فیلم آموزشی
آزمون استخدامی
مصاحبه با رتبه های برتر کنکور الکتروتکنیک
فیلم های آماده فروش هنرستان
فیلم آموزشی
کارنامه قبول شدگان
پیک آخر
آثار برگزیده هنرجویان
گالری تصاویر
معرفی هنرستان ها
معرفی دانشگاه ها
گالری تصاویر
فیلم آموزشی

مطالب برگزیده

سوالات کنکور هنرستان

چارلز بابیج ،پدرعلم کامپیوتر

چارلز بابیج

یکی از افرادی که اولین پیش قدم ساخت رایانه ها بود و اندیشه ساخت ابزارهای محاسبه گر را از یک ایده ابتدایی و شخصی به طرحی ملی ارتقا داد چارلز بابیج انگلیسی بود.وی سال 1820 طراحی ماشین محاسبه گر خود را آغاز کرد ؛ ماشینی که به نام ماشین تفاضلی معروف شده بود.

بابیج ایده و وقت بسیار زیادی را صرف کرد تا بتواند ماشین محاسبه گر مکانیکی را طراحی کند که اولا بتواند به صحت نتایج اعلام شده به وسیله او اطمینان داشت و دوم این که زمان طولانی را که صرف محاسبات پیچیده و طولانی می شد، کاهش داد.

وی با استفاده از مجموعه ای از مهندسان و صنعتگران زمان طولانی را صرف ساخت ابزارهای لازم برای بدنه نهایی ماشین تفاضلی خود کرد، اما برخلاف انتظار وی به نتیجه جالبی نرسید و حتی نتوانست نمونه کاملی از ماشین خود را ارائه کند.وی همان سالها روی طرح ماشین پیچیده تری هم کار می کرد که نام ماشین تحلیلی را(Engine Analytical) بر آن گذشته بود.

شاید یکی از عواملی که به بابیج اجازه نداد تا طرح ماشین تفاضلی خود را نهایی کند، همین کار همزمان روی 2 طرح بسیار زمانگیر بود ؛اما بدون توجه به نتیجه کار طرح و ایده ماشین تحلیلی در های جدیدی به روی چشم انداز آینده دنیای رایانه گشود.

 بابیج برای این که ابزار تحلیل گرش بتواند چیزی فراتر از یک ماشین حساب میکانیکی باشد مجبور شد برخی ایده ها را وارد سیستم طراحی خود کند که سالها بعد به عنوان سنگ بنای محاسبات رایانه های جدید تر به حساب آمدند.

از جمله این موارد می توان به  کارت های پانچ شده در این دستگاه اشاره کرد.

بابیج پیشنهاد کرده بود که در این ابزار از دو گونه  کارت  سوراخ دار یا پانچ شده استفاده شود.

 با کمک یک دسته از این  کارت ها (که به عنوان ورودی سیستم عمل می کردند) اعدادی که باید محاسبات روی آن انجام می گرفت به دستگاه داده می شد و با کمک  کارت  های دوم نوع عملیاتی که باید روی اعداد به انجام برسد مشخص می شد.

بدین ترتیب ماشین با گرفتن فرمان از این ورودی های خاص با کمک ابزارهایی مکانیکی به تحلیل داده ها و اعلام نتیجه نهایی می پرداخت. حتی امروز هم بسیاری از محققان مطمئن نیستند که با استفاده از فناوری رایج در زمان بابیج واقعه ساخت این ابزار امکان پذیر بوده است یا نه!!

 اما مهمتر از ساخت این ابزار توسط وی ایده او بود . در نسل بعدی ماشین های محاسب  کارت های پانچ شده بابیج به عنوان یکی از ورودی های اصلی شناخته می شد و حتی تا همین اواخر و پیش از آن که کاربرد کامپیوتر های خانگی همه گیر شود ، از این ابزار به عنوان یک ورودی استاندارد استفاده می شد.

 پاسکال به عنوان یک ریاضیدان برجسته خود تازه اهمیت محاسبات و دقت مورد نیاز در آن  و همین طور ضریب خطای بالای انسان در آن اطلاع داشت و به همین منظور سعی داشت بتواند با ساخت ابزار مکانیکی از این اشتباهات و دشواری ها بکاهد، اما طرح او که سرعتی معادل عمل کرد انسان داشت و از دقت بالایی هم برخوردار نبود ، ظرف مدت کمتر از 180 سال به ایده بابیج تبدیل شد.

و از ان پس زمان برداشتن گامهای بعدی در این فناوری حساس و مهم به شکل تصاعدی کاهش یافت تا جایی که امروزه باید روزانه منتظر اتفاقات جدید در این عرصه باشیم.

نظرات

ارسال دیدگاه(نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها