فیلم آموزشی
آزمون استخدامی
مصاحبه با رتبه های برتر کنکور الکتروتکنیک
فیلم های آماده فروش هنرستان
فیلم آموزشی
کارنامه قبول شدگان
پیک آخر
آثار برگزیده هنرجویان
گالری تصاویر
معرفی هنرستان ها
معرفی دانشگاه ها
گالری تصاویر
فیلم آموزشی

مطالب برگزیده

سوالات کنکور هنرستان

رابرت ساموئل کاپلان

رابرت ساموئل کاپلان

طراح حسابداری بر مبنای فعالیت و کارت امتیازی متوازن

رابرت ساموئل کاپلان(Robert Samuel Kaplan) محقق حسابداری و مورد تقدیر جامعه بین‌المللی است. او زندگی جدیدی به حسابداری صنعتی بخشیده است و نقش حسابداری در مدیریت تجاری و برنامه‌ریزی استراتژیک را متحول ساخته است. او در 1940 در نیویورک به دنیا آمد. پدرش معلم درس علوم اجتماعی در دبیرستان و رئیس یک مدرسـه عمومی در نیـویورک و مادرش منشی مدرسه بود.

کاپلان تا سن 10 سالـگـی با خانواده و دو خواهر کوچکش زندگی می‌کـرد و بعد از فارغ‌التحصیـلی از دبیـرستان در 1957 وارد انـسـتیتـوی تکنـولوژی ماساچـوست (Massachusetts Institute  of Technology)  شد و لیسانس و فوق‌لیسانس خود را در مهندسی الکترونیک از آن انستیتو دریافت کرد. پس از فارغ‌التحصیلی به مدت دو سال با شرکت میتره(Mitre)و شرکت تحقیق و برنامه‌ریزی که هر دو شرکتهای مشاور سیستمهای فنی بودند کارکرد.

کاپلان در جست‌وجوی تغییر در زندگی کاری خود بود و به همین علت در مقطع دکتری، رشته تحقیق در عملیات را انتخاب کرد و در دانشگاه کرنل(Cornell) ثبت‌نام کرد. واحدهای درسی زیادی در این رشته وجود داشت که علاقه او را به حسابداری و امور مالی برانگیخت و نهایتاً با تکمیل دوره دکتری در 1968 کاپلان عضو هیئت علمی دانشگاه کارنگی ملون شد.

با تشویق یوجی اجیری(Yuji Ijiri)، بیـل کوپـر(Bill Cooper) و سایر استادان دانشگاه کارنگی تدریس و تحقیق کاپلان بر حسابداری مدیریت و مالی متمرکز شد. او به جز یک‌سال که استاد مدعو دانشگاه شیکاگو بود به مدت 15 سال در دانشگاه کارنگی باقی ماند و به‌عنوان رئیس دانشکده نیز به مدت شش سال فعالیت داشت تا اینکه در 1984 عضو هیئت علمی دانشکده امور تجاری هاروارد گردید.

کاپلان محققی فعال و نویسنده‌ای پرکار بوده و بیش از 12 کتاب را به تنهایی یا مشترکاً تالیف نموده است. همچنین بیش از 125 مقاله منتشر شده در مجله‌های حرفه‌ای و دانشگاهی داشته است. به علت زمینه درسی او در ریاضیات و آمار کارهای اولیه او در رابطه با کاربرد روشهای کمی در حسابداری بود. از کارهای او در این زمینه می‌توان مقاله‌هایی در حسابداری صنعتی، حسابرسی و استفاده بازار سرمایه از اطلاعات حسابداری مالی را نام برد.

کاپلان در ادامه این فعالیتها بود که به سوی بررسی مشکلات حسابداری و مدیریت در حل مسائل واقعی تجاری گرایش پیدا کرد. از جمله کار تاثیرگذار او در این دوران حسابداری بر مبنای فعالیت و مدیریت عملکرد استراتژیک است.

این دو کتاب به 12 زبان ترجمه شده و بر عملکرد مدیریت در بخش خصوصی، عمومی و حتی شرکتهای غیرانتفاعی در گوشه و کنار جهان تاثیر گذاشته است. کار کاپلان مورد تقدیر ملی و بین‌المللی دانشگاهیان و حرفه قرار گرفته و مقالات او دوبار جایزه مشارکت برجسته در ادبیات حسابداری را که مشترکاً توسط انجمن حسابداری امریکا(AAA) و انجمن حسابداران رسمی امریکا(AICPA) اهدا می‌شود، دریافت کرده است.

در قدردانی از مشارکتهای او جایزه خدمت برجسته توسط انستیتو حسابداری مدیریت به او اهدا شد. از افتخارات او می‌توان همچنین جایزه مشارکت مادام‌العمر بخش حسابداری مدیریت انجمن حسابداری امریکا و جایزه مشارکت برجسته انستیتوی حسابداران مدیریت رسمی انگلستان را نام برد.

کاپلان در حال حاضر به صورت نیمه‌وقت در هاروارد مشغول است و در عین حال استاد بنیاد بیکر(Baker) بوده و فعالانه در حال نوشتن و مسافرت و ارائه سمینار در سرتاسر جهان است و در شرکتهای صنعتی زیادی هم فعالیت دارد.

نظرات

ارسال دیدگاه(نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها