فیلم آموزشی
آزمون استخدامی
مصاحبه با رتبه های برتر کنکور الکتروتکنیک
فیلم های آماده فروش هنرستان
فیلم آموزشی
کارنامه قبول شدگان
پیک آخر
آثار برگزیده هنرجویان
گالری تصاویر
معرفی هنرستان ها
معرفی دانشگاه ها
گالری تصاویر
فیلم آموزشی

مطالب برگزیده

سوالات کنکور هنرستان

معرفی رشته الکتروتکنیک

انرژی الکتریکی در دنیای امروز زیربنای بخش عمده‌ای از صنایع و خدمات است و دنیای بدون الکتریسیته دیگر قابل تصور نیست. سهم بالایی از سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های خصوصی و دولتی هر ساله در زیرساخت‌های تولید و انتقال برق صرف می‌شود و همچنین سیستم‌های الکتریکی که با سرعت در حال پیشرفت هستند از اهمیت بسیار زیادی در دنیای امروز برخوردار شده‌اند. رشتۀ الکتروتکنیک در همین رابطه یعنی تولید، انتقال و مصرف برق نیروهای متخصص تربیت می‌کند که در ادامه به تفصیل به توضیح این رشته در زمینه‌های ویژه و تخصصی آن خواهیم پرداخت. بعلاوه می‌توانید با تماشای مصاحبه‌ای که با یکی از اساتید برجستۀ رشتۀ برق (آقای مهندس اصغری) داشته‌ایم نیز اطلاعات مفیدی در مورد رشته‌های الکترونیک و الکتروتکنیک کسب نمایید، برای تماشای ویدئو اینجا کلیک کنید.

حوزۀ فعالیت فارغ التحصیلان در رشتۀ الکتروتکنیک را می‌توان به دو بخش کلی تقسیم کرد. 1) جریان فشار قوی و 2) جریان فشار ضعیف.

جریان فشار قوی

در این بخش، رشته الکتروتکنیک به تولید و تأمین برق، بررسی مدارهای فرمان و برق با ولتاژ بالا(برق قدرت) و همچنین برق سه فاز می‌پردازد و در این رشته به نحوه کار با ابزارهای مختلف مخصوص رشته برق، کنتاکتور، کابلها و در نهایت تابلوهای برق پرداخته می‌شود. 

تأمین برق برای واحدهای مختلف یک شهر و یا کشور در سه مرحله صورت میگیرد ، این سه مرحله شامل : تولید (Generation) ، انتقال (Transmission) ، توزیع (Distribution) می‌باشد.اما منظور از این مراحل چیست؟

مرحله اول : تولید انرژی برق به شکل‌های مختلف و با استفاده از منابع طبیعی انجام می‌شود مانند : گاز، آب، زغال سنگ، آفتاب، انرژی اتم و باد. در هر کدام از این روش‌ها، برق در نیروگاه های مخصوص به خود تولید می‌شود مانند نیروگاه آبی، نیروگاه زغال سنگی، نیروگاه اتمی، نیروگاه سوختهای فسیلی(گازی،گازوئیلی،بخاری)، نیروگاه بادی و نیروگاه خورشیدی.

نیروگاه برق

مرحله دوم : به پروسه جابجایی توان الکتریکی ، انتقال الکتریکی گفته می‌شود که بعد از فرآیند تولید برق از مبدا (نیروگاه تولید برق) توسط خطوط انتقال برق به مراکز مولد و تبدیل انرژی الکتریکی انتقال پیدا می‌کند و سپس از این مراکز به پست‌های توزیع برق منتقل می‌شود و از این طریق به واحدهای مختلف مانند : منازل ، واحدهای حمل و نقل برقی ، صنعتی، کارخانجات و ... برق رسانده می‌شود.

مرحله سوم : مرحله تحویل برق به واحدهای مختلف می‌باشد که در آن، برق را از سیستم انتقال به مصرف کنندگان شخصی تحویل می‌دهند.در این میان پست های توزیع به سیستم انتقال متصل شده و ولتاژ انتقال را به ولتاژ متوسط بین 2 تا 35 کیلو ولت با استفاده از ترانسفورماتور کاهش می‌دهند تا واحدهای مصرف کننده بتوانند از این انرژی استفاده کنند و البته خطرات کمتری برای مصرف کنندگان داشته باشد.

فارغ‌التحصیلان رشته الکتروتکنیک در تمامی این مراحل مهارت کسب می‌کنند و قادر به اشتغال در شرکت‌های دولتی و خصوصی در این حوزه‌ها هستند.

جریان فشار ضعیف

بخش دوم در حوزۀ تخصصی رشته الکتروتکنیک بخش فشار ضعیف است. این بخش با سرعت زیادی در حال رشد و توسعه است و زمینه‌های شغلی متعددی در این بخش ایجاده و به سرعت در حال افزایش است. در این بخش نیز فرصت‌های شغلی رشته الکتروتکنیک را یک به یک مورد بررسی قرار می‌دهیم.

قطعات الکترونیکی

دوربین‌های مداربسته و نظارتی

این دوربین‌های اصطلاحاً (CCTV) نامیده می‌شوند به طور گسترده در مجموعه‌های مسکونی، تجاری، اداری، معابر و حتی منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند. هدف از استفاده از این دوربین‌های تأمین امنیت و کنترل محیط داخلی و خارجی ساختمان‌ها و فضاهای خصوصی و عمومی است. نصب، راه‌اندازی و اوپراتوری اتاق کنترل این دوربین‌ها از زمینه‌های تخصصی مهم و پر کاربردی است که دانش‌آموزان هنرستانی در رشته الکتروتکنیک پس از کسب مهارت در کارگاه‌های آموزشی قادر به انجام آن هستند.

سیستم اعلام حریق

طی سال‌های اخیر حادثه‌های آتش‌سوزی در کشورهای مختلف، حساسیت‌ها را در مورد ایمنی ساختمان‌ها در مقابل خطر آتش‌سوزی افزایش داده است و قوانین سختگیرانه‌ای در مورد طراحی و اجرای سیستم‌های تشخیص و اعلام حریق در ساختمان‌ها تدوین و اجرا شده است. این سیستم‌ها با نصب دستگاه‌های تشخیص دود و حرارت ناشی از حریق، آتش‌سوزی را اعلام و سیستم‌های متعددی را برای اطفا آتش و خروج مردم از داخل ساختمان فعال می‌کنند.

یکی از زمینه‌های اشتغال فارغ التحصیلان از هنرستان‌ها فعالیت در این حوزه و نصب و اجرای این سیستم‌ها می‌باشد.

روشنایی

اجرای سیم‌کشی و نصب کلید و چراغ از اولین مهارت‌هایی است که دانش‌آموزان رشتۀ الکتروتکنیک در هنرستان فرامی‌گیرند و این عزیزان به سرعت می‌توانند در این زمینه شغل پیدا کنند. ولی باید توجه کنید که سیستم روشنایی در دنیای امروز پیشرفت زیادی کرده و در ساختمان‌های بزرگ دیگر فقط یک سیم‌کشی ساده و نصب چراغ و کلید نیست. با ظهور سیستم‌های هوشمند، روشنایی نیز از این تکنولوژی بهره برده و بر اساس برنامه‌های از پیش تنظیم شده می‌تواند به صورت خودکار عمل کند.

نکته مهم این است که دانش‌آموزان الکتروتکنیک مهارت‌های لازم برای نصب و اجرای سیستم‌های هوشمند روشنایی را نیز کسب می‌کنند.

آسانسور و پله برقی

یکی از زمینه‌های شغلی مهم حوزۀ آسانسور و پله برقی است. غالب ساختمان‌هایی که امروزه ساخته می‌شوند چند طبقه بوده و نیازمند حداقل یک آسانسور هستند و در سال‌های اخیر نیز شرکت‌های تولید، نصب و خدمات مرتبط با آسانسور در داخل کشور افزایش یافته‌اند. از سوی دیگر به دلیل خطرات مرتبط با آسانسور قوانین و استانداردهای سختگیرانه‌ای در این مورد اجرا می‌شود. همۀ اینها به این معنی است که نیاز به تکنسین‌ها و متخصصین این رشته طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است.

خوشبختانه دانش‌آموزان رشته الکتروتکنیک مهارت‌های بسیاری در این بخش یاد می‌گیرند و بعلاوه در صورت ادامه تحصیل در رشته آسانسور و پله برقی در دوره کاردانی به تخصص بالایی  می‌رسند. این بخش زمینه‌های متعددی در داخل خود دارد، مانند تابلوی کنترل، سیستم هوشمند، سیستم‌های ایمنی، نصب و راه‌اندازی اجزای داخل چاه آسانسور، سیستم فراخوان و هدایت و غیره ... برای اطلاعات بیشتر در مورد رشته تحصیلی اسانسور اینجا کلیک کنید.

خانه هوشمند (smart home)

خانه هوشمند، اصطلاحی است که در سال‌های اخیر در صنعت ساختمان متداول شده است. منظور از خانه هوشمند، خانه‌ای است که بخش‌های مختلف آن به صورت هوشمند توسط صاحب خانه کنترل می‌شود. چراغ‌ها، تهویه، قفل درب‌ها، یخچال، پرده‌ها، دوربین نظارتی، تلویزیون و وسایل دیگر بر اساس برنامه و یا از راه دور قابل کنترل هستند.

وقتی صاحب خانه در مسافرت است با موبایل داخل و خارج خانه را تماشا می‌کند و چراغ را روشن/خاموش میکند، پرده را کنار می‌زند، تلویزیون را روشن کرده و صدایش را زیاد می‌کند. بدین ترتیب هیچ دزدی جرأت نمی‌کند به خانه نزدیک شود. یا اگر وسیله‌ای خراب شود، صاحب خانه از راه دور آن را خاموش می‌کند. یا قبل از رسیدن به خانه تهویه مطبوع را روشن می‌کند تا هنگام ورودش خانه گرم باشد.

فارغ‌التحصیلان رشتۀ الکتروتکنیک قادر هستند تمام این سیستم‌های هوشمند را نصب، برنامه‌ریزی و راه‌اندازی کنند.

تابلوهای فشار ضعیف

تمامی سیستم‌هایی که در بالا توضیح دادیم دارای تابلوهای کنترل و فرمان الکتریکی هستند. این تابلوها باید طراحی و ساخته شوند و در محل خود در سیستم برق ساختمان نصب و راه‌اندازی شوند. دانش‌آموزان رشته الکتروتکنیک آموزش‌های لازم برای ساخت، نصب و راه‌اندازی این تابلوها را در هنرستان دریافت می‌کنند و در این بخش قادر به فعالیت و اشتغال هستند.

تا اینجا تنها چند مورد از فرصت‌های شغلی برای رشته الکتروتکنیک را معرفی کردیم. تعداد این شغل‌ها و تخصص‌ها بسیار زیاد است و حقیقتاً امکان معرفی همۀ آنها در این صفحه وجود ندارد. با اینحال شما می‌توانید مطالب ما را در صفحات و ویدئوهای متعدد این وبسایت دنبال کنید تا حداکثر اطلاعات ممکن را بدست بیاورید. به شما توصیه می‌کنیم مصاحبه‌ای که با استاد اصغری در مورد رشته‌های الکترونیک و الکتروتکنیک انجام داده‌ایم را از دست ندهید و با کلیک (اینجا) این ویدئو را تماشا کنید.

از نکات مهمی که دانش‌آموزان باید به آن توجه داشته باشند پیگیری و اطلاع از سیستم‌های پیشرفته‌ای است که در دنیا به کار گرفته می‌شوند. کسانی که به طور دائم از اخبار و نوآوری‌های رشته الکتروتکنیک مطلع هستند مطمئناً با سرعت بیشتری پیشرفت می‌کنند و از موقعیت شغلی و مالی بهتری برخوردار می‌شوند. مهمترین نکته در این زمینه نیز دانستن زبان انگلیسی است. زیرا در مورد تمام این تکنولوژی‌ها و پیشرفت‌ها مطالب زیادی در اینترنت وجود دارد و شما اگر زبان انگلیسی بلد باشید به سادگی قادر خواهید بود این مطالب را بخوانید و یا ویدئوهای آموزشی آنها را تماشا کنید.

به همین منظور ما مجموعه ویدئوهایی را برای آموزش زبان انگلیسی هنرستان در همین وبسایت قرار داده‌ایم که به روشی ساده و کاربردی درس زبان انگلیسی را به شما آموزش می‌دهد و راه را برای پیشرفت‌های آینده‌تان باز می‌کند. بعلاوه به شما در امتحان زبان انگلیسی و کنکور نیز کمک می‌کند. با کلیک بر روی تصویر زیر می‌توانید این ویدئوها را به صورت رایگان تماشا کنید.

آینده شغلی رشته الکتروتکنیک

آینده شغلی رشته الکتروتکنیک را می‌توان به دو طور کلی به دو بخش خصوصی و دولتی تقسیم کرد. در بخش دولتی، سازمان‌ها و ارگان‌های بسیاری نیازمند تخصص شما در رشتۀ الکتروتکنیک هستند. از یک سو وزارت نیرو را داریم که اصلی‌ترین مأموریتش تولید، انتقال و توزیع برق به سراسر کشور و حتی صادر نمودن به سایر کشورها است. علاوه بر این در تمامی سازمان‌های وابسته به صنایع مانند پالایشگاه‌ها، تولید فلزات، صنایع پتروشیمی، گاز و بسیاری صنایع دیگر به رشتۀ الکتروتکنیک نیاز است. حتی در ساختمان‌های دولتی در حال ساخت یا ساخته شده در موارد بی شماری نیاز به این تخصص وجود دارد.

در بخش خصوصی نیز در تمامی صنایع موقعیت اشتغال وجود دارد. در واقع به شما توصیه می‌کنیم زیاد به فکر پیدا کردن شغل نباشید، و تنها بر بالا بردن مهارت‌هایتان تمرکز کنید. شغل برای شما بسیار است.

مسئلۀ اصلی این است که شما بتوانید حداقل یکی از مهارت‌هایی را که در بالا گفته شد به طور کامل کسب کنید. یعنی دانش تئوری و محاسباتی آن را داشته باشید، ابزارها را بشناسید، و توانایی انجام کار را داشته باشید. در این صورت نباید هیچ نگرانی برای پیدا کردن شغل داشته باشید.

امروزه معدود فارغ التحصیلانی در این رشته در کشور وجود دارند که بی کار هستند اما دلیل این موضوع کمبود کار در کشور نیست بلکه دلیل بسیاری از این بیکاری ها نداشتن دانش لازم و تجربه‌ی کافی است. دو موضوع دانش و مهارت لازمه‌ی استخدام و یا وارد شدن در بازار کار این رشته میباشد.

آینده شغلی

نکته خیلی مهمی که باید یک فارغ التحصیل رشته الکتروتکنیک بداند بروز بودن و حرفه‌ای بودن در رشته‌ خود می‌باشد تا گزینه اول برای استخدام یک شرکت خصوصی و یا دولتی باشد. توجه داشته باشید که رشته شما با سرعتی سرسام‌آور در حال پیشرفت است و اگر می‌خواهید موفق شوید باید خود را بروز نگه‌دارید و از ابزارها و سیستم‌های جدید با خبر باشید.

راه‌های تحصیل در رشته‌ی الکتروتکنیک

برای انتخاب رشته تحصیلی موردی که بسیار حائز اهمیت می‌باشد *علاقه* است. محصلان پایه نهم که می‌خواهند برای سال دهم مسیر خود را پیدا میکنند باید برای معیار‌های شخصی خود اولویت تعیین کنند. این اولویت ها میتواند شامل درآمد،علاقه،نوع کار و .... باشد.

حالا با توجه به مفهوم اولویت‌بندی می‌توایند برای معیار‌های خودتان اولویت مشخص کنید. مهم ترین معیار در انتخاب شغل و رشته علاقه می‌باشد که باید توجه‌ ویژه‌ای به آن شود. زیرا تنها در صورتی در شغل خود موفق خواهید شد و در زندگی احساس رضایت خواهید کرد که شغل و حرفه خود را دوست داشته باشید.

انتخاب رشته

پس برای انتخاب رشته‌ تحصیلی خود ابتدا باید به علاقه و سپس به معیار های دیگر  توجه کنید. البته ما در این مقاله فقط در رابطه با رشته‌ الکتروتکنیک صحبت می‌کنیم و برای کسب اطلاع در مورد سایر رشته‌ها می‌توانید از این صفحه بازدید کنید. (اینجا کلیک کنید.)

برای تحصیل در الکتروتکنیک از روش‌های زیر می‌توانید اقدام کنید.

بهترین راه برای تحصیل در این رشته،شاخه‌ی فنی و حرفه‌ای میباشد به دلیل این که در این شاخه از پایه تمام جزئیات و کلیات تدریس میشود و دانش آموز از لحاظ علمی و عملی بسیار در سطح بالایی قرار میگیرد.و در ضمن افرادی که از شاخه‌ی فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار میشوند خیلی متخصص تر و ماهرتر هستند.

برای تحصیل در شاخه‌ی فنی و حرفه‌ای رشته‌ی الکتروتکنیک ابتدا باید از پایه نهم به دهم شاخه‌ی فنی و حرفه‌ای (هنرستان) را انتخاب کنید و بعد اقدام به انتخاب رشته کنید.و در سه پایه‌ی دهم یازدهم دوازدهم تحصیل کنید تا مدرک دیپلم خود را دریافت کنید.بعد از دریافت مدرک دیپلم میتوانید با شرکت در کنکور فنی و حرفه‌ای و قبولی در کنکور در دانشگاه‌های دولتی فنی و حرفه‌ای جذب شوید.

دانشگاه فنی و حرفه ای

بعد از قبولی در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای باید در مقطع کاردانی(فوق دیپلم) تحصیل کنید و بعد از دریافت مدرک کاردانی باید برای مقطع کارشناسی(لیسانس)اقدام کنید که برای تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای حتما باید کنکور مقطع تحصیلی خودتان را در رشته‌ی مورد نظر خودتان شرکت کنید.

و به همین صورت میتوانید تا مقطع دکترا در دانشگاه‌های معتبر دولتی کشور تحصیل کنید.اما این مسیر برای افرادی بود که میخواهند با شرکت در کنکور فنی و حرفه‌ای جذب دانشگاه‌های دولتی شوند.اما راه‌های دیگری برای تحصیل در این رشته وجود دارد که در ادامه‌ به آنها میپردازیم.

مسیرهایی دیگر برای تحصیل در رشته‌های کامپیوتر وجود دارد البته مسیرهای که از این پس برای شما معرفی میشود بدون شرکت در کنکور هم میشود در دانشگاه‌ها جذب شد.یکی از راه‌های تحصیل در رشته‌ی الکتروتکینک در دانشگاه‌ها به صورت بدون آزمون میباشد و شما بدون این که در کنکور شرکت کنید میتوانید جذب دانشگاه‌های خصوصی یا غیرانتفاعی شوید.

دانشگاه آزاد
دانشگاه پیام نور
دانشگاه علمی و کاربردی

راه‌های زیادی برای تحصیل در این رشته وجود دارد مثلاً میتوانید از طریق شاخه‌ی ریاضی فیزیک و یا تجربی وارد این رشته شوید که البته باید کد رشته‌ی شما جزوه رشته‌های باشد که مجاز به تحصیل در رشته‌ی الکتروتکینک هستند.نکته‌ی آخر در رابطه با مسیر تحصیل در رشته‌ی الکتروتکینک داشتن دانسته‌های شما و مسلط بودن در درسهای مانند ریاضیات است.

یکی دیگر از راه‌های تحصیل در رشته‌ی الکتروتکینک شاخه‌ی کارودانش میباشد.البته تحصیل در این رشته‌ ویژگی‌های خاص خود را دارد.افرادی که در این شاخه در حال تحصیل هستند در واقع به صورت تخصصی یکی از زیر شاخه‌های یک رشته را فرا میگیرند.

به معنای ساده‌تر تحصیل در رشته‌ی کارودانش به این صورت میباشد که شما اگر علاقه‌مند به رشته‌ی الکتروتکنیک باشید فقط میتوانید در یکی از گرایش‌های آن رشته تحصیل کنید مانند برنامه نویسی پایگاه داده.

و البته این شاخه‌ی تحصیلی سختی‌های خاص خودش را دارد به عنوان مثلا اگر شما فارغ التحصیل شاخه‌ی کارودانش باشید و اگر بخواهید در دانشگاه دولتی تحصیل کنید که لازمه‌ی جذب این دانشگاه‌ها قبولی در کنکور فنی و حرفه‌ای میباشد،حتما باید منابع شاخه‌ی فنی و حرفه‌ای را مطالعه کنید و این موضوع به معنای خواند کتاب‌های است که تا به حال برای شما تدریس نشده است.

گرایش‌های رشته‌ی‌ الکتروتکینک

موردی که باید به آن توجه کرد این است که داوطلبان رشته‌ی الکتروتکنیک در مقطع کاردانی به کارشناسی میتوانند از ‎‌رشته‌ی مورد نظر خودشان گرایش انتخاب کنند.و گرایش‌های که در ادامه به آنها اشاره شده است همگی در مقطع کارشناسی میباشد.

گرایش‌های این رشته عبارتنداز:

کنترل

انتقال و توزیع

قدرت

هر کدام از این گرایش‌ها در شغل‌های مختلف کاربردهای خاص خود را دارند که در ادامه به ترتیب به هر یک از این گرایش ها میپردازیم :

مهندسی کنترل

در این گرایش پرداخته میشود به کنترل رفتار سیستم های مختلف با توجه به ورودی های داده شده و بررسی آنها.این علم کاربردهای بسیار زیادی دارد مانند کنترل موشک های تا کنترل دستگاه های صنعتی صنایع کوچک و بزرگ.از این علم و حرفه در صنایع نظامی در دوبخش دفاعی و تهاجمی استفاده های فراوانی دارد.علاقمندان به این گرایش این موضوع را باید بدانند که تحصیل در این رشته نیازمند دانش بالایی از درس هایی مانند ریاضی و فیزیک است.

کنترل

گرایش انتقال و توزیع

این گرایش سهم بزرگی در پروژه‌های عمرانی در برنامه های توسعه ی کشور،انتقال و توزیع انرژی الکتریکی را دارد.فارغ التحصیلان این رشته میتوانند در بخش هایی مانند نظارت و انجام امور مربوط به برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلندمدت برای شبکه های انتقال و توزیع برق،مطالعه و تهیه مشخصات فنی برای تجهیزات مورد استفاده در پستهای و شبکه های انتقال و توزیع برق،کارشناس سیستم های انتقال و توزیع برق فعالیت داشته باشند.

انتقال و توزیع انرژی الکتریکی

مهندسی قدرت

مهندسی برق قدرت با تولید،انتقال و توزیع انرژی الکتریکی و ساخت برخی دستگاه‌های مربوط به آن نظیر ژنراتورهای الکتریکی،موتورهای الکتریکی و تجهیزات الکترونیکی مورد نیاز سروکار دارد.این گرایش،به عنوان قدیمی ترین گرایش در رشته مهندسی برق، خود به چندین زیرگرایش تقسیم می‌شود.فارغ التحصیلان این رشته میتوانند در نیروگاه‌ها و پایگاه های انتقال برق یا واحدها توزیع برق فعالیت داشته باشند.

نیروگاه برق
معرفی کتاب‌ها و منابع درسی این رشته در هنرستان
شاخه‌ی فنی و حرفه ای

کتاب‌های مقطع دوره دوم متوسطه (پایه دهم) رشته‌ی الکتروتکنیک

دروس تخصصی

دانش فنی پایه الکتروتکنیک

طراحی و سیم کشی برق

ساختمان های مسکونی

طراحی و نصب تاسیسات جریان ضعیف

کتاب همراه هنرجو

دورس شایستگی‌های غیر فنی

تفکر و سواد رسانه‌ای

الزامات محیط کار

دروس پایه

ریاضی1

فیزیک

نقشه کشی فنی رایانه‌ای

دروس عمومی

فارسی و نگارش1

جغرافیا ایران

عربی زبان قرآن1

زبان انگلیسی1

کتاب‌های مقطع دوره دوم متوسطه (پایه یازدهم) رشته‌ی الکتروتکنیک

دروس تخصصی

طراحی و نصب تاسیسات

حفاظتی و ساختمان های هوشمند

کابل کشی و سیم پیچی

ماشین های الکتریکی

دورس شایستگی‌های غیر فنی

کاربرد فناوری های نوین

کارگاه نوآوری و کارآفرینی

دروس پایه

ریاضی2

شیمی

دروس عمومی

فارسی و نگارش2

تاریخ معاصر ایران

انسان و محیط زیست

زبان انگلیسی2

دین و زندگی2

عربی،زبان قرآن2

هنر

کتاب‌های مقطع دوره دوم متوسطه (پایه دوازدهم) رشته‌ی الکتروتکنیک

دروس تخصصی

نصب و تنظیم تابلوهای

برق فشار ضعیف

دانش فنی تخصصی الکتروتکنیک

طراحی و اجرای رله های

قابل برنامه ریزی

دورس شایستگی‌های غیر فنی

اخلاق حرفه‌ای

دروس پایه

ریاضی3

دروس عمومی

فارسی و نگارش3

آمادگی دفاعی

هویت اجتماعی

دین و زندگی3

سلامت و بهداشت

عربی،زبان قرآن3

مدیریت خانواده و سبک زندگی

برای مشاهده‌ی فایل PDF این کتاب ها به سایت "پایگاه کتاب‌های درسی" مراجعه کنید.

برای آشنایی بهتر با محتوای کتاب های تخصصی پایه دهم این رشته و هدف از آموزش این کتاب ها  لطفاً مطالب زیر را مطالعه کنید.

کتاب دانش فنی پایه الکتروتکنیک که برای پایه دهم رشته الکتروتکنیک میباشد توسط اساتید مربوطه به شما دانسته هایی از تولید انرژی الکتریکی،کار و توان الکتریکی،اتصالات سری و موازی الکتریکی،مدارهای جریان متناوب،اندازه‌گیری کمیت‌های الکتریکی و ... آموزش میدهند.این کتاب با رویکرد آموزش ابتدایی ترین مباحث رشته الکتروتکنیک در پایه دهم گنجانده شده است.

دانش فنی پایه

کتاب بعدی به نام طراحی و سیم کشی برق ساختمان های مسکونی میباشد.همان طور که از اسم این کتاب پیداست به شما کمک میکند تا با نحوه صحیح نقشه خوانی و زیرسازی سیم کشی توکار،انواع سیم و اتصالات آن،تعمیر و نگهداری تأسیسات الکتریکی،زیرسازی سیمکشی روکار، سیم کشی و نصب تجهیزات الکتریکی آشنا شوید.این کتاب در بازار کار آزاد بسیار زیاد میتواند به شما کمک کند.

طراحی و سیم کش برق ساختمان هایی مسکونی

کتاب طراحی و نصب تاسیسات جریان ضعیف در مجموعه به اتصالات و دربازکن تصویری،سیستم های اعلام حریق،نصب آنتن مرکزی، تلفن، اعلام حریق،نصب دوربینهای مدار بسته،نصب سیستم صوتی،یوپیاس،درهای خودکار اشاره میشود.این کتاب یکی از پرکاربرد ترین کتاب ها برای دانش آموزان رشته الکتروتکنیک به حساب می آید به دلیل آموزش مفید و تربیت یک تکنسین کاربلد که بتواند به راحتی در بازار کار فعالیت داشته باشد.

جریان ضعیف

برای آشنایی بهتر با محتوای کتاب هاب تخصصی پایه یازدهم این رشته و هدف از آموزش این کتاب لطفاً مطالب زیر را مطالعه کنید.

اولین کتابی که برای شما معرفی میشود کتاب طراحی و نصب تاسیسات حفاظتی و ساختمان های هوشمند میباشد.این کتاب به مباحثی مانند برق اضطراری،انرژی‌های تجدیدپذیر،خانه هوشمند،همبندي و صاعقه‌گير،نگهداري و حفاظت سامانه فتوولتايک،نقشه‌كشي و نرم افزار میپردازد.دانش آموزان بعد از مطالعه و یادگیری این کتاب توانایی انجام فراهم سازی برق مصرفی یک واحد مسکونی،ساخت چند نمونه کنترل روشنایی،شناخت ساختار خانه هوشمند،آموزش جلوگیری از خطرات ناشی از برق گرفتگی،انواع اندازه گيري هاي الکتريکي خواهد داشت.

ساختمان های هوشمند

دومین کتابی که در پایه یازدهم تدریس میشود کتاب کابل کشی و سیم پیچی ماشین های الکتریکی میباشد.در این کتاب با شبکه های برق سه فاز آشنا خواهید شد و میتوانید ولتاژ و جریان خط و فاز بار الکتریکی سه فاز را اندازه گیری کنید.میتواند كابل كشی روی دیوار،اتصالات سینی كابل و نردبان كابل را انجام دهد.با یادگیری این کتاب میتوانند محاسبه و سیم پیچی انواع ترانسفورماتورهای كوچك و آزمايش هاي بيباري و اتصال كوتاه ترانسفورماتور را انجام دهند.

کابل کشی

برای آشنایی بهتر با محتوای کتاب هاب تخصصی پایه دوازدهم این رشته و هدف از آموزش این کتاب لطفاً مطالب زیر را مطالعه کنید.

دانش فنی تخصصی الکتروتکینک یکی از کتاب های پایه دوازدهم میباشد که مباحثی مانند تحليل مدارهاي الكتريكي ، تحلیل ماشینهای الکتریکی (ترانسفورماتورهای تک فاز) ، تحليل ماشينهاي الكتريكي سه فاز (موتورهاي القايي) ، كاربرد اتوماسيون صنعتي (اینورتر) ، و در آخر مفاهیم تخصصی به زبان انگلیسی در آن آموزش داده شده است.

دانش فنی تخصصی

کتاب بعدی نصب و تنظیم تابلوهای برق فشار ضعیف است.این کتاب با رویکرد آموزش تابلو برق ساده ، تابلو برق تأسیسات ، تابلو برق دستگاه های صنعتی ، نقشه کشی تابلوهای برق صنعتی و از این موارد در پایه دوازدهم ایجاد شده است.که البته بعد از دریافت دیپلم میتوانید در همین راستا در بازار کار فعالیت و درآمد زایی کنید.

فشار ضعیف

آخرین کتابی که در پایه دوازدهم وجود دارد کتاب طراحی و اجرای رله های قابل برنامه ریزی میباشد.با این کتاب تمام آموزش های لازم برای راه اندازی و برنامه نویسی یک رله را آموزش میبینید.در کنار این موارد مباحثی مانند توابع ساده رله قابل برنامه ریزی ، راه اندازی موتور الکتریکی با رله قابل برنامه ریزی ، رله های قابل برنامه ریزی در تأسیسات صنعتی ، امکانات آنالوگ رله های قابل برنامه ریزی ، کاربردهای خاص رله های قابل برنامه ریزی و از این قیبل موارد را فرا میگیرید.

رله های قابل برنامه ریزی شده
توانایی‌های فارغ التحصیلان رشته الکتروتکنیک

با اتمام دوره‌ی تحصیلی هنرستان در پایه‌های دهم،یازدهم،دوازدهم در رشته‌ی شبکه و نرم افزار رایانه و با دریافت مدرک دیپلم خود این افراد میتوانند به صورت مستقیم وارد بازار کار شوند اما این پایان کار نیست.در واقع بعد از دریافت مدرک دیپلم این افراد میتوانند تا مقطع دکترا در این رشته ادامه تحصیل بدهند.

فارغ التحصیلان این رشته میتوانند در شرکت‌های خصوصی و دولتی،موسسات،صنایع و ... استخدام و مشغول به کار شوند.توانایی های این افراد عبارتنداز :

توانایی های یک مهندس و فارغ التحصیل رشته الکتروتکنیک بسیار گسترده میباشد.

به همین منظور یک فارغ التحصیل رشته الکتروتکنیک میتواند در بخش های خصوصی و دولتی فعالیت های زیادی خواهد داشت به عنوان مثال در بخش خصوصی یک فارغ التحصیل رشته الکتروتکینک میتواند یک مغازه‌ی الکتریکی و یا یک تکنسین برق برای یک ساختمان نیم کاره باشد و یا تولید کننده تابلو های برق صنعتی باشد.

که البته تمام این موارد در بخش خصوصی است اما در بخش عمومی یک مهندس برق میتواند در نیروگاه های برق ، واحد های توزیع برق و یا قسمت های مختلف یک واحد مولد برق باشد.

نظرات

ارسال دیدگاه(نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.)

4 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
34 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
8 ماه قبل

سلام خسته نباشید میخواستم بگم توی این رشته الکتروتکنیک امکان بورسیه شدن و انتقال به دانشگاه های خارج از کشور وجود دارد اگر مثلا کسی بهترین رتبه را در کنکور کسب کرد

عرفان ابراهیم زاده
1 سال قبل

سلام ببخشید الان بازار کار الکتروتکنیک چطوره من امروز فرم هدایت تحصیلی گرفتم و می خواستم بدونم ایا می توان به اینده شغلی این رشته امید داشت ممنون میشم بگین

1 سال قبل

با درود
دوست عزیز آینده شغلی هر رشته ای نسبت به کشش بازار کار اون رشته بستگی داره.
لذا شما میتوانید با تحقیق و جست و جو از بازار کار رشته خودتون اطلاعات کافی را کسب کنید

1 سال قبل

سلام من از نظر کار عملی و علاقه به کار برق الکتروتکنیک دارم فقط تنها مشکلی که دارم از نظر ریاضی و فیزیک خیلی قوی نیستم درحد متوسط هستم میخاستم بدونم گیر نمیکنم داخل وگرنه کار عملی و پشتکار دارم

1 سال قبل
پاسخ به  سجاد

با سلام خدمت شما ددوست گزامی
با توجه به متحوای درسی رشته الکتروتکنیک شما باید ریضی و فیزیک متوسط داشته باشید که بتوانید از پس مسائل این رشته بر بیاید
در غیر این صورت در اواسط سال تحصیلی به مشکل بر خواهید خورد
با ارزوی موفقیت

محمد
3 سال قبل

ببخشید بعداز فارغ التحصیل از دانشگاه چطور برم توی بازار کار

ممنون میشم جوابمو بدین

3 سال قبل
پاسخ به  محمد

درود بر شما
دوست گرامی بستگی به مقطع تحصیلی شما داره.اگر شما در مقطع کاردانی فارغ التحصیل بشید و بخواهید در این مقطع وارد بازار کار شوید جایگاه مناسبی نخواهید داشت اما اگر در مقطع کارشناسی یا بالاتر فارغ التحصیل شوید بازار کار مناسب تری خواهید داشت.
و البته با توجه به گرایش های مختلف این رشته شما میتوایند در شغل های مختلف این رشته وارد بازار کار شوید.
در صورت سوالات بیشتر و مشاوره لطفاً با شماره 09126200026 تماس حاصل فرمایید.
با آرزوی موفقیت برای شما

امیر
3 سال قبل

سلام ایا دانشجویان این رشته میتونن در دانشگاه های شریف یا امیرکبیر و…. ادامه تحصیل کنن
یا باید کنکور ریاضی رو بدند؟؟؟؟!!

3 سال قبل
پاسخ به  امیر

با سلام و درود
بله دوست عزیز این امکان وجود دارد اما برای ادامه تحصیل در این دانشگاه ها باید کنکور مورد نیاز آن رشته در دانشگاه مورد نظر خودتان شرکت کنید .
با آرزوی سلامتی و تندرستی

محمد امین رنجبر
3 سال قبل

سلام خسته نباشید
امروز ۹ تا از مطالب آموزشی و فیلم های آموزشی سفارش دادم
میخاستم ببینم کی ب دستم میرسه؟
ی سوال هم داشتم میخاستم ببینم بهترین دانشکده ها کدوما هستن
معرفی کردین
اما برای مثال دانشکده شهید شمسی پور واس رشته الکتروتکنیک پذیرش نداره فک کنم
میشه ی کمکی بهم بکنید تا بدونم مرسی

3 سال قبل

با سلام خدمت شما دوست عزیز
این محصولاتی که شما سفارش دادید تا سه روز کاری به دستتون خواهد رسید.
در رابطه با سوال دومتون باید خدمتتون عرض کنم که بهترین دانشگاه های فنی و حرفه ای دانشگاه های پایتخت هستند که هم از لحاظ امکانات و هم از لحاظ اساتید بسیار سطح بالایی دارد .
برای رشته الکتروتکنیک هم فقط در دانشگاه انقلاب اسلامی تدریس میشود و در دانشگاه شمسی پور رشته ی الکترونیک تدریس میشود .
با آرزوی سلامتی برای شما

متین
3 سال قبل

من کلاس نهم هستم هنرستان نمونه دولتی قبول شدم فقط بین الکترونیک با الکتروتکنیک مکانیک خودرو موندم

imeni(مدیر)
3 سال قبل
پاسخ به  متین

سلام روز به خیر
دوست گرامی برای گرفتن مشاوره تحصیلی لطفا با شماره 09126200026 تماس حاصل فرمایید.
موفق و پیروز باشید.

فرشید
3 سال قبل

با سلام و عرض و ادب و احترام خدمت شما وقتتون به خیر و شادی ببخشید مزاحم شدم من رشته ام الکتروتکنیک هس یا همون برق صنعتی کارامم عالیه یعنی از لحاظ تئوری هیچ مشکلی ندارم فقط کافیه دبیر محترم نقشه رو بگه منم تمومش میکنم عالقه زیادی خم دارم به کاراش دیگه به مهندسیاش علاقه دارم حالا درسته سخته قبول دارم ولی تو این کارای فنی بیشتر تخصص به درد میخوره حالا من یه قراری هستش دیپلمم رو بگیرم برم دانشگاه پیام نور انسانی بخونم اگه نرفتم میخوام ادامش بدم میخواستم ادامش بدم ولی واقعیتو میخواستم بدونم چطور رشتیه هستش خوبه ،بده!کارای دولتی داره ؟و همچنین درامدش چطوره البته اینه که رشته الکتروتکنیک یه رشته خیییلی گسترده هس ولی میخواستم ببینم چطوره خییلی ممنونم ازتون راجب به همراهیتون ارزوی موفقیت

imeni(مدیر)
3 سال قبل
پاسخ به  فرشید

سلام روز به خیر
دوست گرامی می توانید برای گرفتن مشاوره با شماره 09126200026 تماس حاصل بفرمایید تا همکاران ما شما را راهنمایی کنند.
موفق و پیروز باشید.

امیرحسین
3 سال قبل

سلام من به تازگی رشته برق صنعتی رو برای تحصیل اتخاب کردم میخواستم ببینم شغل های مربوط به این رشته چه شغل هایی هستن؟
واگه میشه بگین که آیا شغل تعمیرات لوازم خانگی مربوط به این َع هست یا نه؟

3 سال قبل
پاسخ به  امیرحسین

با سلام روز بخیر
دوست عزیز برای مشاوره شما میتونید با شماره ی 09126200026 تماس بگیرید .
با تشکر

امیر
3 سال قبل

سلام. خسته نباشید . ایا مهندسی قدرت هم توی الکتروتکنیک هست؟

3 سال قبل
پاسخ به  امیر

با سلام خدمت شما دوست گرامی
امیر عزیز رشته ی الکتروتکنیک در واقع همان رشته ی برق فشار قوی است با این تفاوت که در مقطع های دیپلم و کاردانی این رشته به صورت کلی در هنرستان ها و دانشگاه ها تدریس میشود اما در مقطع کارشناسی شما میتوانید گرایش های مختلف این رشته رو انتخاب کنید . مانند برق قدرت و ….
با آرزوی موفقیت شما

محمد
3 سال قبل

سلام ببخشید میخواستم بپرسم این رشته شامل برق کاری دستگاه های معدن( تراک،حفاری و …..‌) میشه یا نه

3 سال قبل
پاسخ به  محمد

با سلام روز بخیر
بله دوست عزیز این رشته شامل تمام کارهای که مربوط به برق میشود .
با آرزوی موفقیت شما

عرفان
3 سال قبل

سلام خسته نباشید من فردا تایین رشتمه بین تاسیسات والکتروتکنیک گیر کردم شما کدوم رو پیشنهاد میدین

3 سال قبل
پاسخ به  عرفان

با سلام
دوست عزیز با توجه به بازار کار رشته ی الکتروتکنیک به شما پیشنهاد میکنم که در رشته ی تاسیسات تحصیل کنید که بازار کار بهتری دارد .
سلامت و تندرست باشید .

مهدی
3 سال قبل
پاسخ به  وحید فیلی

سلام
ببخشید یعنی شما میگید الکتروتکنیک اینده شغلی خوبی نداره؟

3 سال قبل
پاسخ به  مهدی

دوست عزیز شما باید به یک نکته توجه داشته باشید و آن هم این هستش که در حال حاظر در کشور ما تمام مشاغل بازار کار خوبی ندارند و رشته ی الکتروتکنیک هم از این قضیه مستثنا نیستش .
اما موضوعی که شما رو از بقیه افراد فارغ التحصیل متمایز میکند مهارت ، تجربه ، دانش فنی این رشته میباشد که باعث میشود شما در یک رقابت استخدامی و یا پروژه ای از بقیه افراد بالاتر باشید .
با آرزوی موفقیت

علیرضا انصاری فر
1 سال قبل
پاسخ به  عرفان

سلام اگر مدرک الکتروتکنیک را داشته باشی همه جا میتونی استخدام بشی وکار کنی تو همه زمینه ها چون جامع است وبیکار نمیمونی بعدش هم میتونی یک دوره فنی تاسیسات بگذرونی وکارت مهارت فنی وحرفه ای را بگیری وتو همه زمینه های برق به کسب درآمد بپردازی.

hamid
3 سال قبل

من درس های نظری و خفظیاتم خوبه ولی از نظر کار عملی یکم ضعیف هستم میتونم برم تو این رشته و با پشتکار جبران کنم ؟
میترسم کارهای عملی تو این رشته سخت باشه

3 سال قبل
پاسخ به  hamid

درود بر شما
دوست عزیز در این رشته کار های عملی سختی وجود ندارد و فقط پیچیدگی در این رشته وجود دارد و آن هم به این دلیلی میباشد که محاسبات و فیزیک یک مقدار پیچیده دارد.
ولی از لحاظ کار عملی سختی ندارد.
موفق باشید

مهدی
3 سال قبل

سلام و عرض خسته نباشد
خواستم بپرسم که ایا رشته الکتروتکنیک بهتر یا الکترونیک یا بهتر بگم کدون از نظر اینده شغلی بهتر و میتونم وموفق بشم و از لحاظ علاقه به دو مورد علاقه دارم ولی نمیدونم در کدوم موفق ترم به نظر شما چکار باید بکنم ؟

3 سال قبل
پاسخ به  مهدی

با سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیز
این دو رشته سخت ترین رشته های شاخه ی فنی و حرفه ای میباشند .
و با توجه به این که شما به هر دوی این رشته ها علاقه دارید من بهتون پیشنهاد میکنم که برای تحصیل به رشته ی الکتروتکنیک برید که به مراتب بازار کار مناسب تری دارد .
و موفقیت شما به خودتون بستگی دارد که تا چه اندازه ای بتونید در این رشته موفقیت کسب کنید .
در صورت سوالات بیشتر میتونید با شماره ی گیری 09126200026 تماس حاصل فرمایید تا مشاورین ما شما رو راهنمایی کنند .
با آرزوی سلامتی

مرتضی سعیدی
3 سال قبل

ممنون ازتوضیح خوبتون

علیرضا
3 سال قبل

خیلی توضیح خوبی بود

3 سال قبل
پاسخ به  علیرضا

با سلام
موفق باشید دوست عزیز