فیلم آموزشی
آزمون استخدامی
مصاحبه با رتبه های برتر کنکور الکتروتکنیک
فیلم های آماده فروش هنرستان
فیلم آموزشی
کارنامه قبول شدگان
پیک آخر
آثار برگزیده هنرجویان
گالری تصاویر
معرفی هنرستان ها
معرفی دانشگاه ها
گالری تصاویر
فیلم آموزشی

مطالب برگزیده

سوالات کنکور هنرستان

معرفی رشته کامپیوتر

با اینکه کمتر از 100 سال از ساخت اولین کامپیوتر دیجیتال می‌گذرد، کامپیوتر به صورت گسترده‌ای در همۀ بخش‌های زندگی بشر از خانه تا مدرسه و محل کار و تفریح نفوذ کرده و دیگر تصور دنیایی بدون کامپیوتر غیرممکن است. بر همین اساس رشتۀ کامپیوتر یکی از مطمئن‌ترین مسیرها برای تأمین آیندۀ شغلی و مالی محسوب می‌شود. به عنوان متخصص کامپیوتر، شما امکان اشتغال در زمینه‌های متعددی را دارید. از جمله توسعه‌دهندۀ نرم‌افزارها، طراح و مجری شبکه‌ها، طراح پایگاه داده، توسعه دهندۀ وبسایت‌ها، مسئول امنیت شبکه‌ها و بسیاری از شاخه‌های دیگر که در این صفحه به بررسی آنها می‌پردازیم. بعلاوه می‌‌توانید با تماشای مصاحبه‌‌ای که با یکی از اساتید برجستۀ رشتۀ کامپیوتر (دکتر مقصودلو) داشته‌ایم نیز اطلاعات مفیدی در مورد این رشته کسب نمایید، برای تماشای ویدئو اینجا کلیک کنید.

توسعه دهندگان نرم‌افزار‌ها

توسعه دهندگان نرم‌افزار‌ها برنامه‌نویسانی هستند که نرم‌افزارهایی برای کاربردهای مختلف می‌سازند. به عنوان مثال نرم‌افزاری برای کارهای مالی شرکت‌ها می‌سازند یا برنامه‌ای برای انجام فعالیت‌های تخصصی شرکت‌ها مثلاً در صنعت نفت یا کارخانجات مختلف می‌نویسند. این حوزه بسیار گسترده است و در صنایع متعدد کاربرد دارد و این نرم‌افزارها از بانک گرفته تا پتروشیمی و ذوب‌آهن و فروشگاه‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. بعلاوه اپلیکیشن‌هایی که بر روی موبایل‌ها مورد استفاده هستند هم در همین گروه قرار می‌گیرند و به طور کلی هر برنامه‌ای که بر روی کامپیوتر یا موبایل اجرا می‌شود جزو همین گروه است.

آمارها نشان می‌دهند که شغل برنامه‌نویسی از مشاغل پرطرفدار و در حال رشد در دنیاست.

مسئول نگهداری شبکه

این گروه، کار برنامه‌نویسی انجام نمی‌دهند. آنها ترافیک شبکه را کنترل می‌کنند. اغلب سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ برای سهولت  دسترسی کارمندان به اطلاعات معمولاً از شبکه استفاده می‌کنند. یک مسئول نگهداری شبکه، سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای شبکه را ارزیابی می‌کند، آنتی‌ویروس نصب می‌کند، و مشکلات شبکه را حل می‌کند. او در کل از عملکرد مناسب شبکه اطمینان حاصل می‌کند.

توسعه‌دهندگان وبسایت

این گروه نیز بر ساخت وبسایت‌ها تمرکز دارند. این افراد نیز کدنویسی می‌کنند ولی مانند توسعه‌دهندگان نرم‌افزار به دنبال ساخت و توسعۀ نرم‌افزار نیستند بلکه می‌خواهند صفحات وب بسازند. آنها تمام چیزی که در صفحات اینترنت می‌بینیم را طراحی می‌کنند، منوها، دکمه‌ها، عکس‌ها، نوشته‌ها و صفحه‌بندی‌ها همگی حاصل تلاش آنهاست.

مسئول امنیت شبکه

این گروه مسئول محافظت از شبکه‌ها و سرورها هستند و از آنها در مقابل هک شدن و نفوذ مخرب مراقبت می‌کنند. این گروه از نرم‌افزارهایی برای حفاظت استفاده می‌کنند که خود ننوشته‌اند. بلکه آنها فقط نرم‌افزارهای مناسب را نصب و تست می‌کنند و اطمینان حاصل می‌کنند که سیستم کاملاً در امنیت است. بانک‌ها، مراکز مالی و همچنین مراکز صنعتی حساس از مواردی هستند که در آنها امنیت شبکه اهمیت فوق‌العاده بالایی دارد.

هوش مصنوعی
از حوزه‌های نوظهور و جذاب در رشتۀ کامپیوتر است. در این تکنولوژی، کامپیوتر برخی از توانایی‌های پیچیدۀ انسان را تقلید می‌کند. به عنوان مثال کامپیوتر یک متن را می‌خواند و یا با شما صحبت می‌کند و بسته به چیزی که می‌گویید پاسخ می‌دهد. این تکنولوژی در بخش‌های مختلف وارد شده و همگی به نوعی در حال استفاده از آن هستیم. به عنوان مثال وقتی یک اپلیکیشن مسیر‌یابی نزدیک‌ترین مسیر را برای شما پیدا می‌کند، از هوش مصنوعی استفاده می‌کنید. از آنجا که این حوزه به تازگی شناخته شده و سرعت رشد آن بالا است، فرصت‌های شغلی و درآمدزایی بسیار خوبی پیش رو دارد.

تا اینجا تنها چند مورد از فرصت‌های شغلی برای رشته کامپیوتر را معرفی کردیم. تعداد این شغل‌ها و تخصص‌ها بسیار زیاد است و حقیقتاً امکان معرفی همۀ آنها در این صفحه وجود ندارد. با اینحال شما می‌توانید مطالب ما را در صفحات و ویدئوهای متعدد این وبسایت دنبال کنید تا حداکثر اطلاعات ممکن را بدست بیاورید. به شما توصیه می‌کنیم مصاحبه‌ای که با استاد مقصودلو در مورد رشته‌ کامپیوتر انجام داده‌ایم را از دست ندهید و با کلیک (اینجا) این ویدئو را تماشا کنید.

از نکات مهمی که دانش‌آموزان باید به آن توجه داشته باشند پیگیری و اطلاع از سیستم‌های پیشرفته‌ای است که در دنیا به کار گرفته می‌شوند. کسانی که به طور دائم از اخبار و نوآوری‌های رشته کامپیوتر مطلع هستند مطمئناً با سرعت بیشتری پیشرفت می‌کنند و از موقعیت شغلی و مالی بهتری برخوردار می‌شوند. مهمترین نکته در این زمینه نیز دانستن زبان انگلیسی است. زیرا در مورد تمام این تکنولوژی‌ها و پیشرفت‌ها مطالب زیادی در اینترنت وجود دارد و شما اگر زبان انگلیسی بلد باشید به سادگی قادر خواهید بود این مطالب را بخوانید و یا ویدئوهای آموزشی آنها را تماشا کنید.

به همین منظور ما مجموعه ویدئوهایی را برای آموزش زبان انگلیسی هنرستان در همین وبسایت قرار داده‌ایم که به روشی ساده و کاربردی درس زبان انگلیسی را به شما آموزش می‌دهد و راه را برای پیشرفت‌های آینده‌تان باز می‌کند. بعلاوه به شما در امتحان زبان انگلیسی و کنکور نیز کمک می‌کند. با کلیک بر روی تصویر زیر می‌توانید این ویدئوها را به صورت رایگان تماشا کنید.

آینده شغلی رشته کامپیوتر

آینده شغلی رشته کامپیوتر را می‌توان به دو طور کلی به دو بخش خصوصی و دولتی تقسیم کرد. در بخش دولتی، سازمان‌ها و ارگان‌های بسیاری نیازمند تخصص شما در رشتۀ کامپیوتر هستند. از یک سو در تمامی سازمان‌ها اعم از صنایع مانند پالایشگاه‌ها، تولید فلزات، صنایع پتروشیمی، گاز و بسیاری صنایع دیگر به رشتۀ کامپیوتر نیاز است و از سوی دیگر در تمام سازمان‌های خدماتی مانند بهداشت، بیمارستان، ادارات کار، آموزش و پرورش و غیره رشتۀ کامپیوتر مورد نیاز است. در یک کلام در جایی که انسان حضور دارد احتیاج به تخصص کامپیوتر وجود دارد.

در بخش خصوصی نیز در تمامی صنایع موقعیت اشتغال وجود دارد. در واقع به شما توصیه می‌کنیم زیاد به فکر پیدا کردن شغل نباشید، و تنها بر بالا بردن مهارت‌هایتان تمرکز کنید. شغل برای شما بسیار است.

مسئلۀ اصلی این است که شما بتوانید حداقل یکی از مهارت‌هایی را که در بالا گفته شد به طور کامل کسب کنید. یعنی دانش تئوری و نرم‌افزاری آن را داشته باشید، اجزا کار را بشناسید، و توانایی انجام کار را داشته باشید. در این صورت نباید هیچ نگرانی برای پیدا کردن شغل داشته باشید.

امروزه معدود فارغ التحصیلانی در این رشته در کشور وجود دارند که بی کار هستند اما دلیل این موضوع کمبود کار در کشور نیست بلکه دلیل بسیاری از این بیکاری ها نداشتن دانش لازم و تجربه‌ی کافی است. دو موضوع دانش و مهارت لازمه‌ی استخدام و یا وارد شدن در بازار کار این رشته میباشد.

آینده شغلی

نکته خیلی مهمی که باید یک فارغ التحصیل رشته کامپیوتر بداند بروز بودن و حرفه‌ای بودن در رشته‌ خود می‌باشد تا گزینه اول برای استخدام یک شرکت خصوصی و یا دولتی باشد. توجه داشته باشید که رشته شما با سرعتی سرسام‌آور در حال پیشرفت است و اگر می‌خواهید موفق شوید باید خود را بروز نگه‌دارید و از ابزارها و سیستم‌های جدید با خبر باشید.

راه‌های تحصیل در رشته‌ی کامپیوتر

برای انتخاب رشته تحصیلی موردی که بسیار حائز اهمیت می‌باشد *علاقه* است. محصلان پایه نهم که می‌خواهند برای سال دهم مسیر خود را پیدا میکنند باید برای معیار‌های شخصی خود اولویت تعیین کنند. این اولویت ها میتواند شامل درآمد،علاقه،نوع کار و .... باشد.

حالا با توجه به مفهوم اولویت‌بندی می‌توایند برای معیار‌های خودتان اولویت مشخص کنید. مهم ترین معیار در انتخاب شغل و رشته علاقه می‌باشد که باید توجه‌ ویژه‌ای به آن شود. زیرا تنها در صورتی در شغل خود موفق خواهید شد و در زندگی احساس رضایت خواهید کرد که شغل و حرفه خود را دوست داشته باشید.

انتخاب رشته

پس برای انتخاب رشته‌ تحصیلی خود ابتدا باید به علاقه و سپس به معیار های دیگر  توجه کنید. البته ما در این مقاله فقط در رابطه با رشته‌ کامپیوتر صحبت می‌کنیم و برای کسب اطلاع در مورد سایر رشته‌ها می‌توانید از این صفحه بازدید کنید. (اینجا کلیک کنید.)

برای تحصیل در کامپیوتر از روش‌های زیر می‌توانید اقدام کنید.

بهترین راه برای تحصیل در این رشته،شاخه‌ی فنی و حرفه‌ای میباشد به دلیل این که در این شاخه از پایه تمام جزئیات و کلیات تدریس میشود و دانش آموز از لحاظ علمی و عملی بسیار در سطح بالایی قرار میگیرد.و در ضمن افرادی که از شاخه‌ی فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار میشوند خیلی متخصص تر و ماهرتر هستند.

برای تحصیل در شاخه‌ی فنی و حرفه‌ای رشته‌ی کامپیوتر ابتدا باید از پایه نهم به دهم شاخه‌ی فنی و حرفه‌ای (هنرستان) را انتخاب کنید و بعد اقدام به انتخاب رشته کنید و در سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم تحصیل کنید تا مدرک دیپلم خود را دریافت کنید. بعد از دریافت مدرک دیپلم میتوانید با شرکت در کنکور فنی و حرفه‌ای و قبولی در کنکور در دانشگاه‌های دولتی فنی و حرفه‌ای جذب شوید.

دانشگاه فنی و حرفه ای

بعد از قبولی در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای باید در مقطع کاردانی(فوق دیپلم) تحصیل کنید و بعد از دریافت مدرک کاردانی باید برای مقطع کارشناسی (لیسانس) اقدام کنید که برای تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای حتما باید کنکور مقطع تحصیلی خودتان را در رشته‌ی مورد نظر خودتان شرکت کنید.

و به همین صورت میتوانید تا مقطع دکترا در دانشگاه‌های معتبر دولتی کشور تحصیل کنید. اما این مسیر برای افرادی بود که می‌خواهند با شرکت در کنکور فنی و حرفه‌ای جذب دانشگاه‌های دولتی شوند. اما راه‌های دیگری برای تحصیل در این رشته وجود دارد که در ادامه‌ به آنها میپردازیم.

مسیرهایی دیگر برای تحصیل در رشته‌های کامپیوتر وجود دارد البته مسیرهای که از این پس برای شما معرفی می‌شود بدون شرکت در کنکور هم می‌شود در دانشگاه‌ها جذب شد. یکی از راه‌های تحصیل در رشته‌ی کامپیوتر در دانشگاه‌ها به صورت بدون آزمون می‌باشد و شما بدون این که در کنکور شرکت کنید می‌توانید جذب دانشگاه‌های خصوصی یا غیرانتفاعی شوید.

دانشگاه آزاد
دانشگاه پیام نور
دانشگاه علمی و کاربردی

راه‌های زیادی برای تحصیل در این رشته وجود دارد مثلاً میتوانید از طریق شاخه‌ی ریاضی فیزیک و یا تجربی وارد این رشته شوید که البته باید کد رشته‌ی شما جزوه رشته‌های باشد که مجاز به تحصیل در رشته‌ی کامپیوتر هستند. نکته‌ی آخر در رابطه با مسیر تحصیل در رشته‌ی کامپیوتر داشتن دانسته‌های شما و مسلط بودن در درسهای مانند ریاضیات است.

یکی دیگر از راه‌های تحصیل در رشته‌ی کامپیوتر شاخه‌ی کارودانش میباشد. البته تحصیل در این رشته‌ ویژگی‌های خاص خود را دارد. افرادی که در این شاخه در حال تحصیل هستند در واقع به صورت تخصصی یکی از زیر شاخه‌های یک رشته را فرا میگیرند.

به معنای ساده‌تر تحصیل در رشته‌ی کارودانش به این صورت میباشد که شما اگر علاقه‌مند به رشته‌ی کامپیوتر باشید فقط میتوانید در یکی از گرایش‌های آن رشته تحصیل کنید مانند برنامه نویسی پایگاه داده.

و البته این شاخه‌ی تحصیلی سختی‌های خاص خودش را دارد به عنوان مثلا اگر شما فارغ التحصیل شاخه‌ی کارودانش باشید و اگر بخواهید در دانشگاه دولتی تحصیل کنید که لازمه‌ی جذب این دانشگاه‌ها قبولی در کنکور فنی و حرفه‌ای میباشد، حتما باید منابع شاخه‌ی فنی و حرفه‌ای را مطالعه کنید و این موضوع به معنای خواند کتاب‌های است که تا به حال برای شما تدریس نشده است.

نظرات

ارسال دیدگاه(نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.)

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها