیسی
فیلم آموزشی ریاضی 10
شیمی هنرستان
عربی دوازدهم هنرستان
معرفی کتاب
نکته عمومی و پایه

آموزش نکته به نکته دروس کنکور عمومی و پایه

کتاب تست معماری

سوالات چهارگزینه ای نقشه کشی معماری

عمومی و پایه

سوالات چهارگزینه ای عمومی و پایه

دفتر متره

دفتر متره و برآورد

معماری نکته

آموزش نکته به نکته دورس معماری 

همراهان عزیز شما می توانید از کلاس های آنلاین و سمینار آنلاین انتشارات چهارخونه استفاده فرمایید.

آزمون های رشته نقشه کشی معماری

آزمون های آنلاین

کلاس های آنلاین

کلاس های آنلاین

نظرات

ارسال دیدگاه(نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها